
På den svenska bilmarknaden har Volvo tappat nästan sju procent i försäljning hittills i år jämfört med samma period i fjol.
Men globalt sett ser läget ljusare ut. Volvos försäljning i hela världen ökade med 8,8 procent under januari–november till 634 000 bilar och som det ser ut nu tror Volvo på en försäljningsökning för hela 2021 jämfört med 2020.
Siffrorna för enbart november var däremot mer dystra. Då backade försäljningen med 20,7 procent.
”Resultatet påverkades kraftigt av komponentbrist som påverkade produktionen och därmed även leveranserna till kunderna. Trots detta såg vi konsekvent hög efterfrågan på våra produkter vilket märks i orderböckerna”, skriver Volvo.
I Europa var 40 procent av alla bilar som såldes under januari–november laddbara, men helt eldrivna bilar står fortfarande för en liten del av alla sålda Volvobilar. Globalt sett är andelen laddbara bilar 25 procent.
Kommentarer till artikeln (3)