Bild
Nästa artikel
Nya varningen: Hundratals mackar kan gå i konkurs

Nya varningen: Hundratals mackar kan gå i konkurs

Nyheter

Färre bilförare kommer in i butiken och efterfrågan på hyrbilar har kollapsat.

De senaste veckorna har priset för bensin och diesel rasat med flera kronor. Att tanka en liter 95-bensin kostar nu under 13 kronor litern hos flera stora kedjor, och det är ännu billigare på obemannade stationer.

Vid sidan av de lägre bensinpriserna har även efterfrågan på exempelvis hyrbilar kollapsat och färre bilförare kommer in i butiken på macken för att handla. Samtidigt ska hyran för lokalen och leasingkostnaden för hyrbilarna betalas som vanligt.

Nu varnar bensinmackarnas branschorganisation för en våg av konkurser, även om försäljning av drivmedel fortfarande inte minskat särskilt mycket.

– Däremot har butiksförsäljningen gått ner med upp till 30 procent och det är en betydande intäktskälla så det är allvarligt. Och hyrbilarna alltså, det var den nedgång som syntes först, säger Robert Dimmlich, direktör på Svensk Bensinhandel, till Fplus.

Mackarna ses enligt branschorganisationen som en viktig del i samhällsservicen, framför allt på mindre orter.

– Om det här planar ut innan sommaren räknar vi med en 50-procentig nedgång och att bara en handfull mackar tvingas stänga. Men drar det iväg över sommaren som är vår högsäsong, så är jag rädd att vi kommer att se hundratals konkurser, säger Robert Dimmlich till Fplus.

Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2020-03-23 17:38

De får väl leta efter något där kunderna får en anledning till att spendera tid på mackarna.

#2
2020-03-23 18:12

När vi tagit oss igenom detta hoppas jag att de företag som överlever-så många som möjligt gynnas av att många fler svenskar semestar i Sverige denna sommar och tankar och handlar och besöker restauranger.

#3
2020-03-23 18:19

Bensinmackar har mer blivit minilivs. Fick köra runt på tre mackar innan det fanns någon där man kunde pumpa däcken.

#4
2020-03-23 18:20

Antalet försäljningsställen för drivmedel i Sverige har länge gått ner år för år. Paradoxalt nog trots stigande antal fordon. Fler och fler samhällen har bara obemannad mack kvar.

https://spbi.se/statistik/forsaljningsstallen/

Jag föredrar snabbladdare vid någon typ av köpcenter. Men ett café är ju aldrig fel. I dag är mackarna i praktiken redan delvis det. Man laddar ju det mesta hemma. Men elbilarna kan säkert rädda en och annan mack, trots att det blir längre mellan besöken. Behovet av fika och att sträcka på benen försvinner ju inte för att man byter drivmedel.

#5
2020-03-23 18:29

Då är det väl dax för mackarna att återgå till vad de är till för.
De starka överlever.
Jag saknar "macken" med personal som vet vad bilisten kan efterfråga (som billist) och jag skulle inte, inte för ett enda ögonblick sakna korvätarköerna till bensinkassan.

#6
2020-03-23 18:58

Flera mackkedjor har ju utropat att de minsann ska bli störst på snabbladdning, än så länge har vi sett rätt lite av den varan...

#7
2020-03-23 19:21

Varför ska man gå in på en mack? Din mataffär har större sortiment och billigare pris.
Dessutom har antalet hamburgerhak exploderat längs med de stora Europavägarna.
fordonskunskapen är skrämmande låg bland kassapersonal. Personen framför skulle köpa en glödlampa.
Kassörskan hadde ingen aning om hur en H1 såg ut och började öppna kartongen och höll i lampglaset med fingrarna och bad kunden välja. Känner du igen någon av dessa?
Man blir mörkrädd. Bad henne kasta de lampor hon fingrat på. Övertygad att de åkte tillbaka.
Det räcker inte att göra något sämre eller lika bra för att bli vald- det måste vara bättre.

Ingen notering om kostnaden som konceptprofileringen förordar och som ska betalas?
Nu ska mackarna se ut som rymdskepp, förr räckte ett trähus - kostnad för detta?

Lugn alla ni som noterar bränslepriset, det fixar sig lagom till semestern. Om inte de gröna kommer före.

#8
2020-03-23 21:37

Det spretar hej vilt i kommentarerna.

Bond: Mackarna idag kan inte utföra särskilt många "reparationer", då bilarna har blivit för komplexa. Dessutom köper folk däcken på nätet, så inte heller där finns det någon business att tala om. Det blir till slut bara drivmedel och "enkelmat" kvar. Det finns således inte mycket kvar som "mackarna kan återgå till" - och inget "personalen vet vad bilisten efterfrågar".

Det värsta är att Miljöpartiet sitter och ler …

#9
2020-03-23 21:19

Finns ingen anledning att ha personal på en bensinstation som kan något om bilar. De får väldigt få frågor om sånt. Det är bättre om de lär sig livsmedelshygien.

#10
2020-03-23 22:09

Yeah, mackar är ganska 90-tal. Man tankar el hemma. Och mugg finns på restauranger längs vägen.

#11
2020-03-23 22:31

Jag vet en mack-kedja som strängt förbjuder personalen att gå utanför butiken, då de arbetar ensamma. Hur ska de då kunna hjälpa kunderna utomhus med t ex bilen?

#12
2020-03-23 23:50

Jag jobbade på mack på den tiden personalen bar uniform med skärmmössa, något som jag som tvätt och smörjgrabb aldrig erhöll.
Kunden togs oftast emot med honnör av två man, en tankade, en putsade rutor och kollade olja, kylvätskenivå och övriga önskemål.
Ingen kund behövde lämna bilen.
Hur sjutton kunde det gå ihop ekonomiskt?
Var det bättre förr?

#13
2020-03-24 09:43

Samma människor som förväntar sig att mackpersonal ska lösa deras bilproblem förväntar sig antagligen att personal på ICA även ska laga maten åt dem.

Kan man inte fixa problemet med bilen själv vänder man sig till en bilverkstad inte till en mack.

#14
2020-03-24 09:52

Det är den vägen de ändå kommer att vandra. De behövs inte när vi kör på el. Spolarvätska har de på Konsum. Tryckluft har vi i kompressorn i lagningssatsen. Toaletter har de på vägrestauranger och snabbmatskedjor som brukar ligga i anslutning till laddstationer.

#15
2020-03-24 11:28

saabnisse,

Jag gissar att dessa mackbiträden inte var särskilt välbetalda, inte heller hade stora utsikter att få något mer välbetalt jobb. Men just denna service har nog rätt mycket försvunnit för att den inte behövs längre. Olja, kylvätska, lite längre tillbaka kanske en rundsmörjning, är ju något man knappast behöver göra vid varje tankning. Så, en kombination av bättre villkor för de som jobbar och teknisk utveckling av bilar är nog svaret här.

#16
2020-03-24 18:49

Det är likadant för alla företagare, förutom mataffärer och systembolaget.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.