Bild
Nästa artikel

Full pott för Golf Sportsvan i Euro NCAP

Nyheter

Euro NCAP har idag släppt sina senaste testresultat. Av de sex testade bilarna var det bara Golf Sportsvan som fick fem stjärnor.

Fyra av de testade bilarna hamnade på det dåliga resultatet tre stjärnor. Det handlar om bilar som är avsedda för den så kallade ”utvecklingsmarknaden”, det vill säga länder där kraven på säkerhet inte är lika stora som här. Bilarna som fick tre stjärnor vardera är Renault Mégane Hatch, Peugeot 301, Citroën C-Elysée och MG3. Främst är det bristande barnsäkerhet och avsaknad av automatiska säkerhetssystem som sänker betygen.
 
Ford Tourneo Courier, som också är avsedd för den europeiska marknaden, fick fyra stjärnor i undersökningen.

Diskutera: Kollar du upp Euro NCAP-tester innan du köper bil?

Läs mer om:

Kommentarer

#1
2014-06-25 15:04

Svar på frågan: Nej jag kollar inte upp EuroNCAP-tester, behövs ej för de bilar jag är intresserad av, de har fem stjärnor allihop.(Fast det betyder kanske att jag kollar ändå... :-) )

#2
2014-06-25 21:36

Golf Sportsvan kanske är den totalt sett bästa bil som finns på marknaden idag?
Inte den snyggaste, vackraste, roligaste, snålaste, men kanske den vettigaste sammantaget.

#3
2014-06-26 08:05

"Kollar du upp Euro NCAP-tester innan du köper bil?" Ja.

Mercedes B-klass dominerar klassen helt i Tyskland. Frågan är om Sportsvan kan rubba den tron. Golf Plus blev aldrig den succén. BMW vill även ta en bit av kakan också med sin 2-serie, Active Tourer.‎

#4
2014-06-26 09:03

Detta visar än en gång att EuroNCAP idag handlar mest om elektroniska hjälpsystem. Mégane lanserades för 6 år sedan och har inte fått försämrad säkerhet, det är fortfarande en säker bil. Jag tycker det är löjeväckande att den får tre stjärnor för att bältesvarnaren inte finns på tillräckligt många språk. Om en hade haft en bältesvarnare som en symbol istället för ett textmeddelande, då hade den fått en till stjärna alltså? Löjligt!

Sedan så är både C-Elysée och 301 äldre konstruktioner, de har funnits på marknaden i ett par år och har varit tämligen oförändrade sedan lanseringen. Jag förstår inte varför EuroNCAP testar dem först nu.

Det blir ju rätt snedvridet när man testar äldre bilar mot en nykonstruerad modell.

Jag tror inte att Golf Sportsvan kommer att rubba storsäljarna Picasso, C-Max och Scenic som helt dominerar marknaden i Europa. B-Max må vara störst i Tyskland men sett till hela Europa så är C4 Picasso marknadsledaren.

#5
2014-06-26 10:34

Visst är det så att elektroniska system är ett stort plus i EuroNCAP för de finns ju där för att undvika en eventuell olycka eller mildra konsekvenserna av en sådan. Det tycker jag inte är fel.
Sedan kan man kanske särskilja själva krockresultaten och *hjälpmedlen* i sammanfattningen.

Renault vet ju mycket väl om vilka kriterier som gäller i EuroNCAP så de har väl missat just detta med
märkningen.

Har 301 och C-Elysse sålts här i Europa? Trodde de bara fanns på *utvecklingsmarknader*?

Vad gäller eventuella försäljningssiffror så vet jag inte riktigt vad det hade med EuroNCAP att göra...... :-)

#6
2014-06-26 11:29

EuroNCAP har gjort mycket nytta i bilparken med avsikt på säkerhet. Ta bara en Peugeot 205 och jämför med en 208 idag. 205:an var direkt livsfarlig, medan 208 i alla fall uppnår ett medelgott skydd (för de åkande). Utan NCAP vore detta inte möjligt. NCAP har alltså tvingat biltillverkare som normalt sett inte satsar resurser på säkerhet att förbättra sig och det är ju givetvis positivt.

Samtidigt finns det klara brister med NCAP. En sådan är att informationen lätt kan vantolkas. Med en stjärnrating så kan bilköparna få för sig att en femstjärnig småbil har samma säkerhetsprestanda som en femstjärnig större bil. Så är givetvis inte fallet. Likaledes tar det tid innan ny säkerhetsteknologi implementeras i betygssättningen, såsom autobroms och ESP. Fordon som tidigare sålts med sådan utrustning har alltså inte haft fler stjärnor än de som inte tillhandahåller sådan teknologi - trots att det borde vara fallet. Sist men inte minst, NCAP-provet tar inte upp alla kollisionstyper.

Den som värdesätter hög säkerhet gör därför bäst i att välja en stor bil, från en tillverkare som satsar på området (MB, Lexus/Toyota, Volvo (och Saab när de fanns) samt i viss mån Subaru och VW). Då får man en konstruktion som också klarar andra olyckor än de som NCAP testar. En bil från övriga tillverkare ger inte ett lika gott skydd, vare sig för de åkande eller för oskyddade trafikanter.

MVH AL

#7
2014-06-26 13:25

Jomenvisst har EuroNCAP gjort enormt mycket för att fokusera på just säkerheten.
Det jag tycker är däremot att man kanske ska särskilja resultaten mer vad gäller rena krockresultat och diverse *hjälpmedel*.
Ta Sportsvan tex, hade den ej haft autobroms och diverse påminnelser om bälten mm så hade den ej fått fem stjärnor.
Att bilen i sig har ett väldigt bra skydd vid en eventuell krock hade då kommit i skymundan.

De andra bilarna i just denna testomgång hade ju sämre resultat vad gäller själva krockresultat men hade kanske kommit bättre till gentemot Sportsvanen om de hade haft autobroms mm.

Så det hela har(minst) två sidor.

#8
2014-06-26 21:01

Peter E...om om inte fanns. Försöker du säga något?

#9
2014-06-26 21:08

SiggeNn... ja det försöker jag. Försöker du?

#10
2014-06-29 07:55

Att VW gör bra och säkra bilar är inget nytt, så det var inget annan att vänta.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.