Nästa artikel
Nya varningen: Hundratals mackar kan gå i konkurs
Nyheter

Nya varningen: Hundratals mackar kan gå i konkurs

Publicerad 23 mars 2020
Färre bilförare kommer in i butiken och efterfrågan på hyrbilar har kollapsat.

De senaste veckorna har priset för bensin och diesel rasat med flera kronor. Att tanka en liter 95-bensin kostar nu under 13 kronor litern hos flera stora kedjor, och det är ännu billigare på obemannade stationer.

Vid sidan av de lägre bensinpriserna har även efterfrågan på exempelvis hyrbilar kollapsat och färre bilförare kommer in i butiken på macken för att handla. Samtidigt ska hyran för lokalen och leasingkostnaden för hyrbilarna betalas som vanligt.

Nu varnar bensinmackarnas branschorganisation för en våg av konkurser, även om försäljning av drivmedel fortfarande inte minskat särskilt mycket.

– Däremot har butiksförsäljningen gått ner med upp till 30 procent och det är en betydande intäktskälla så det är allvarligt. Och hyrbilarna alltså, det var den nedgång som syntes först, säger Robert Dimmlich, direktör på Svensk Bensinhandel, till Fplus.

Mackarna ses enligt branschorganisationen som en viktig del i samhällsservicen, framför allt på mindre orter.

– Om det här planar ut innan sommaren räknar vi med en 50-procentig nedgång och att bara en handfull mackar tvingas stänga. Men drar det iväg över sommaren som är vår högsäsong, så är jag rädd att vi kommer att se hundratals konkurser, säger Robert Dimmlich till Fplus.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-03-23 17:38
L. Mäkinen

De får väl leta efter något där kunderna får en anledning till att spendera tid på mackarna.

#2 • Uppdaterat: 2020-03-23 18:12
Stefan Eriksson

När vi tagit oss igenom detta hoppas jag att de företag som överlever-så många som möjligt gynnas av att många fler svenskar semestar i Sverige denna sommar och tankar och handlar och besöker restauranger.

#3 • Uppdaterat: 2020-03-23 18:19
Kiat

Bensinmackar har mer blivit minilivs. Fick köra runt på tre mackar innan det fanns någon där man kunde pumpa däcken.

#4 • Uppdaterat: 2020-03-23 18:20
Elbilisten

Antalet försäljningsställen för drivmedel i Sverige har länge gått ner år för år. Paradoxalt nog trots stigande antal fordon. Fler och fler samhällen har bara obemannad mack kvar.

https://spbi.se/statistik/forsaljningsstallen/

Jag föredrar snabbladdare vid någon typ av köpcenter. Men ett café är ju aldrig fel. I dag är mackarna i praktiken redan delvis det. Man laddar ju det mesta hemma. Men elbilarna kan säkert rädda en och annan mack, trots att det blir längre mellan besöken. Behovet av fika och att sträcka på benen försvinner ju inte för att man byter drivmedel.

#5 • Uppdaterat: 2020-03-23 18:29
Bond

Då är det väl dax för mackarna att återgå till vad de är till för.
De starka överlever.
Jag saknar "macken" med personal som vet vad bilisten kan efterfråga (som billist) och jag skulle inte, inte för ett enda ögonblick sakna korvätarköerna till bensinkassan.

#6 • Uppdaterat: 2020-03-23 18:58
Grosser

Flera mackkedjor har ju utropat att de minsann ska bli störst på snabbladdning, än så länge har vi sett rätt lite av den varan...

#7 • Uppdaterat: 2020-03-23 19:21
PNI

Varför ska man gå in på en mack? Din mataffär har större sortiment och billigare pris.
Dessutom har antalet hamburgerhak exploderat längs med de stora Europavägarna.
fordonskunskapen är skrämmande låg bland kassapersonal. Personen framför skulle köpa en glödlampa.
Kassörskan hadde ingen aning om hur en H1 såg ut och började öppna kartongen och höll i lampglaset med fingrarna och bad kunden välja. Känner du igen någon av dessa?
Man blir mörkrädd. Bad henne kasta de lampor hon fingrat på. Övertygad att de åkte tillbaka.
Det räcker inte att göra något sämre eller lika bra för att bli vald- det måste vara bättre.

Ingen notering om kostnaden som konceptprofileringen förordar och som ska betalas?
Nu ska mackarna se ut som rymdskepp, förr räckte ett trähus - kostnad för detta?

Lugn alla ni som noterar bränslepriset, det fixar sig lagom till semestern. Om inte de gröna kommer före.

#8 • Uppdaterat: 2020-03-23 21:19
L. Mäkinen

Finns ingen anledning att ha personal på en bensinstation som kan något om bilar. De får väldigt få frågor om sånt. Det är bättre om de lär sig livsmedelshygien.

#9 • Uppdaterat: 2020-03-23 22:09
CEAT

Yeah, mackar är ganska 90-tal. Man tankar el hemma. Och mugg finns på restauranger längs vägen.

#a • Uppdaterat: 2020-03-23 22:31
John2008

Jag vet en mack-kedja som strängt förbjuder personalen att gå utanför butiken, då de arbetar ensamma. Hur ska de då kunna hjälpa kunderna utomhus med t ex bilen?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.