Nästa artikel
Oförändrad prestanda av VW-åtgärd
Nyheter

Oförändrad prestanda av VW-åtgärd

Publicerad 3 februari 2016
Volkswagen försäkrar att motorn inte kommer att bli sämre efter korrigeringen.
KBA har konstaterat att motorerna blir opåverkade av lösningen som Volkswagen har arbetat fram.
Volkswagen har nu inlett den tekniska åtgärden för att korrigera utsläppsnivåer av kväveoxid i motorerna med beteckning EA 189. Först ut är 2,0 TDI-motorn i Volkswagen Amarok, som kommer att följas av Passat.

Enligt ett pressmeddelande från Volkswagen har den tyska transportmyndigheten Kraftfahrt-Bundesamt (KBA) konstaterat att ingreppet kan utföras utan att prestanda, bränsleförbrukning eller koldioxidutsläpp påverkas.

Motorerna på 2,0 och 1,2 liter får en uppdatering av mjukvaran, vilket tar cirka en halvtimme. På 1,6-litersmotorn ska förutom mjukvaruuppdatering en så kallad flödeslikriktare monteras och här beräknas jobbet ta under 45 minuter.

Diskutera: Tror du att motorerna blir opåverkade?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2016-02-03 13:37
ffodil

Något jag enkelt ser med egna ögon nu när jag fått en med SCR rening med AdBlue är att oljan håller sig betydligt renare längre. Rening genom EGR-cyklingen måste ju vad jag förstår påverka slitning av motorn och partikelfilter. Ju mer man behöver återcirkulera för att få ner utsläppen desto mer slitage på allt. Är inte så väldigt insatt i precis hur det fungerar men är det inte därför man överger den reningstekniken med EGR, för att det inte räcker till längre, eller. Förstår ju att det skulle vara för stora ändringar för VW att göra nu som jag förstår.

#9 • Uppdaterat: 2016-02-03 15:00
ffodil

milkylainen
Vad jag förstått av vad jag läst är att EGR-rening sotar mer i motorn, partikelfiltret, sänker kraften och kräver lite mer bränsle med dom återcirkulerande avgaserna än motsvarande SCR-rening. Därmed renare motorolja med SCR, för att återkomma till mitt tidigare inlägg. Vad man sparar med högre effekt och lägre bränsleåtgång äts delvis upp av AdBlue-kostnaden, men man får troligen även längre livslängd på motor och partikelfilter samtidigt. Möjligt som du säger är att man kan köra med båda teknikerna samtidigt för att få ner utsläppen än mer, men vet inte om man gör det på nån motor idag.

#a • Uppdaterat: 2016-02-03 16:45
ralfin

Intressant med faktadiskussion utan barnsliga påhopp. Tack alla som kan mycket mer om sånt här än jag. OBS detta är inte tänkt som en spydighet utan ärligt menad!