Nästa artikel
Nya Lexus LS seglar in
Nyheter

Nya Lexus LS seglar in

Publicerad 9 januari 2017 (uppdaterad 9 mars 2017)
Femte generationen av Lexus flaggskepp är större men lättare.
På Detroit Auto Show har Lexus dragit skynket av sin största sedan LS 500. Den byggs på Lexus globala plattform för bakhjulsdrivna premiummodeller, kallad GA-L. Samma grund som återfinns i sportcoupén LC 500. Den nya grunden gör LS längre, lägre och bredare än föregångaren, men drygt 90 kilo lättare. Hjulbasen är drygt 3,1 meter, längden cirka 5,2 meter och höjden 1,45 meter. Bilen är 1,9 meter bred.

Bensinmotorn är en 3,5 liters direktinsprutad V6:a med dubbelturbo. Antalet hästkrafter är 415 och vridmomentet 599 Newtonmeter. Kraften skrickas genom en tioväxlad automatlåda. LS 500 är utrustad med chassistyrningen Vechicle Dynamics Integrated Management (VDIM). Den utnyttjar bromsar, styrning, drivlina och fjädring för att styra bilens rörelser och göra väghållning och komfort bättre. Aktiva krängningshämmare och fyrhjulsstyrning hjälper också till att optimera körupplevelsen.

Bland säkerhetssystemen märks tillvalet fotgängarskydd som automatiskt bromsar och styr runt fotgängaren utan att lämna filen. Lexus CoDrive hjälper till med styrning på motorvägen. När Lexus ingenjörer formgav interiören har de gått efter ledordet ”Omotenashi”, eller ”gästfrihet” på svenska. Det innebär bland annat stolar med shiatsu-massage, brusreducerande ljuddämpning och kupébelysning inspirerad av japanska lyktor. I USA startar försäljningen i slutet av 2017.
 
Diskutera: Vad tycker du om Lexus LS 500?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • 2017-01-09 16:19
VW Polo 2012

Ja, då är det bara grillen kvar att fixa till ;)

#2 • Uppdaterat: 2017-01-09 16:23
Draxon

Höjer lite från VW Polo och säger hela fronten.

#3 • 2017-01-09 16:27
Vidstige

Grymt snygg, ett klart lyft mot förra modellen. Lexus är helt klart på gång och kanske kommer fler svenska få upp ögonen för märket det närmasta åren, tror nästan det. Finns mycket att gilla och kvalitén är bättre än hos tyska konkurrenterna.

#4 • 2017-01-09 16:29
Simon no1

Läcker och sticker verkligen ut, både uppkäftig och elegant på en och samma gång, tyvärr alldeles för dyr för mig men det finns säkert många har råd, det märks att de är nöjda med den genomgående grillen som nu sitter på alla deras bilar, Lexus vågar :)

#5 • Uppdaterat: 2017-01-09 16:29
Peter E

Var sätter man nummerplåten fram...och om inte filen räcker till för att "köra runt fotgängaren", vad händer då? Lämnas filen eller körs fotgängaren på?

#6 • 2017-01-09 16:29
Roy J

Ja, får de ordning på fronten kan den bli riktigt snygg. Fixa gärna rostskyddet när de ändå håller på. Jag gissar att det är lika dåligt som tidigare.
Interiören verkar inte skämmas för sig, sett så här lite ytligt.

#7 • 2017-01-09 16:30
Hackenbush

Tänk om grillen kunde vara mer normal, attans vad snygg den skulle vara då.

#8 • 2017-01-09 16:31
Henrik-Andersson

Håller med dig VW Polo 2012 - Grillen är bara för mycket, förstår inte varför de slagit in på detta designspåret (den gamla lexusen var klart snyggare)............men resten ser riktigt nice ut !

#9 • Uppdaterat: 2017-01-09 16:32
Pi

Snygg bil i "lyx/skryt-segmentet" men grillen kan definitivt göras snyggare. Annars ser den bra ut. Och säkert bekväm att åka i. Sen var det väl inte så många tekniska innovationer men det kan ju finnas flera som inte omnämns i texten.

#a • 2017-01-09 16:38
V8-Power

Interiören ser gammal ut redan som ny annars snygg, grillen är dnygg när nummerplåten sitter där.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.