Bild
Nästa artikel

Officiell: Lexus LS 500h

Nyheter

Hybridversionen av sedanflaggskeppet är här.

El- och bensindrivna Lexus LS 500h har – precis som LS 500 som offentliggjordes i januari – en 3,5 liters V6:a under huven, men i hybridutförandet får förbränningsmotorn också hjälp av två elmotorer som hämtar kraft ur ett litiumjonbatteri. Detta ger sammanlagt 359 hästkrafter. Acceleration noll till hundra kilometer i timmen går på 5,4 sekunder, att jämföra med 4,8 sekunder som det tar i vanliga LS 500.

När det gäller växellåda utrustas nya LS 500h med Lexus nyutvecklade drivlina Multi Stage Hybrid System, där en fyrstegad konventionell automatlåda jobbar tillsammans med en CVT-transmission. Resultatet blir att den uppträder som en tioväxlad automat­låda och enligt Lexus ska körupplevelsen bli extremt responsiv.

LS 500h finns med både som bakhjulsdriven och med fyrhjulsdrift, men i Sverige kommer enbart den fyrhjulsdrivna versionen att säljas. Säljstart sker vid årsskiftet och pris ska offentliggöras om cirka en månad.
 
Diskutera: Vad tycker du om Lexus LS 500h?
 

Kommentarer

#1
2017-03-09 13:58

Har de lärt sig att montera ett elintag ännu eller lever de fortfarande i dåtid? Annars lär det inte vara ofta man har tillgång till full effekt.

#2
2017-03-09 15:01

Grymt snygg bil med en läcker grill och ursnygg röd instrumentpanel men så var det priset...

#3
2017-03-09 15:54

Med denna nya version så kanske Lexus till slut låter kunderna konfigurera sin bil som de själva vill ha den, att endast ha ett urval på fyra sorters läderklädsel och inte låta kunderna lägga till eller plocka bort extrautrustning känns inte direkt premium.

#4
2017-03-09 16:22

Snygg "hal" sidolinje och bakdel, horribel front.

Inredningen är spännande, förutom rutmönstret på dörrsidorna. Plus för att det inte är en jättemittkonsoll och att ratten är rund.
Men, vad är det för "horn" som sitter i panelen ovanför hastighetsmätaren?

#6
2017-03-09 17:21

Bara att öppna börsen då Brut 33 och handla och inte snåla med gamla bilar...:)

#7
2017-03-09 19:05

Riktigt snygg både ut- och invändigt, men så visas fronten,,,,,,, huuuuh, Varför?

#8
2017-03-09 19:19

En riktigt fet och säkert bra bil. Men varken grillen eller inredningen är i min smak. I övrigt riktigt proper.

#9
2017-03-09 19:29

Vacker i de flesta vinklar... määän... ja, ni vet, men högst säkert en underbar kärra att åka på långtur med genom Europa!

#10
2017-03-09 22:01

Håller med de flesta om att detta är en himla snygg bil, förutom....
Det jag undrar är HUR man tänker på Lexus designavd, tror man verkligen att grillen genererar mer försäljning. Den avskräcker mer än den förhöjer. Men tycker mig se en klar tendens på japanska bilar att det är alldeles för många veck i plåten, inte på denna bil, plus att man gärna överdriver grillen. Exempelvis Mitsubishi har länge haft denna typ av grill, fult som stryk.

#11
2017-03-10 07:30

Redan 1961 hade Plymouth samma typ av ful grill, men den fanns bara ett år, kanske inte så konstigt...
http://momentcar.com/images/plymouth-savoy-1961-3.jpg

För mig är det totalt otänkbart att se en LS500 på uppfarten. Inte för att jag tvekar inför kvalitet eller komfort, utan på grund av fronten. Tidigare Lexus hade en mer diskret och värdig framtoning, nu satsar de istället på vulgär front. Märkligt.

#12
2017-03-10 08:08

En fantastisk glidare..

#13
2017-03-10 08:15

Sanslöst vacker bil och att Lexus kammade hem designpriset med sin LC som bäst designade produktionsbil visar bara att de vet vad de gör, inget för medelsvenne och förmodligen ytterst få som kommer att ha förmånen att glida fram i denna bil

#14
2017-03-10 08:27

Sanslöst ful front , tur att man är för fattig att kunna köpa en sån

#15
2017-03-10 08:53

Den överlägset snyggaste Lexusen! Jag tycker även grillen passar in i helheten, vilket den inte gjorde tidigare. Man får tänka på att vi svenskar är vana att se en nummerplåt där. Utan den ser många (även Audis) grillar väldigt extrema ut. Nya drivlinan låter mycket intressant och kanske kan ge Toyotas hybridteknik ett lyft.

#16
2017-03-10 09:09

Det det positiva: Hög kvalité, hög komfort, snygg bakifrån och från sidan. Det negativa: Ful som stryk fram, spretig design inuti. Konstiga lösningar på reglage (hornen mm). Dyr. Summa: En Lexus. Känns som man står lite och stampar. Man har en bra produkt men saknar uttrycksförmågan att visa det. Tror dock att amerikaner generellt går igång på denna typ av grill, historien pekar på detta, men det räcker kanske. Som tjänstebil eller förmånsbil ja, privata pengar, aldrig i livet!

#17
2017-03-10 10:19

För att stå ut med den så får man backa in den på infarten så man kan kliva in utan att se fronten. I övrigt är den ganska sansat designad.

#18
2017-03-10 23:47

Håller med fler övriga om att sidorna och bakdel designats snygga men när man kommer till fronten...
Skulle de välja en mer återhållsam front skulle det här kunna vara en dråpare. Men jag antar att fronten numera Lexus identitet...

#19
2017-03-11 00:17

Och tittar man där bak så rinner det tårar ur ögonvrån, Lexus är ledsen!

#20
2017-03-11 14:52

hultarn, man funderar ju lite på om Lexus stil är ett plagiat?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.