Bild
Nästa artikel
Peugeot 107 får ansiktslyft 2012

Peugeot 107 får ansiktslyft 2012

Nyheter

Liten uppdatering till minsta modellen. Peugeot 107 får ett ansiktslyft med ny front och snålare motor.

Peugeot 107 lanserades 2006 tillsammans med syskonbilarna Citroën C1 och Toyota Aygo. Sedan dess har 665 000 exemplar rullat ut i trafik.

Modellen har också hunnit med en ansiktslyftning, det var 2009. Nu har det blivit dags för en andra uppdatering.

Bilen får en omarbetad front med ett mindre gap i grillen, ny huv med emblem utan ram, försiktigt omformade strålkastare och tidstypiska lysdioder som varselljus. Lila kulören ”Plum” är också en nyhet, liksom ett nytt ljudsystem (tillval).
 
Peugeot 107 erbjuds i Sverige med en motor, bensinaren på 1,0 liter som utvecklar 68 hästkrafter, med manuell eller automatisk växellåda. Drivlinan har vässats och koldioxidutsläppen kapats från 103 till 99 g/km med manuell låda (4,3 l/100 km).

Diskutera: Vad tycker du om uppdaterade Peugeot 107?

Taggar: Nyheter, , Peugeot 107

Kommentarer

#1
2012-01-05 12:24

Snygg lack, annars tycker jag den blivit lite för rund..... Men den gamla fronten med bjälke i munnen var ju hemsk.....

#2
2012-01-05 14:23

Hoppas dom bytt ut dom platta stolarna mot några där det är lite bättre sidostöd. Sen skadar det väl inte med lite bättre rostskydd på trillingarna (polarens ljuddämpare var sönderrostad efter 3 år).

#3
2012-01-05 15:36

Synd att det där är en 100% Toyota och inte en riktig Peugeot...

#4
2012-01-05 16:52

Peugo:
Menar du att det är synd att den är driftsäkrare än alla andra samtida Peugeotkonstruktioner (t.ex 207, 307, 407)? :)

Nu har ju även Peugeot kopierat Toyotas Kaizen och kallar det L'Andon och helt plötsligt är ju bilarna mycket bättre (t.ex 308, 3008).

Anmärkningsvärt är att 107/C1/Aygo ansiktslyfts nu, modellen har ju funnits sedan 2005 och borde vara mogen för generationsskifte, speciellt när tre nya "trillingbilar" skärper konkurrensen i klassen, nämligen VW Up, Skoda Citigo och Seat Mii.

#5
2012-01-05 21:43

Oerhört ful front (igen)!

#6
2012-01-05 23:21

Lacken är läcker men desigen ska ner i botten av mig. Ner bland tandblekning, abonnemang på kalsonger och sms-lån.

#7
2012-01-06 08:52

Den där bilen blev också återkallad under Toyota skandalen. Om man tror att bara Toyota kan göra bilar, och hela tiden utvecklar, så undrar jag nog stort? All ära åt Toyota i tiderna men utvecklingen går framåt. Toyota tog risken med "samma delar i alla bilklasser & modeller" och fick sej en ordentlig törn, får se om VW lyckas med samma sak utan att göra bort sej? Peugeot 207 har varit mycket driftsäkrare en 107, skulle våga påstå att den är en är en av småbilarna som ger mest bil & kvalitet för pengarna. 206 har dock haft sina problem, samt också 407 (fast bilbesiktningen har också tabbat med den här modellens framvagn som får ha glapp i höjdled -> syns stort i statistiken fastän det inte är ett fel). En sak som berättar lite hur "tokiga" våra hönshjärnor är att i varje statistik(!) har Toyota Aygo ansetts mycket driftsäkrare en Peugeots och Citroens modeller fast de görs i helt samma fabriker (100% fakta). Största problemet hos PSA är deras rykte som håller i sej fast de skulle göra bilar som håller i 100 år, det här tänkandet går i arv (hönshjärnor?) och det syns tyvärr i varje "statistik" och dyl., fast man är siffertroende. Själv är jag nu sugen på en Guiletta men det hör inte hit! :D

#8
liselotte
2012-01-06 10:50

Sverker: sms-lån är bra för de felsta som tar dem. Min vän slapp hamna hos kronofogden då hon tog ett sms-lån när hon var i knipa. dessutom har vissa numera skaplig ränta och möjlighet att skjuta fram betalningstiden.

Att en del som är shoppingberoende tar sms-lån är väl inte sms-lånens fel. det finns många som tar huslån utan att klara av det. ner i tunnan med det med?

Jag vet, jobbar nämligen som barnskötare och träffar många föräldrar med hus.

#9
2012-01-06 10:51

Peugeot 107, Citroën C1 och Toyota Aygo är precis lika bra (eller dåliga) bilar alla tre.
Att Aygo har nöjdare kunder beror nog bara på Toyotas kundbemötande och verkstäder, som anses bättre än PSA's.

#10
liselotte
2012-01-06 11:08

Listigt med lister! Det gör att den dessutom ser mogen och påkostad ut.

Snygg färg men saknar den toyotarundkantmaffiga designen vi hittar på Aygo och andra toyotor.

Jag ville ha en Aygo men min man satte stopp efter att ha lästa detta (och kom inte med några påhittade, dumma bortförklaringar på detta nu Simon): http://www.vibilagare.se/nyheter/osannolik-dodsolycka-blir-rattsfall-29628

#11
2012-01-06 12:12

Nackstödet som inte var fastsatt är redan prövat i tingsrätten och toyota har inget med olyckan att göra, det handlar om ett handhavandefel där tanten kört med nackstödet löst, så det kan hända vilken bil du än köper, lika farligt som att ha andra lösa saker liggande i bilen.......:) Så slappna av....

#12
2012-01-06 12:46

Snygg färg på 107:an, hoppas den kommer på alla trillingbilarna.

#13
2012-01-06 13:01

Tobo: Om 107:an är kvalitetsbil så vad kan dom göra fel på den årliga servicen som förstör ryktet på bilen (107) och syns tom i statistikerna (och jag menar inte ägarenkät)? Det är inte mycket man behöver göra (oljebyte, filter). Anser att det nog är inlärt att franska är skit för evigt och därför får ägare av franska bilar bättre (läs noggrannare) service vid tex. besiktningen och vid andra tillfällen som bilarna kollas och kommer upp i någon "statistik". Det var någon brittisk tidning som skrev om detta för inte nån lång tid sedan. Människopsykologi är nog det bästa som finns för annars skulle jorden vara en allt för tråkig plats att leva på! ;) Själv försöker jag kollar bilar från alla märken men tyvärr har jag märkt att min smak är skit om man jämfört med de märken dom flesta andra köper. :D

#14
2012-01-06 14:15

Peugo:

Jag anser inte att 107/C1/Aygo är kvalitetsbilar, jag anser att de är ganska medelmåttiga bilar.

#15
2012-01-06 15:34

Joo, men Aygo är altjämt bäst av dom tre (107, C1) i de flesta statistikerna runt omkring i världen. Inte kan alla Peugeot/Citroen serviceställen vara full med arga gubbar och gummor?

#16
2012-01-06 18:54

Att det skulle röra sig om "100%" Toyota tror jag inte,..dock har jag aldrig fått något svar på motsatsen.
Tror säkert att PSA har bidragit med något,..t.e.x är "fläktmunstyckena" identiska mellan C1 och C3 ...bagateller men ändå.

Aygo anser jag vara den mest "välbyggda" eller genomtänkta utav dem tre syskonen och således då även den mest prisvärda.

#17
2012-01-06 20:35

Mistro: Dom kommer nog tyvärr från samma fabriker med samma arbetskraft men så där vill ju vi alla tänka att något märke gör jobbet bättre än dom andra fast dom verkliga skillnaderna blir minimala. -> Köp den bilen du faller för oavsett märke ifall priset är rätt för dej, livet är för kort att försöka (går inte!) göra allt på det säkraste sättet (tråkiga bilval!). Slutligen är det ju bara bilar det är frågan om och inte en enda av dom är byggd för att vara här för evigt vare sej dom är "premium" eller inte.

#18
2012-01-07 12:11

För många som köper bil i den här storleken och prisklassen så är priset och dess låga driftkostnader den viktigaste faktorn.
Dess köpare står säkert också och väljer mellan en beg. något större bil och en helt ny i denna storleken.

Aygo är ju dyrare och då väljer därför många C1 eller 107.
Som beg. är priserna mer likvärdiga och då hade jag valt Aygon eftersom att den som sagt "är mer bil". ( även om de byggs i samma fabrik så skiljer bilarna sig åt )

#19
2012-01-08 10:41

men mistro: ge upp med att försöka rättfärdiga ditt ev köp av en aygo som en bättre bil. aygo, c1, 107 byggs i exakt samma fabrik, av exakt likadana delar, av exakt samma personer. Att tro att den ena skulle vara bättre byggd än den andra är bara löjligt. c1:an saknade esp i tidiga årsmodeller, något som var standard i 107 och aygo. motorn och lådan är toyotas, elsystemet likaså (märkte man när säkringen på 20A till instrumentpanelen gick och det gick inte att få tag på specialsäkringen någonstans förutom hos toyota, kostade 240kr förresten, för en jäkla säkring), hjulupphängningarna är toyotas, inredningen (dörrhandtag, fläktutblås, stereo, elhissknappar, innerbelysning är från psa). Köp den du tycker är snyggast av de tre, för under skalet är de precis likadana. eller som topgear killarna sa: gå till den säljare som ger dig lägst pris av de tre och köp den.

#20
2012-01-08 11:27

Allt amatörtyckande som kommer upp här i kommentarsfälten måste man väl alltid läsa med filterglasögonen?
När och där jag läst om dessa syskonbilar i motorpressen, framgår det alltid att det är frågan om exakt samma bil med olika emblem och prislistor.
Jag väljer nog att tro på motorpressen!
.
Och då är det ett stort mysterium för mej att det går att sälja dem till olika priser. Enda förklaringen är väl att den som betalar mer än nödvändigt antigen blir lurad, eller vill bli lurad?

#21
2012-01-08 11:37

Bilarna byggs i samma fabrik av samma människor med samma delar och med samma kvalitetskrav. Punkt.

Vill människor betala 10 tkr mer för att få Toyota-loggan i grillen istället för Peugeots eller Citroen är det deras problem, bilarna är identiska.

#22
mcregor
2012-01-08 14:02

Är ingen ägare av nån av dessa syskon-bilar men vad man kan tänkas betala lite extra för, förutom skillnader i utrustning, är garantilängd och generalagentens rykte om hur man hanterar ev garantifrågor. Toyota brukar bara rätt duktiga på detta (egen erfarenhet) men hur Citroen resp Peugeot är vet jag inte. Sen kan det ju faktiskt vara så att en bilhandlare bedömer att en bil med t ex Toyota-märket i nosen är enklare att sälja än t ex en Citroen och därför kanske ger några kronor extra i inbyte för Toyotan. Jag vet inte om det är så för just denna modell men normalt ligger ju Toyotorna högre i inbyten än liknande modeller från många andra tillverkare. Visserligen är dom ofta dyrare som nya också så det kanske kompenserar sig...

#23
2012-01-08 15:02

Nu skall alla ha klart för sig att jag inte promotrar Toyota för att det råkar att vara en Toyota utan ifrån det faktum att Aygon faktiskt är "lite" mer bil vilket de också tar betalt för.
Kvalitetsmässigt finns det inga skillnader men ni som envisas kan ju använda era ögon och se själva i länkarna nedan.

http://www.blocket.se/jonkoping/Peugeot_107_1_0_5_D_33967218.htm?ca=23_15&w=3

http://www.blocket.se/stockholm/Toyota_Aygo__5D_Aut_37879100.htm?ca=23_15&w=3

Notera att på en sådan billig bil så handlar det om lite FÖR STORA skillnader för att säga att INGET skiljer bilarna åt.
Ser ni fortfarande inte skillnaderna så notera bakpartiet och bakdörrarna!
C1 och 107 är helt identiska i bakpartiet medan Aygon har andra bakdörrar,bakskärmar,bakljus ...ett "riktigt tanklock" ,...ja faktum är att förutom fronten så skiljer också HELA bakpartiet sig åt vilket inkluderar b.l.a taket.
Summan utav detta innebär att Aygon SER och ÄR betydligt mer påkostad!
Utöver detta så skiljer bilarna sig åt hur de kan utrustas samt hur de är utrustad som orginal.
Aygon har även bättre garantier o.s.v

Handlade det om 10.000kr så skulle jag inte tveka över vilken bil som jag skulle välja i detta fallet och DEN INSIKTEN har inget att göra med vilka bilfabrikat som man gillar mest att göra!
När bilarna sedan blir äldre så blir skillnaderna mindre i pris ...ibland ingen alls.

Detta faktum att bilarna skiljer sig åt har ingen motortidning tidigare nämnt,men som sagt så behöver man ibland bara öppna sina ögon!
Var det något mer ni undrade över?

#24
2012-01-08 16:11

Aygo har något bättre garantier, vilket kanske kan vara värt nån tusenlapp ja. Men om olika detaljer i bakpartiet och ett annorlunda tanklock betyder att den är "betydligt mer påkostad" och mera bil är väl ytterst tveksamt. Men om man hellre gillar C1 eller Peggan och tycker att de ser mer påkostade ut?

Men alla motorjournalister har väl fel när bilarna kallas identiska?

Om Aygo hade bättre plast i instrumentbrädan, bättre tygklädsel eller mer ljudisolering så hade jag haft förståelse för prisskillnaden men nu är inte fallet så. Identiska bilar där ingenting förutom emblemen och några knappt märkbara kosmetiska detaljer skiljer.

#25
2012-01-08 16:47

Gillar man C1 eller 107 mer så köper man förståss dessa istället och sparar en del pengar.
Säger bara att bilarna inte är identiska och det tycks dem flesta har missat.

Kan man inte använda detaljer ifrån hela fronten och aktern,inkl bakdörrar m.m så är bilarna INTE identiska.
Som sagt så skiljer även taket!

Detta är iaktagelser som man märker direkt och gör att Aygon ser bättre ut.
Tillräckligt stora förändringar som man kan ta mer betalt för och som inte har att göra med att Toyota tar extra betalt för märket!
Det kan även finnas fler skillnader som jag ännu inte har upptäckt på "insidan"

Om sedan folk inte vill betala för dessa förändringar/förbättringar är upp till var och en.

Om du bortser ifrån fördelarna med ett riktigt tanklock "Rålle" så titta på hur konstruktionen blir för C1/107 över bakskärmarna. ( bakdörrarna och tankluckan ser "malplacerade" ut i jämförelse )
Denna lösning anser jag klart sämre än för Aygon.
Att bilen inte"slutar" vid bakdörrarna gör också att bilen upplevs som större och mer påkostad.

#26
2012-01-08 17:37

Jag förstår inte påståendet om att Toyota har betydligt bättre garantier än Peugeot när Toyota bara har 3 års nybilsgaranti mot 5 år för Peugeot. Dessutom tycker jag Peugeot och Citroëns varianter är betydligt snyggare och ser dyrare och mer påkostade ut, mer harmoniska och estetiska. Toyotan saknar ju dessutom sidoskyddslist vilket ju verkligen är billigt, men alltid sparar de några kronor jämfört med de mer påkostade PSA-modellerna som faktiskt har orkat kostat på sig sidoskyddslister.

#27
2012-01-08 17:41

Det är ju märkligt att påstå att Toyotan ser mer påkostad ut bara för att den har kortare bakdörrar = sämre insteg till baksätet, och dessutom mindre glas i bakdörrarna = sämre utsikt för baksätespassagerarna, och betydligt mindre baklampor = syns sämre i mörkret. Om detta är "påkostat" så har jag uppenbarligen en annan definition av det ordet än vissa andra i detta forum.

Utrymmesmässigt och storleksmässigt är bilarna identiska, men de kortare bakdörrarna gör Toyotan mindre praktisk.

#28
2012-01-08 18:29

Aha, Peugeot har fem år nu? My bad, då är prisskillnaden ännu mer omotiverad. Samtidigt så betalar ju tydligen folk 7-10 % mer för en identisk bil bara för att få Toyota-märket istället för nåt "franskt skräp". Bra affär för japsarna och dom skrattar nog hela vägen till banken..

#30
2012-01-09 00:29

Peugeots 5 åriga garanti är förvisso längre än Toyotas 3 år. Dock ska man beakta att K.W. Bruun (Peugeots generalagent) är ökända för sitt sätt att hantera garantiärenden och reklamationer.
Toyota däremot har ett rykte om att ha marknadens bästa goodwill (så länge bilen är fullservad hos Toyota).

#29
Larsson_
2012-01-09 00:32

Så små bilar som dessa är enligt bl a amerikanska tester rena dödsfällorna. Framförallt baksätessäkerheten oavsett typ av krock ska vi inte tala om! Och krock med älg. Eller mot en större, tyngre bil. Även tyska SDA ger dessa dåligt betyg.

Euro n cap ger dock dessa gott betyg vilket gör att folk köper dem så glatt! (Men vi gnäller på betydligt säkrare Dacior som har färre stjärnor men testas mot jämnstora bilar. Dacia är dessutom tyngre och säkrare även på det sä'ttet.)

Sanningen är att de bara testar Aygo på några få punkter och dessutom med jämnstora bilar och att ha turen att krocka med en jämnstor, hur stor är den chansen!

Biltillverkarna får gärna tillverka pyttebilar men då ska de vara normalstora och normaltunga som t ex en Saab 9-3.

Men värst av allt med C1/107/Aygo är framlyktornas placering. Sveriges ministrar bör förjuda dessa bländande as!

#31
2012-01-09 08:26

Intressant att vissa alltid lyckas får till att Toyota är bättre, även om bilarna i alla väsentliga delar är identiska.
Någon tycker den ena varianten ser bättre ut, någon annan föredrar den andra varianten.

Men, faktum kvarstår, precis som Rålle säger:
Bilarna byggs i samma fabrik av samma människor med samma delar och med samma kvalitetskrav. Punkt.
Vill man lägga till mer pengar trots att garantierna är sämre, är det förstås upp till var och en. Jag skulle aldrig göra det.

Larsons kommentar om lysena är kul. Då antar jag att han även vill förbuda alla minibussar/lastbilar och andra som har lysena högt?

#32
2012-01-09 09:02

"Raphael": Ja nackdelen blir ju att bakdörrarna blir kortare på en redan kort bil men att någon skulle tycka att det SER mer påkostat ut tycker jag är konstigt.
När nu Toyota har valt en helt annan lösning för hela bakpartiet så får man väl säga att det är en mer påkostad variant?
Denna extra kostnaden delar man knappast med PSA.
Om en Aygo syns sämre i mörkret eller ej har jag inga synpunkter på.

Som sagt så ställer jag mig inte bakom Toyota på något sätt utan tycker att det är ett lyckat sammarbete.
Det enda jag försöker att säga är att bilarna inte är identiska och att det skiljer mer än vad som har uttalats i "pressen"
Dessa skillnader vill inte alla betala för.
Andra hatar Franska bilar medan en del hatar Toyota och gör sina val efter det.

Men detta har inget att göra med om bilarna är lika,praktiska,dåliga eller bra att göra.

Vi har en C1:a i familjen och den är den enda bilen någonsin hos oss ( utav mängder utav fabrikat och modeller ) som varit helt felfri under 4 år.
Idag har dessutom Peugeot 5 års garanti och hos Citroen kan man köpa till upp till 5 års garanti för en billig peng. ( snart kommer säkert Citroen att utöka sina garantier )
Det påstås att Toyotas service-organisation är bättre men om detta vet jag för lite.
Däremot lämnas TKG-garanti på en beg. Toyota vilket KAN vara en fördel för vissa.

Men som sagt så har mina egna erfarenheter utav olika fabrikat inget att göra med hur lika bilarna är eller vad var och en anser vara coolt,prisvärt,snyggt eller praktiskt.
Dem flesta som väljer mellan dessa bilar har faktiskt ingen aning om vad som skiljer dem tre åt,...då de har fått höra att det är samma bil.

Om dessa skillnader spelar en roll eller vad dem är värda får som sagt var och en avgöra själv men jag tycker att det är viktigt att folk känner till dessa skillnader innan de gör sitt val.

#33
2012-01-09 13:34

Utav vad jag kan utläsa utav hemsidorna så kostar bilarna nu med likvärdigt "komfortpaket" och solid lack enligt nedan:
C1 : 120.500kr
107 : 115.900kr
Aygo: 117.650kr

Skillnaderna utöver det redan påpekade är att Aygon har 6 högtalare istället för 2.
Man kan få ett pkt. "Colour Line" som b.l.a innebär Alufälg,Skinnratt/växeldamask,Metallic (grön) och sidolister vilket gör att bilen istället kostar 123.650kr

Aygo har också dyra? tillbehör som t.e.x GPS och Parkeringshjälp o.s.v
( vilket troligtvis inte särskilt många har beställt )

Intressant är att Peugeot erbjuder tonade rutor för 2.900kr samt ett pkt med Läder/Alcantara + alufälgar för 11.900kr
Alufälg till en 107:a kostar 3.900kr medans dem till en C1:a kostar från 7.100 - 9300kr

Enligt hemsidorna så är alltså Citroen dyrast med sin Trilling men jag vet att de har kört kampanjer ett bra tag nu med bra rabatter.
På Bilpartner står en C1:a som man begär 99.900kr för så nog handlar detta val om hur tillfället ser ut också med inbytespris,kampanjer o.s.v
20.000kr i rabatt är mycket för en så billig bil.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.