Bild
Nästa artikel

Nya Lexus LS seglar in

Nyheter

Femte generationen av Lexus flaggskepp är större men lättare.

På Detroit Auto Show har Lexus dragit skynket av sin största sedan LS 500. Den byggs på Lexus globala plattform för bakhjulsdrivna premiummodeller, kallad GA-L. Samma grund som återfinns i sportcoupén LC 500. Den nya grunden gör LS längre, lägre och bredare än föregångaren, men drygt 90 kilo lättare. Hjulbasen är drygt 3,1 meter, längden cirka 5,2 meter och höjden 1,45 meter. Bilen är 1,9 meter bred.

Bensinmotorn är en 3,5 liters direktinsprutad V6:a med dubbelturbo. Antalet hästkrafter är 415 och vridmomentet 599 Newtonmeter. Kraften skrickas genom en tioväxlad automatlåda. LS 500 är utrustad med chassistyrningen Vechicle Dynamics Integrated Management (VDIM). Den utnyttjar bromsar, styrning, drivlina och fjädring för att styra bilens rörelser och göra väghållning och komfort bättre. Aktiva krängningshämmare och fyrhjulsstyrning hjälper också till att optimera körupplevelsen.

Bland säkerhetssystemen märks tillvalet fotgängarskydd som automatiskt bromsar och styr runt fotgängaren utan att lämna filen. Lexus CoDrive hjälper till med styrning på motorvägen. När Lexus ingenjörer formgav interiören har de gått efter ledordet ”Omotenashi”, eller ”gästfrihet” på svenska. Det innebär bland annat stolar med shiatsu-massage, brusreducerande ljuddämpning och kupébelysning inspirerad av japanska lyktor. I USA startar försäljningen i slutet av 2017.
 
Diskutera: Vad tycker du om Lexus LS 500?
 

Kommentarer

#1
2017-01-09 16:19

Ja, då är det bara grillen kvar att fixa till ;)

#2
2017-01-09 16:23

Höjer lite från VW Polo och säger hela fronten.

#3
2017-01-09 16:27

Grymt snygg, ett klart lyft mot förra modellen. Lexus är helt klart på gång och kanske kommer fler svenska få upp ögonen för märket det närmasta åren, tror nästan det. Finns mycket att gilla och kvalitén är bättre än hos tyska konkurrenterna.

#4
2017-01-09 16:29

Läcker och sticker verkligen ut, både uppkäftig och elegant på en och samma gång, tyvärr alldeles för dyr för mig men det finns säkert många har råd, det märks att de är nöjda med den genomgående grillen som nu sitter på alla deras bilar, Lexus vågar :)

#5
2017-01-09 16:29

Var sätter man nummerplåten fram...och om inte filen räcker till för att "köra runt fotgängaren", vad händer då? Lämnas filen eller körs fotgängaren på?

#6
2017-01-09 16:29

Ja, får de ordning på fronten kan den bli riktigt snygg. Fixa gärna rostskyddet när de ändå håller på. Jag gissar att det är lika dåligt som tidigare.
Interiören verkar inte skämmas för sig, sett så här lite ytligt.

#7
2017-01-09 16:30

Tänk om grillen kunde vara mer normal, attans vad snygg den skulle vara då.

#8
2017-01-09 16:31

Håller med dig VW Polo 2012 - Grillen är bara för mycket, förstår inte varför de slagit in på detta designspåret (den gamla lexusen var klart snyggare)............men resten ser riktigt nice ut !

#9
2017-01-09 16:32

Snygg bil i "lyx/skryt-segmentet" men grillen kan definitivt göras snyggare. Annars ser den bra ut. Och säkert bekväm att åka i. Sen var det väl inte så många tekniska innovationer men det kan ju finnas flera som inte omnämns i texten.

#10
2017-01-09 16:38

Interiören ser gammal ut redan som ny annars snygg, grillen är dnygg när nummerplåten sitter där.

#11
2017-01-09 16:41

Oj oj oj hejdå S-klass

#12
2017-01-09 16:48

VIB har överträffat sig själva med en snabb artikel om nya Lexus Ls, bravo! Nu vill vi har mer fakta/tekniska specifikationer om modellen, tack! Snygg är den med en egen stil, inredningen är ju bara makalöst snygg! Gillar Zorro ztrålkastarna.....

#13
2017-01-09 16:47

Hacken, tänk dig grillen med nummerplåt på, då blir det mer "dämpat".

#14
2017-01-09 17:23

Även om fulfronten hittat in även i denna modell så måste jag säga att den är bättre än tidigare. På RX mfl är den en katastrof. På denna är den bara ful. Tror att strålkastarna gör sitt till för att det skall bli bättre än tidigare.

Och givetvis blir nya LS en succe i EU. Förra året (2015) såldes 131 exemplar så får man iväg något tiotal ytterligare detta år har man ökat försäljningen;).

MVH AL

#16
2017-01-09 18:03

Tycker att fronten är disharmonisk även på denna modell, finns inget flyt i linjerna som bryter hit och dit. I övrigt snygg med bra linjer. Kan tycka att motorbestyckningen andas 1900-tal dock - den är väl inte direkt ett miljövänligt fortskaffningsmedel. Å andra sidan är det väl inte en "folkets bil" som kommer att säljas i stora mängder, så miljöpåverkan blir ju liten. Säkert både rolig och bekväm att köra om man har en välfylld plånbok.

#17
2017-01-09 18:46

Håller med övriga. Snygg men fronten drog ner intrycket. Har svårt att se en större framgångsförsäljnig i Europa.

#18
2017-01-09 18:56

Kan sälja bra i EU som bensinhybrid, laddhybrid eller i vätgasversion.
Dom versionerna kommer senare, bilen är förberedd för det.

#19
2017-01-09 18:57

Hujedamej, detta var inte alls snyggt... fronten ser ut som billigt plastsmäck från AliExpress och interiören ser schizofren ut.

#20
2017-01-09 19:00

Vätgas ha ha ha no way!

#22
2017-01-09 19:05

Vätgasversionen kommer att finnas på OS i Tokyo 2020 är det sagt, där den versionen ska skjutsa runt deltagarna under evenemanget. Förövrigt såg jag på en annan sida som visade bild på interiören, och där fanns en EV-mode knapp.......

#23
2017-01-09 19:20

Helt rätt tänkt att förpacka en vätgasbil som en extra fin lyxbil.
För dessutom Tesla Model S att framstå som en rätt enkel budgetbil.

#24
2017-01-09 19:26

Model S _är_ en rätt enkel budgetbil. Utförandet matchar inte prislappen på långa vägar.

#25
2017-01-09 20:07

Betydligt snyggare än RX och NX som är disharmonisk när det gäller karossens design. Från sidan påminner LS om Jaguar XJ. Ett problem är dock Lexus varumärke i Europa.

#26
2017-01-09 20:12

Smaklös asiat. Kan nog fungera i USA men i Europa blir det fortsatt på avbytarbänken och titta när de stora grabbarna spelar.

#27
2017-01-09 20:31

Jo den vill man ju betala för...en illa skräddad europeisk kostym korsad med det japanska havs temat, typ planktonslukande kräftdjur, vely potent!

#28
2017-01-09 20:32

Grillen gör bilen till en av de fulaste och osmakligaste som presenterats den senaste tiden.
Synd, när man lyckats hyfsat med det övriga.
Att tro att det skulle bli bättre med en nummerplåt i fronten är nog att vara väl optimistisk.
Så stora nummerplåtar finns inte!

#29
2017-01-09 20:45

Den föll med fronten först ned för ifrån fulträdet och slog i alla grenar på vägen. Ständig otur.

#31
2017-01-09 20:46

Håller med Nisse, en i övrigt snygg design totalruinerad av den anskrämliga grillen. Lite som med Juke; hur kan någon ha lutat sig tillbaka efter välförrättat värv och tänkt; det här blev bra?

// Krister

#32
2017-01-09 21:02

Även jag får sälla mig till saabnisses omdöme när det gäller grillen. I övrigt ser den riktigt fin ut och kvaliteten lär väl vara på topp som vanligt. I EU lär det dock bli en riktigt udda fågel. Ska bli intressant att läsa om säkerhetssystemen i kommande tester. Bra jobbat där.

#33
2017-01-09 21:12

Jag gillar den skönt designade grillen! Bilen i övrigt är säkerligen bra och priset tror jag inte alls avskräcker bland övriga konkurrenters bilmodeller.

#34
2017-01-09 21:37

Tips, du ser inte grillen på din egen bil när du kör.... så vem bryr sig? Parkera bilen i ett mörkt garage med nosen längst in...problemet löst!

#35
2017-01-09 21:40

Grillen väcker uppenbarligen känslor, som den var tänkt att göra!
Hatkärlek när den är som bäst.
Till och med folk som är totalt ointresserad av Lexus normalt bara måste skriva nåt om vad dom tycker om grillen. :)

#36
2017-01-09 21:47

Helt riktigt Vargen och invändigt ser den ju riktigt trevlig ut, men problemet blir när man lämnar bilen, det gäller att ha en bra maskering så man inte blir igenkänd.

#37
2017-01-09 21:55

Vilket slagskepp! Profilen underbar! Interiören fantastisk! Grillen ser för jävlig ut! Men, men, smaken som baken!

#38
2017-01-09 22:08

Det jag tror Lexus kommer att vinna på är att de har en rejäl V6 dieselmotor på säg 3 liter. Kan berätta att på min Toyota avensis 2011 som snart gått 3100 felfria mil valde jag Toyotas 2 litersdiesel som går mjukt och tyst med en bränsleförbrukning på bara runt 0,75 liter per mil. Jag kommer aldrig att köpa en bensinare!

#39
2017-01-09 22:36

Stoor, då kommer du aldrig att kunna köpa en Lexus;-)

#40
2017-01-09 22:49

Stoor, själv valde jag 1,8 liter bensin automat 20" (18" vinter) som jag kör på 0,73 blandad och strax över 0,6 långturer, låg skatt och billig försäkring, kommer aldrig att köpa en diesel vad nu detta har med Lexus att göra???? :)

#41
2017-01-09 22:53

Det roliga med alla som gnäller på fronten är att ingen av er har ekonomi att köpa en bil i denna prisklassen ändå, så varför ens bryr ni er :) Hade det stått Audi på grillen så hade ni hyllat den ;)

#42
2017-01-09 23:04

Simon: jo och nej.

#43
2017-01-09 23:12

Vad vet Simon om andras ekonomi? Du tycks också ha missat att väldigt många här i spalterna uttalar sig mycket kritiskt också till Audis "grillar". Och med ditt resonemang om folks ekonomi lär väl ingen ha råd med en Audi heller av typen A8. Så? Även jag tycker att den här bilen är fin att se på, men det är ju just grillen. Så totalt dominerande på en annars slank bil. Kanske att registreringsskylten kan dämpa något, men vackert blir det inte oavsett. Annars har jag överlag svårt för Lexus, mest av praktiska och individualistiska skäl. Jag har tittat på en ny CT200h men på den kan man inte få dragkrok. Inte heller på NX300h. Tillvalslistan är kortare är ett bensinkvitto och tillbehörslistan likaså. Fälgalternativen är ett skämt. Inte ens på en GS450h Comfort för 648 000 i grundpris kan man välja bland fler än bara två fälgvarianter. Bedrövligt. Jag betvivlar inte att Lexus annars är en bra bil (många nöjda ägare säger ju detta), men jag vill ha mer av skräddarsömn.

#44
2017-01-09 23:38

Simon; jo och nej;

Men skall jag någon gång köpa en Lexus -vilket kommer att ske när designen och kördynamiken är rätt - blir det en sådan här. http://www.autobild.es/noticias/lexus-lc-500-278115

Där passar fronten in bra. Och man kan se att LS hämtat inspiration från den lilla sportbilen likaså.

MVH AL

#45
2017-01-10 00:25

He, he, ja kanske finns det någon som har råd att köpa, men antar att ytterst få är beredda att lägga ut så mycket pengar med den värdeminskning som denna bil har, i min umgängeskrets har jag bara en som skulle vara beredd att lägga så mycket pengar per mil på en bil, men visst är den fin

Optimum, missa inte min smiley ;)

#46
2017-01-10 07:11

Med tanke på den utveckling som varit på både fastighets och värdepappersmarknaden i kombination med den starka kreditexpansionen så är det nog förhållandevis många som har möjlighet att köpa en (tillväxten är skulddriven- och även här på siten finns det personer som lånar till sin bilkonsumtion, både Lexus och andra märken betalas med krediter). Men inköp av en LS är nog ingen prioritering som ligger högt på listan, i alla fall har det inte varit det hittills med 131 fordon sålda under 2015. ;)

Men skall jag sägs något snällt så tycker jag fulfronten på LS är bättre än på RX och NX. Dock precis som huvuddelen av kommentarerna här så passande uttrycker det - en designmässig katastrof.

Men bilen i övrigt är förstås intressant. 10-stegad låda och sannolikt ljudisolering och komfort i absolut världsklass visar att Lexus krigar i fin-klassen, men med en ful bil;)

MVH AL

#47
2017-01-10 08:11

Första intrycket är väldigt snygg! Men, sen ser jag fronten, fruktansvärt ful! 5,2m lång är väl lite i mesta laget. Annars säkert en alldeles utmärkt bra bil.

#48
2017-01-10 08:58

Simon, skulle nog tvärtom säga att Lexus LS verkligen är nåt många kan ha råd att köpa, men då som begagnat. Just därför att kvalitén är så otroligt bra, håller länge och kräver få reparationer. Så helt klart ett säkare köp än tyskarnas motsvarigheter.

#49
2017-01-10 13:35

Det jag menar är att varje bilmodell från bl.a. Toyota / Lexus måste ha en stor dieselmotor i sitt modellutbud. I min Toyota Avensis -11 valde jag en 2 liters dieselmotor som man inte särskilt ofta får tjuvstopp på tillskillnad från bensinbilar som inte har lika bra bottenvrid. Lexusen ska finnas med 3 eller 4 liters dieselmotor och gärna V6 eller V8 motor. BMW, Audi, Mercedes finns alla med maffiga dieslar. Jag, nästan, älskar Toyota med dieselmotor. Lexus grill är jätteläcker om ni frågar mig!

#50
2017-01-10 18:07

Stor
Åk omkring i din diesel du så kör jag omkring i min snålbensinare som snittar 0,66 i princip stadskörning och förmodligen en prestanda som mer än väl matchar din Toyota.

#51
2017-01-10 18:25

Dom som köper bilen älskar grillen..

#52
2017-01-10 18:30

Stoor, ja Lexus skulle förmodligen kunna öka sin försäljning i Europa om man kom med dieselmotor. Det kommer dock inte hända så det är ingen mening att spekulera i. Lexus har tydligt deklarerat att det inte blir nån mer dieselmotor. Däremot kan vi förmodligen räkna med laddhybrider snart. Det som jag tror dock kommer öka försäljningen mest i Europa för Lexus är nästa generation HSD-teknik, dvs icke laddbara hybrider. Den är bra nog för att konkurrera med diesel.

#53
2017-01-10 19:08

adzam, det säger väl sig självt? Vem köper en bil som man ogillar?

#58
2017-01-10 19:54

@Simon: Diskussionsunderlaget var ju: Vad tycker du om Lexus 500 LS. Där nämns inget om att debattörer som inte har råd att köpa en Lexus 500 LS på något sätt skulle vara uteslutna ur debatten/diskussionen. Du bara tror att det är så, och att tro är det samma som att inte veta. Kommentarer likt den är fullständigt onödiga och bidrar på intet sätt till en vettig diskussion.

// Krister

#59
2017-01-11 08:53

Sånär på en fruktansvärt ful grill, så är bilen snygg. Har en elegant och hal sidolinje, fjärran från tidigare klunsiga stora Lexus.

#60
2017-01-11 09:30

Där håller jag med dig Hultarn. Bra iakttagelse. Bilen har nästan en coupelinje i profil. Tycker den ser bra ut från sidan och även fulfronten blir mer harmonisk.

MVH AL

#61
2017-01-11 17:16

Design som är död i morgon tror jag. Ungefär som Hondaj i40.

#63
2017-01-12 10:54

Det jag är lite tveksam till på bilen är in och ursteget. Kan man verkligen komma in och ut ur bilen utan att slå huvudet i taket / dörrposten?

#64
2017-01-12 17:21

När bilen man låser upp bilen och när man stänger av den och kliver ur bilen så höjs bilen med hjälp av luftfjädringen för att det då blir lättare att ta sig inoch ur bilen, förutom att sidostödet i stolens sitts viks ner på stolen som är en 28 vägsstol.