Bild
Nästa artikel
Opels lägger ned fabriken i Bochum

Opels lägger ned fabriken i Bochum

Nyheter

Miljardförlusterna gjorde situationen ohållbar. Nu meddelar Opel att biltillverkningen i tyska Bochum upphör 2016.

Anläggningens 4 500 anställda, varav omkring 3 000 bilbyggare, fick beskedet på måndagen. När familjefraktaren Zafira ska ersättas av en ny generation 2016 kommer produktionen inte att förläggas till Ruhrområdet och Opels fabrik i Bochum.

Beskedet innebär att Opel stänger biltillverkningen i fabriken, men det är oklart hur många av de anställda som mister jobbet. Ägaren General Motors uppger att man vill behålla logistikcentret i Bochum och eventuellt tillverka komponenter i fabriken.

Bilfabriken i Bochum, som i år firar 50-årsjubileum, blir den första i Tyskland som läggs ned sedan andra världskriget. Bakgrunden är den europeiska bilförsäljningen som backat de senaste fem åren och i år väntas rasa till sitt sämsta resultat sedan 1995. Och någon återhämtning tror ingen på, åtminstone inte innan 2014.

För moderbolaget General Motors är Opel ett stort huvudbry. Enligt den amerikanska bilkoncernens prognos för 2012 uppgår förlusten i Europa till 1,8 miljarder euro, vilket motsvarar 12 miljarder kronor. Nedläggningen av fabriken i Bochum är ett steg på vägen för att bli lönsamma senast 2015, enligt GM:s plan.

Tidigare i höstas meddelade Ford att produktionsanläggningar i både Storbritannien och Belgien ska stängas. Samma besked tvingades PSA Peugeot Citroën lämna till sina anställda vid fabriken i franska Aulnay. I fjol stängde Fiat sin fabrik på Sicilien.
 
Diskutera: Hur ser du på Opels framtid?

Taggar: Nyheter, , Opel

Kommentarer

#1
2012-12-11 12:48

Tråkig utveckling detta, men det finns ju inte mycket annat att göra för bilföretagen. De måste dra ner på tillverkningen om köparna sviker.
Sen kan man ju undra hur länge alla bilföretag kan prångla ut bilar som är allt från småbilar, crossovers, Suv, kombi, sedan, halvkombi, lyxigare bilar, Livsstilsbilar, familjebussar, sportbilar till en marknad där man ser en trend av att ungdomar inte intresserar sig för bilar. Det måste bli en broms någonstans och det blev det nu. Skulle det inte vara idé för bilföretagen att rikta in sig på färre bilmodeller och istället finslipa dessa lite mer?

#2
Leif Larsson
2012-12-11 12:57

Denna nyhet hade AMS igår på sin hemsida.

#4
2012-12-11 13:29

Hur ser du på Opels framtid ?
Frågan är varför företaget inte är lönsamt.
Jag tycker bilarna verkar underskattade. (Undantaget Insignia kombi som bara är stor på utsidan och trång i bagaget.)
Frågan är också vad folk vill ha ?
Hur vill en typisk Opelkund att en Opel ska vara ?

#5
2012-12-11 13:43

Leif Larsson:
Ibland är vi först, ibland någon annan. Så är det bara.

Tillbaka till diskussionen. Har Opel vad som krävs för att överleva på sikt?

/Fredrik Diits Vikström, Vi Bilägare

#6
2012-12-11 13:44

Intressant att det stängs anläggningar även i Tyskland.

Annars brukar ju istället produktion flyttas dit för att fylla (de dyrare...) anläggningarna. Som t.ex. när VW flyttade tillverkningen från Belgien till Tyskland.

Det blir dyrare för kunderna i alla länder, men räddar jobb i Tyskland.

#7
Leif Larsson
2012-12-11 13:47

Uppgår förlusten till 1,8 mijarder euro, så vill det till. Tror inte att Opel klarar det själva (GM i det här fallet) Kommer inte att förvåna mig om Tyskland skjuter till pengar.

#8
2012-12-11 14:02

Opel är idag (efter VW/Ford) det tredje största märket i Europa så uppenbarligen tillverkar Opel bilar som folk vill ha.
Problemet är alltså inte produkten eller försäljningen i sig utan den minskade marknadsandelen och därmed överkapacitet, beroende på att det ploppat upp ett antal nya märken i samma prisklass som vill vara med och dela på kakan.
Detta har drabbat inte bara Opel utan de flesta konkurrenter i samma prisklass.
Opel skulle alltså ha stängt en fabrik redan för ett antal år sedan så hade allt varit frid och fröjd idag.

#9
2012-12-11 14:11

Om Opel inte är lönsamma så är det sunt (och tvunget) att kapa kostnader..
Att stänga ner överkapacitet är ett sätt.
Att trimma sin produktion och se över sitt modellprogram också.
Opel har många bra modeller.
Jag tror de fixar detta.

#10
2012-12-11 15:12

Det var visserligen väntat, att Opel skulle lägga ner fabriker och då helst de äldsta. Tyvärr har Opel problem med GM USA som på alla sätt vill motarbeta Opel i Europa, genom att propsa och även tvinga återförsäljarna att öka andelen sålda Chevrolet i Europa. 'GM har allstå nu gått ifrån den nationella prägel man hade när man ännu ägde Saab.
Då hette det att Opel inte skulle få konkurera med Saab i Sverige. Saab skule inte få konkurrera med Opel i Tyskland, för att ta några exempel.
Men Opel blev kanske för stora i korken för några år sedan, då man överträffade förväntade säljarsiffror för Insignia och Astra. Man borde kanske redan dåha lagt ner denna fabrik?

#11
2012-12-11 16:49

Lägg märke till att Zafira fasas ut och att det inte kommer någon ersättare. Opel-GM kliver alltså av C-segmentet för MPV-bilar (Typ Touran, Scénic, C-max etc). Konkurrensen har hårdnat: Mercedes B-klasse säljer avsevärt fler i detta segment än Opel och Ford i Tyskland och BMW är väl på gång med en framhjulsdriven konkurrent. Alla kan inte vara närvarande i alla klasser.

#12
2012-12-11 18:23

IngoS...man avser inte lämna segmentet utan ersätta Zafiran med en dekaltrimmand Peugot/Citroen.

Åtminstone om något av märkena finns kvar så länge...

Inte lätt att vara tillverkare utan riktig profil. Varken premium eller lågpris.

#13
2012-12-11 20:24

Tack för upplysningen. Syskonmodell till Picasso alltså. Peugeot har ju ingen familjebuss.

#14
2012-12-11 22:42

Peugeot har sin familjebuss i 5008.an vilken är systerbil till Picasson.
Utav någon anledning lanserades bilen först 2009 men det kan bero på att Peugeot ansåg kanske att 807:an kunde tjänstgöra några år extra?
Det är för övrigt en större bil som man nu vill återlansera med nya motorer och facelift.

#15
2012-12-12 00:47

Du har helt rätt. Ibland har den kallats crossover, men den har knappast något SUVtycke. Peugeot kallar den också MPV på sin site nu. Apropå valet av Bochum för nedläggningarna. Byggnaderna i Bochum hade någon slags tysk K-märkning, som gjorde att de ändå hade blivit för dyra att modernisera. Roligt för jobbarna att kulturhistorien bevaras. Rüsselsheim och Eisenach är modernare, liksom Astrafabriken i Polen. Man har nu sparat 300 miljoner dollar och enligt planerna ska man skära ner ytterligare 500 miljoner dollar fram till 2015. Det här är bara början. Det väntas 23 nya modeller fram till 2016. Någon som sett vad som väntar i pipeline? Kanske får någon planerad modell stryka på foten? Det har varit oro hos de anställda på Daewoo i Sydkorea att GM skulle flytta tillverkning av Cruze till Europa, men än så länge har GM lugnat dem. Alla vill ju behålla sina arbetstillfällen.

#16
2012-12-14 18:14

Senaste nytt på webben. Punktstrejker i Bochum. Krav på att ersättaren till Zafira ska produceras där när nuvarande fasas ut. Krav på att Opel Mokka ska monteras i Bochum. Redan rykten att Opel ska ta hem Mokka för produktion, men att det ska gå till Spanien i stället för Tyskland eftersom de spanska arbetarna gått med på en 30%ig lönesänkning. Etc. Vi kanske får höra mer om Opel så småningom.

#17
2012-12-17 20:53

Ja, vad skulle göra Opel bättre än konkurrenterna? Just nu är konkurrenterna bättre. Opel är onödigt. Det håller inte i dagens samhälle. Gubbarna i europa som köpte Opel av gammal ovana börjar dö ut och få mer kunskap om att annat finns samtidigt som andra tillverkare brett ut sig.

Opel har varit nära slutet länge nu.

#18
2012-12-17 22:29

Det stämmer inte, Opel har en förhållandevis hög försäljningsnivå i Europa som helhet och har inte tappat i % -förhållande till andra märken. När det gäller Astra, fick man ta till flerskift för att hinna med.
Men visst finns det fler konkurrenter idag. Men de når inte Opel kvalitetsmässigt, frånsett några undatag som når på sin höjd smma nivå om man får tro DEKRA.

#19
2012-12-18 07:57

Dekra hit och dekra dit. Dekra är inte vidare gott beryktat. Enligt allt annat finns det bättre bilar än Opels.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.