Bild
Nästa artikel
Opel har rensat bort både Meriva, Zafira, Mokka och Cascada ur modellprogrammet för att spara pengar och fokusera på mer lönsamma modeller.
Opel har rensat bort både Meriva, Zafira, Mokka och Cascada ur modellprogrammet för att spara pengar och fokusera på mer lönsamma modeller.

Opels plan för att öka: Sex modeller bortrensade

Nyheter

Opel ska ta marknadsandelar från konkurrenterna, bland annat genom att rensa bort modeller som inte är lönsamma.

Opel och det brittiska syskonmärket Vauxhall har tappat rejält i försäljning de senaste åren. I år har Opels marknadsandel i Europa legat på bara fyra procent, enligt siffror från branschorganisationen ACEA. Det är en rekordlåg siffra för märket.

I Sverige ser siffrorna ännu värre ut: bara 1 132 bilar från Opel registrerades under årets första sex månader. Det innebär en marknadsandel på 0,8 procent och Opel har inga modeller alls på branschorganisationen Bil Swedens lista över Sveriges 75 populäraste nya bilar.

Men Opel har stora planer för hur siffrorna ska förbättras. Försäljningen av småbilen Corsa, som numera delar teknik med Peugeot 208, ökade med 44 procent i Europa under första halvåret.

En annan viktig punkt har varit att rensa utbudet av modeller som säljer dåligt. Bara sedan förra året har Opel rensat bort småbilarna Karl och Adam, familjebussarna Meriva och Zafira samt cabrioletmodellen Cascada.

Billiga småbilar har sällan höga försäljningsmarginal, och försäljningen av familjebussar har rasat under flera års tid när fler och fler köpare överger dem för suvar. Nischade cabrioletmodeller drar heller inte in några stora pengar.

Läs också: Opel Mokka-e är nya elsuven med räckvidd på 32 mil

Nya generationen Opel Mokka dyker först upp med eldrift.
Nya generationen Opel Mokka dyker först upp med eldrift.

Ny suv med eldrift

Även suven Mokka ströks ur modellprogrammet trots att den klassen brukar leverera bra försäljningssiffror. Nu har Opel visat upp en helt ny generation Mokka som först dyker upp med eldrift och senare även ska säljas med förbränningsmotorer.

– De var inte så lönsamma och några av dem fick heller inte rätt teknologi för att klara utsläppskraven, har koncernchefen Carlos Tavares tidigare sagt om de utgående modellerna.

– Det vi var tvungna att göra var ganska brutalt, fortsätter han.

Det är drygt tre år sedan Opel och Vauxhall bytte ägare från General Motors till PSA-koncernen och den nya ägaren fokuserar nu alltså på lanseringen av suven Mokka. Opel Astra och Insignia ska dyka upp i ny upplaga 2024.

På Opels svenska hemsida marknadsförs i dag Corsa, Astra, Insignia samt suvarna Crossland X och Grandland X. Eldrivna Mokka-e börjar säljas på sensommaren 2020 och ska börja levereras till köparna tidigt 2021.

Taggar: Nyheter, Opel

Kommentarer

#1
2020-08-04 21:24

Opel? Haha, deras era har nog tagit slut verkar det som. I Sverige ser man nästan aldrig en Opel.....

#2
2020-08-04 21:30

Och det är jäkligt synd......hellre Opel än VW/VAG.

Är uppväxt i baksätet på Opel....

#3
2020-08-04 21:39

Opel... Som lyckats producera modeller som folk verkligen önskat sig. Sportiga, ekonomiska, små, stora, lyxiga, ja det mesta. Och nu känns alla modeller som mellanmjölk. Hoppas det är exakt detta PSA förstått så de trollar fram modeller som folk verkligen suktar efter igen.

#4
2020-08-04 22:12

Men opelägarna verkar väldigt nöjda va gäller kvalite i förhållande till pris, bästa tysk på listan i går.

#5
2020-08-04 23:33

Astra är en fin bil numera.

#6
2020-08-04 23:45

På tal om det...
kanske någon som vet vad det handlar om kan förklara något jag funderat över i 10 år men aldrig lyckats få fram någon bakgrund till?

Detta med "mellanmjölk" hur tänker man här?
De fyra ovanstående på bild är ju exempelvis avvikande både i utseende, funktion och teknik från sina konkurrenter, för mig är det motsatsen till mellanmjölk som för mig är det samma som större delen av VW programmet - tydligen ligger det ett helt annat sätt att tänka bakom här.

Någon som kan förklara?

#7
2020-08-04 23:58

Ständigt detta VW, kommer alltid på tal oavsett vad artikeln gäller.

Och snart kommer de obligatoriska kommentarerna som att "folk köper VW för att alla andra gör det". Men om folk köpte Opel istället så skulle bevisligen "alla andra också göra det".

Så är nu icke fallet.

Så var gick det fel?

Varför valde "folk" hellre VW istället för Opel?
Det är den intressanta frågan, och svaret är inte så enkelt att den stora massan är som en flock får, utan en riktigt analys vore på sin plats.

Men som vanligt står tilltron till det egna märkets förträfflighet över den krassa verkligheten, även om det innebär att man måste svälja den egna stoltheten och kanske för första gången erkänna att allt jag trott på kanske inte fungerar i realiteten.

Det kan ju faktiskt vara så att realiteten kanske inte alltid sammanfaller med mina egna bestämda åsikter, ett för många ett bryskt uppvaknande.

Och detta gäller absolut inte bara i fallet Opel...

#8
2020-08-05 01:05

Någon som minns Opel med texten "Opel - Europas mest sålda bil" på bakrutan? = )

#9
2020-08-05 08:10

Jag får uppfattningen av att Opels ställning på den svenska marknaden är svag generalagent och återförsäljare.

#10
2020-08-05 08:29

VW är ju också mellanmjölk. Det finns inte utrymme för hur många mellanmjölk som helst. Nu med PSA som ägare så finns ett nytt fokus på design, Opel ska sticka ut mer och fokusera på sportighet. Vi får se om det räcker för att lyfta Opel.

#11
2020-08-05 08:31

Opels design har varit det största problemet. Nya Corsa upplevs som mycket snyggare än gamla. Sen kan N hävda hur mycket han vill att den gamla var rymligare, men snygg var den inte. Design säljer.

#12
2020-08-05 09:11

Jag upplever inte Opel's design som något stort problem, kanske mer då att de saknar vettiga modeller.

#13
2020-08-05 09:38

Vill gilla Opel men tex Mokka är väl en av de absolut fulaste bilarna någonsin.

#14
2020-08-05 10:57

Opel har bättre driftsäkerhet och kvalité än VW:)

#15
2020-08-05 20:56

"Nya Corsa upplevs som mycket snyggare än gamla. Sen kan N hävda hur mycket han vill att den gamla var rymligare, men snygg var den inte. Design säljer."

Funktion och användbarhet råkar också sälja faktiskt, medan motsatsen skrämmer bort kunder.

Det är inte frågan om att hävda något, det är ett matematiskt faktum i siffror och det är bara att acceptera.

#16
2020-08-05 18:00

N, i januari så hade den nya knappt lanserats. Läs texten, den nya har ökat med 44 procent under det första halvåret (jan - juni).
Design säljer och den gamla var ful.

#17
2020-08-05 18:07

Osäkert läge för Opel.

#18
2020-08-05 20:18

Jag har gott om tid... Tänk om jag skulle försöka mig på en amatöranalys av Opels historia i Sverige. Jag börjar med andra världskriget. Då hände inte mycket. 50-talet: ALLT gick att sälja. Opel sålde bilar som folk såg som förminskade versioner av vackra amerikanare. Folk köpte med glädje. 60-talet: Opel hade allt. Från förförande Corvettekopian GT till låtsasjänkaren Kapitän. Däremellan fanns en massa ekonomiska familjebilar. 70-talet: Började som på 60-talet men sedan började man rationalisera och likrikta med Vauxhall. Vettigt, ekonomiskt och lättanvänt. Jajamen. Till en början fanns åtråvärda Ascona och sportiga Manta. Bilar som många drömde om. Rekord såg till en början fortfarande ut som en liten jänkare. Sedan blev det beigare för varje år. 80-talet: Vettiga bilar. Men ingen fick ståpäls av den tidens Kadett, Ascona och Rekord. 90-talet: Lite uppdateringar. Några namnbyten. Vettiga bilar som ingen drömde om. 2000-talet: Opel försökte hålla sig flytande i Golfklassen, mellanklassen, suv-klassen, crossoverklassen. Det enda som stått ut från konkurrenterna sedan millenieskiftet är nog Opel Adam. En trevlig liten krabat med egen design. Men den floppade. Det är ju inga dåliga bilar egentligen men det känns som att Opel tappat flåset. Nya Mokka med Manta-grill upplever jag som frisk luft (även om jag inte är sugen på en elbil). Friska nya linjer som samspelar med arvet. Kanske är Opel på gång att bli en snackis vid frukostborden igen...

#19
2020-08-05 21:11

En ökning med 44% säger ingenting eftersom en bil som säljer ett exemplar och ökar till 10 sålda har ökat med 1000 % och ändå inte säljer någonting.
Tillverkningen har legat nere i flera månader, de siffror man går ut med nu är knappast värda något, varken tillverkning eller försäljning har varit normal.

Men enligt andra siffror från en annan källa har den nya i januari och februari sålt i genomsnitt 2000 mer per månad än den gamla, häpnadsväckande, men i så fall bra och inte lite intressant.

#20
2020-08-05 21:18

Dock någon förklaring till vilket tänkande som ligger bakom "mellanmjölk" har vi inte sett.
Jag förväntar mig en specificerad teknisk detaljbeskrivning med idel fakta, men det kanske inte existerar, hela detta argument kanske endast bygger på en kollektiv inlärd uppfattning, en slags religiös tro, något man tror på och är övertygad om men som man inte kan förklara eller motivera rationellt.

#21
2020-08-05 22:21

Det var väl jag som nämnde mellanmjölk i denna tråd så då får jag väl förklara mig. Mellanmjölk för mig är samma sak som dugligt men ointressant. Opel har tillverkat intressanta bilar. Opel GT. Egentligen en onödig bil men läcker och överkomlig för de som ville ha en sportbil på den tiden. Opel Kadett Rallye - också onödig men lockande och potent för de som hade bråttom. Ascona A - slank och elegant i alla former. Snabb och kvick i vissa versioner. Kapitän. Bekväm, rymlig och svår att ta miste på. Adam - lekfull och skojfrisk. På senare år: Astra en snarlik konkurrent till Polo eller Focus. Vectra - en konkurrent till Golf, Jetta, S40, whatever. Insignia - trevlig bil. Men lika gärna kan man välja en Passat, Mondeo, Avensis eller massor av andra bilar. Mokka, ännu en av alla lite högra bilar. Corsa - eller Polo eller Flesta eller Yaris... Så med mellanmjölk menar jag att Opel har tappat DET. Inget gör att köparna flockas utanför Opels butiker. Vad krävs? Vägledande teknik? Banbrytande design? Imponerande prestanda? Inte vet jag men för mig känns Opel verkligen som mellanmjölk. Jag gillar faktiskt Opel och önskar märket all välgång men under de senaste åren har fabrikatet verkligen känts som mellanmjölk. Jag tycker att Oplar är ganska bra. Inte usla. Inte bäst. Mellanmj... Ja, du förstår. Frågor på det? Om jag kan förtydligar jag gärna.

#22
2020-08-06 12:35

GM köpte Opel 1920. Och var GM ägd även under Nazityskland, till nu då den såld till Frankrike. Opel heter Vaxhall i England.

#23
2020-08-06 12:44

GM köpte Opel 1929. Adam Opel grundade företaget 1862 och började tillverka bilar 1898.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.