Bild
Nästa artikel
Nyheter

Nytt bidrag för elbilsladdning på gång

Publicerad 15 september 2020
Privatpersoner behöver inte längre ansöka om bidrag i efterhand.

Regeringen vill införa ett så kallat ”grönt avdrag” för att installera laddmöjlighet för elbilar och solcellspaneler, skriver Sveriges Radio.

Tanken är att avdraget ska fungera på samma sätt som rut- och rot-avdraget som används för exempelvis städhjälp eller renovering. Avdraget är gjort direkt på fakturan istället för att privatpersoner ska behöva ansöka separat om bidrag i efterhand.

För att installera en laddstolpe ska stödet täcka hälften av kostnaden. Taket är 50 000 kronor om året.

I den nya överenskommelsen med Centerpartiet och Liberalerna läggs 200 miljoner kronor per år på bidraget.

Läs också: Vilken laddbox bör man välja?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • 2020-09-15 16:35
Arne Nilsson1

Då kommer priset raskt att höjas. Precis som det gått med andra hantverkstjänster där beloppet dras av direkt på fakturan. Att politiker aldrig lär sig. Visst ja, De flesta politiker har aldrig haft den förmågan.

#2 • 2020-09-15 16:57
Jarl Karlsson

Varför måste detta samhälle bygga på bidrag som ändå bara utnyttjas och hamnar i fel händer!?

#3 • 2020-09-15 21:30
Thommys

Ska man få lite fart på laddningen hemma så måste man höja nivån på säkringarna. Men det blir dyrt per månad. Upp till 25 Ampere går an men sedan drar priset i väg rejält. Där borde regeringen sätta in krafttag.

#4 • 2020-09-15 21:48
EnannanRobban

Thommys, när behöver du ladda hemma med 25A?

#5 • 2020-09-16 09:19
skarj

Han kanske gör annat än att ladda? Annars håller jag med, ser litet behov att behöva ladda mer än 7.4 kW hemma, de flesta har ju minst 10 timmar på sig.

#6 • 2020-09-16 11:13
Benton

De flesta bilar som kan ladda 7,4 kW har enfas ombordladdare!
Det kräver 32A säkring på fasen som används! 7,4 kW är inte möjligt i de flesta hem!
I praktiken blir det oftast 3,2 kW , dvs. 16A från fasen till laddaren!

#7 • 2020-09-16 19:19
skarj

2-fas laddbox??

#8 • 2020-09-16 19:21
skarj

Blir kanske (beror på hur man avrundar) 7.2 kW, så jag var ju helt fel ute med 7.4 kW...

#9 • 2020-09-16 19:23
Thommys

EnannanRobban. Om man t ex har en laddhybrid som inte har batteri för mer än 5 mil och ena partnern kommer hem från jobbet med tomt batteri och den andra ska köra ungarna till fotboll eller åka och handla. Visst det finns ju en annan motor men den är mer tänkt att användas i reserv, för att dra husvagn och för att kunna åka till fjällen utan att behöva ladda var 5:e mil. Inte för vardagskörningar.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.