Bild
Nästa artikel
Opel Crossland dumpar X och tar ansiktsvisir från Mokka

Opel Crossland dumpar X och tar ansiktsvisir från Mokka

Nyheter

Ny Opel Vizor-front på småsuven som dessutom får ny styrning och fjädring, samt uppdaterade motorer.

Opel har inte bara rensat i sitt modellutbud på senare tid, de har även gjort sig av med bokstavstillägg i vissa modellnamn. Senast blev Mokka av med sitt X och nu följer även Crossland i samma spår.

Läs också: "Opel Mokka-e är nya elsuven med räckvidd på 32 mil"

Suven Crossland blir andra bil ut efter Mokka att få designspråket som heter "Opel Vizor", med LED-strålkastare och grill i ett sammanhängande parti i fronten.  

Med de skjutbara stolarna i baksätet kan bagageutrymmet utökas från 410 till 520 liter med stolsryggarna uppe.

Opel Crossland dumpar X och tar ansiktsvisir från Mokka

Biltillverkarens team av ingenjörer har sett över fjädring, främre stötdämpare och styrning och detta ska enligt dem resultera i en bättre körkänsla. Bilen har fått ett nytt antispinnsystem kallat IntelliGrip som via fem olika valbara körlägen ger optimalt grepp beroende på vilket underlag man kör på. 

Multimediasystemet har stöd för ihopkoppling av smartphone via antingen Apple CarPlay eller Android Auto. 

En rad nya förarstödssystem introduceras antingen som standard eller tillval, bland annat autobroms med främre kollisionsvarnare som upptäcker fotgängare. Andra nyheter är avåkningsvarnare, döda vinkelnvarnare, adaptiv farthållare och 180-graders backkamera. 

Bensin- och dieselmotorerna på Crossland uppfyller numera utsläppskravet Euro 6, men det presenteras inte något elektrifierat alternativ. 

Europeisk säljstart för uppdaterade Crossland blir i början av 2021.  

Diskutera: Vad tycker du om Opel Crossland?

Opel Crossland dumpar X och tar ansiktsvisir från Mokka

Kommentarer

#1
2020-10-12 16:08

IntelliGrip är samma sak som GripControl som redan finns hos syskonet C3 Aircross. Den nya fronten ger ett mer intressant utseende än tidigare, bilen har sett för tam/snäll ut.

#2
2020-10-12 16:26

Bra att Opel fortsätter säljer fossilbilar för de har ett lägre pris. Opel Crossland verkar vara en bra bil.

#3
2020-10-12 16:29

Måste varenda kotte på designavdelningen rita varsin plastbit att dekorera med?

#4
2020-10-12 19:45

Tycker bilen ser för smal ut i förhållande till höjden. Vet också att många då, inte bara Vargen, tycker att man ska sänka bilen men jag tycket man borde bredda den minst 1 dm och behålla höjden.

#5
2020-10-13 10:16

glimma, den är 1,6 meter hög.. och 1,76 meter bred (normalt). Markfrigången är 17 cm.. vad skall du ha 3 cm extra markfrigång till?? Sänk bilen till 14 cm (sparar 3 cm), sedan kan du sänka bilen 5 cm (du förlorar 2 cm invändigt). Du kommer att spara min 10%-15% i förbrukning på mina åtgärder enbart på karossförändringen. Vad tror du om det? Sedan är bilen bara 4,21 meter lång.. gör den 25 cm längre...men då ..aha, vi har en Opel Astra? eller?

#6
2020-10-14 09:11

Vargen: Det mäsks att du är ingenjör i st.f. en människa av vanligt sunt förnuft. I teorin (på ritbordet) kanske du sparar så mycket men i praktiken sparar du högst 5 %. En idealisk bil för mej, och då menar jag först och främst komfortmässigt, är ca 4.25-4.40 lång, ca 1,58-1.62 hög, 1.80-1.87 bred och har en markfrigång på 20-23 cm. För övrigt så har hela denna debatten om bilars mått kantrat till att handla om en avgörande betydelse för klimatet vilket är fullständigt absurt. Att "sila mygg och svälja kameler" är denna ickefråga ett bra exempel på.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.