Nästa artikel
Peugeot 301 – ny sedan till lågpris
Nyheter

Peugeot 301 – ny sedan till lågpris

Publicerad 25 maj 2012 (uppdaterad 28 maj 2012)
Med ett attraktivt pris ska nya Peugeot 301 säljas i bland annat Östeuropa och Nordafrika. Men till Sverige kommer den inte.

Peugeot 301 tillverkades ursprungligen mellan 1932 och 1936. Nu dammas beteckningen av för att den här gången pryda en lågprisbil för tillväxtmarknader. Peugeot väntar sig att bilen blir en av märkets riktiga storsäljare, jämte 208 och 508.

Modellen har en konventionell sedankaross med fyra dörrar och mäter 4,44 meter på längden. Enligt Peugeot har bilen utvecklats för att stå pall i både varmt och kallt klimat och på knaggliga vägar. Man lyfter också fram bagageutrymmet på 506 liter, störst i klassen.

Bilen kommer att erbjudas med en trecylindrig bensinare på 72 hk, som bland annat återfinns i nya 208. På bensinsidan finns dessutom en motor på 115 hk. En diesel som ger 92 hk står också till buds. Kraften levereras till framhjulen via en manuell eller automatisk växellåda.

Tillverkningen sker i Peugeots spanska fabrik i Vigo och försäljningen påbörjas i november, först på den turkiska marknaden, sedan i Östeuropa, Ryssland, Ukraina, Grekland, Nordafrika, Mellanöstern och Sydamerika. Med all sannolikhet kommer nya 301 inte till Sverige.

Modellen är först ut med Peugeots namnsystem. Den avslutande ettan signalerar att det rör sig om ett budgetalternativ. Läs mer om den nya nomenklaturen här.

Diskutera: Vad tycker du om Peugeot 301?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-05-25 12:23
Hackenbush

Tycker denna Peugeon är riktigt snygg i linjerna men sen är det ju det där med vad den kommer att kosta. Priset behöver man kanske inte fundera på eftersom den inte kommer till Sverige.

#2 • Uppdaterat: 2012-05-25 13:50
Erlandson

Först nu kommer en vettig o snygg bil från Peugout!
Varför inte sälja den här?

#3 • Uppdaterat: 2012-05-25 14:41
Roy J

Ovanligt snygg för att vara en lågprisbil. Även inuti.
Den är faktiskt snygg även utan att vara lågprisbil.

#4 • Uppdaterat: 2022-11-02 21:27
Gäst (ej verifierad)

Äntligen kommer 305:ans efterträdare ;-)

I motsats till de flesta andra gillar jag mindre sedaner och denna är rätt fin faktisk. Lite stramare och diskretare i linjerna än Peugeots övriga utbud, ungefär som jag önskar att en riktig Pegga ska vara.

En nutida variant av 304 och ovannämnda 305.

#5 • Uppdaterat: 2012-05-25 16:17
Roy J

Jag tycker att den i någon mån påminner om 406 som jag fortfarande tycker är en trevlig bil.

#6 • Uppdaterat: 2012-05-25 17:50
Raphael

Små sedaner är inga storsäljare i Sverige, inte ens Volkswagen Jetta är det och då är det ändå en Volkswagen som är ett stort märke här. Jag förstår att Peugeot väljer att inte ta in denna modell. 306 sedan var ju en flopp här, exempelvis.

#7 • Uppdaterat: 2012-05-25 23:07
Mistro

405:an tyckte jag såg trevlig ut,liksom 605:an och de sålde väl inte så dåligt?
Tråkigt dock nu för mig som precis har köpt en 308:a ..."räknade" inte med att den skulle ersättas så snabbt ...:(

#8 • Uppdaterat: 2012-05-26 01:55
Roger Skagerström

För att vara just en liten sedan ser den riktigt proper ut. Mycket beror nog på fronten. Gillar Peugeots senare motorhuvar skarpt, med den lilla flärpen längst fram. Ser väldigt exklusivt ut. Ser lite tokigt ut när grillen sitter så högt upp men hade väl blivit dumt med längre grill antar jag. Ser ju 1000 gånger finare ut än motsvarande Dacia-modeller!

#9 • Uppdaterat: 2012-05-26 09:45
Peter i Sydney

Jag tror att den kan få det ganska tufft. Marknaderna utanför europa kryllar redan av lågpris sedaner. Ford Fiesta, Mazda 2, Toyota Yaris, Hyundai Accent och Kia Rio finns redan som sedan modeller samt div. lågpris märken från Malaysia och Kina.

#a • Uppdaterat: 2012-05-27 14:24
Raphael

Nya 308:an kommer nästa år. Detta är ingen ersättare till 308:an utan en helt egen modellserie. Att jämföra med Dacia är inte riktigt rättvist mot Dacia då Dacia är mycket billigare. Även om 301:an räknas som lågpris jämfört med Peugeots övriga modeller, så är det Skoda som är huvudkonkurrenten - eller iaf Skodas enklare modeller. Precis som Skoda är lågprisversionen av Audi, så är 301 lågpris av Peugeot. Tycker de borde kalla dessa modeller för Talbot istället. Det blir förvirrande med lågpris och premium under samma märkesnamn. Talbot skulle fungera utmärkt och då låta Peugeot stå obefläckat medan de jagar Volkswagen-Audi.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.