Bild
Nästa artikel
Nytt prisrekord för bensin

Nytt prisrekord för bensin

Nyheter

14 kronor och 38 öre, så mycket får man i dag betala för en liter 95-oktanig bensin. Aldrig tidigare har priset varit högre.

I början av mars noterades det högsta bensinpriset någonsin i Sverige: 14,28 kronor för en liter 95-oktanig bensin. Efter en månad med något lägre priser slogs i veckan nytt rekord.

De ledande bensinbolagen höjde riktpriset med 10 öre till 14,38 kronor per liter.

Orsaker bakom höjningen är bland annat uteblivna oljeleveranser från revolternas Nordafrika samt utslagna raffinaderier i Japan, som driver upp efterfrågan.

Dessutom närmar sig sommaren och den stora bilsäsongen. Högre priser är därför att vänta. Priset för diesel lämnades den här gången oförändrat på 14,19 kronor per liter.

Diskutera: Kör du mindre bil om bränslet blir dyrare?

Taggar: Nyheter,

Kommentarer

#1
Storknut
2011-04-06 12:22

Nu kommer intresset och fördelen för alla dem som har en Biopower dvs etanolbil att öka än mer tyvärr har jag sett att priserna på etanolbilarna också har stigt med den alltmer kostsamma bensinen. Framtiden hör definitivt till gas och etanolbilar!

#2
2011-04-06 16:25

Någon som vet vad en liter mjölk kostar?
Den har väl heller aldrig varit dyrare?
.
I en modern bil kommer man 10 kilometer för en tia, vilket jag tycker är billigt ... Ska jag åka buss de 15 km till stadens mitt kostar det 22 kr :o(

#3
2011-04-06 18:35

Jes, du måste nog räkna in mer än bränslekostnaden.
Beroende på vilken av våra vanligare bilar du kör ligger milkostnaden på 30-60 kronor.

#4
2011-04-06 18:38

Det går alldeles utmärkt att blandtanka de flesta bilar.
Upp till 40% E85 brukar inte vara några problem.
Och på en V70 eller 9-5 sparar man ca 60:- på en tank.

#5
2011-04-06 19:41

jag kommer 100 km. på 55 kr med min skoda octavia tdi o .38 l/ mil....................................

#6
Storknut
2011-04-06 20:07

nuppe:
Jag blandtankar etanol i min Toyota sedan flera år tillbaka. Jag brukar ha ca 30 - 40% etanol och har aldrig haft bränslerelaterade fel på Toyotan.

#7
2011-04-06 20:41

Självklart nubbe, bilens milkostnad är inte enbart bränslepris men det må väl vara marginell skillnad om bränslet kostar nio, tio eller tio och femti / milen.
Nu gällde det ju bensinpriset. Det gnälls aldrig eller sällan över bilägandets övriga kostnader.

#8
2011-04-06 22:26

Ger det nåt att blanda etanol nu när det är så dyrt? Den drar ju mer etanol per mil än bensin.

#9
2011-04-06 22:35

Populärt att byta namn för flera skribenter som kommenterar artiklarna,varför?

#10
2011-04-07 12:31

Vore det inte dags för våra politiker att sänka bränsleskatterna, t ex momsen är ju proportionell mot bränslepriset + energiskatten. Sänk energiskatten så att resultatet efter moms blir rimligt!

Bilen ingår i vår vardag och ska inte vara något "miljö styrinstrument" för klåfingriga politiker!

#11
mendefera
2011-04-10 18:56

Juholt vill höja besinskatten! läste jag på AB. Bensinen är redan idag en klass fråga, bara de rikaste kommer att ha råd att tanka bensin, det är åt hel...jag själv har ingen användning av bil utan kör en gammal citroen från 90 som jag kör lite då och då, och som jag är väldigt nöjd med, men de som är beroende av bilen tycker jag synd om! Ju för sig bensinen kommer att fasas ut ändå så det blir allternativa bränslen men när? under tiden kommer stackars ensamma mammor och arbetslösa att lida.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.