Bild
Nästa artikel
Bensinpriset rasar efter oljeprisets kollaps

Bensinpriset rasar efter oljeprisets kollaps

Nyheter

Största prisraset sedan 1990-talet – dieselpriset ligger nu på samma nivå som för två år sedan.

På måndagen rasade oljepriset med över 20 procent jämfört med i fredags. Det är det största prisfallet sedan Gulfkriget i början av 1990-talet.

Anledningen är att Opecländerna misslyckats med sitt försök att dra ned på produktionen för att höja oljepriset, samtidigt som Ryssland inte gått med på att dra ned produktionen vilket startat ett priskrig. Samtalen mellan Opecländerna och Ryssland har havererat.

Läs också vår uppföljning: "Räkna med att bensinpriset fortsätter sjunka"

Den 20 februari kostade ett fat råolja knappt 60 amerikanska dollar och under måndagmorgonen låg priset på 33 dollar, skriver SvD. Den amerikanska storbanken Goldman Sachs förutspår att oljepriset kan falla till 20 dollar per fat under de kommande veckorna.

Raset för oljepriset får också konsekvenser i Sverige. Både OKQ8 och Circle K har sänkt bensin- och dieselpriserna med 35 öre under måndagen. Bensinpriset är nu nere på 14,58 kronor litern på en bemannad station och priset är ännu lägre på obemannade stationer. Diesel kostar 15,08 kronor litern. Senare under måndagförmiddagen följde även Preem efter och sänkte till samma pris.

Som jämförelse låg bensinpriset på 15,99 kronor litern i januari, enligt statistik från Svenska Petroleum- och Biodrivmedelinstitutet. Även dieselpriset har rasat och ligger nu på samma nivå som för drygt två år sedan.

På måndagmorgonen stod det också klart att flera europeiska börser backade med mellan sex och sju procent på grund av oro för coronaviruset och raset för oljepriset.

Så mycket har bränslepriserna rasat
  Bensin Diesel
Pris per liter, 15 januari 15,99 16,59
Pris per liter, 9 mars 14,58 15,08
Skillnad –1,41 –1,51
     
Pris 50 liter, 15 januari 799,50 829,50
Pris 50 liter, 9 mars 729 754
Skillnad –70,50 –75,50

Priserna gäller bemannade stationer. Källa: OKQ8 och SPBI

Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2020-03-09 10:59

Blir förvånad om inte miljöpartiet ser detta som en fantastisk möjlighet att höja bränsleskatter för att motverka ev. ökad bilkörning pga."för låga" bränslepriser, på vår väg mot det "fossilfria" samhället. Sverige med ca 2 promille av världens samlade utsläpp kommer på detta sätt att säkra mänskligheten fortlevnad enligt Greta och MP

#2
2020-03-09 11:30

MP kan inte själva höja bränsleskatter. Det behövs mer än lite drygt 4% i riksdagen.

#3
2020-03-09 11:45

pinjong; du har rätt i princip men i praktiken är det inte så, massmedia styr och samarbetspartierna vågar inte sätta emot MP, eftersom höjda bränsleskatter är politiskt korrekt, och sänkta skatter kan bara föreslås av mörkermän, dvs. vita heterosexuella medelålders klimatförnekare

#4
2020-03-09 11:49

Man kanske skulle passa på att ta en 100 mils tur baraföratt dt är så billigt.

#5
2020-03-09 11:54

MSO! Känner du ingen klimatskam öht? ;)

#6
2020-03-09 12:01

@Svenne60 Tyvärr är det ju så. Instämmer. Sverige av idag har förvandlats till ett nertystat PK-samhälle av värsta slag. "God morgon! Har du hunnit känna dig kränkt än idag? Nå, det finns ju tid kvar."

.

#7
1
2020-03-09 13:03

PK. Denna eviga slagdänga från de som är politiskt korrekta mot sin store vilseledande ledare, oj så farligt att tänka själv. Självmedvetet ändå att kalla sig mörkerman om man motarbetar alla förbättringar i samhället och kämpar för missnöje, hat, missunnsamhet, och oro för framtiden, men ack så tragiskt.

#8
2020-03-09 13:05

Svenne60, politiskt korrekt vet jag inte men visst behöver vi ställa om. Sedan bör ju det ske på ett vettigt sätt så att folk som verkligen behöver bilen inte kläms åt i onödan.

#9
2020-03-09 13:12

Re Pinjong, fast MP har oproportionellt stor makt och inflytande tack vare att S är så maktsugna att de gör vad som helst för att hålla ihop regeringen.

#10
2020-03-09 14:29

Pinjong, Det är det där med vad opinionen tycker som bör gälla, inte vad en liten klick som bor i innerstad och inte innehar bil eller körkort tycker. Vilka som behöver bilen och inte är upp till var och en. Jag bor i Stockholm, har tämligen nära till kollektivtrafik och åker kollektivt till och från mitt arbete, men är ändå i behov av bilen för att få vardagen att gå ihop. Staten skall inte bestämma över om jag har behovet eller ej, det gör jag själv.
Givet att man skall försöka gå mot fossilfritt, men det betyder inte att man skall gå över till batteri-elbilar eller att transporterna behöver minska. Transportbehovet kvarstår och ökar i takt med att befolkningen ökar, stadskärnorna blir en plats för de privilegierade med kollektivtrafiknära resor med acceptabel restid finns. Folk som inte har råd att betala 4 miljoner för en 2:a i närförort till en storstad söker sig utanför stadsgränsen och får där se en kraftigt försämrad kollektivtrafik och där även cykeln inte är ett alternativ pga de vida avstånden. Bilen är ett måste för ALLA (som idag har en bil) och som inte bor innanför tullarna i Stockholm, Göteborg eller annan storstad.

Har dock inga problem med att göra Stockholms innerstad helt bilfri bortsett från räddningstjänst, kollektivtrafik och taxi (samt transporter till och från sjukhus, polis eller dylikt). Bor du innanför tullarna i Stockholm så är det tämligen svårt att rättfärdiga ett bilinnehav sett till att du behöver den i vardagen.

#11
2020-03-09 14:35

Nu blir det ännu billigare att åka hybrid en kort stund.....

#13
2020-03-09 16:28

Det verkar som att en del här generaliserar utifrån sig själva och tror att alla tycker som dem själva...
Ja, det verkar vara stor uppslutning kring Bensinupproret....

#14
2020-03-09 17:35

Söderlund, förmodligen har MP en agenda som de inte vill publicera men som går ut på att privatbilismen bör avvecklas med start i de större städerna.

Jag tänker att städer sällan är bra trafikmiljöer utan att bilar gärna korkar igen gator och ytor. Så helt klart finns det bättre alternativ än just bilen i städer. Men privatbilen har ett väldigt högt frihetsvärde för många och det bör man ta fasta på genom att förenkla det sunda bilägandet som inte står i konflikt med människors behov av att cykla eller gå. Då kan det till exempel handla om nättare och smartare elfordon som klarar närtransporter. För fjärrtransporter behövs andra fordonstyper för de som inte vill eller kan använda tåg eller buss.

#16
2020-03-09 20:17

Frågan är inte om Intelli står för samhällsomstörtande agenda?

#17
2020-03-09 20:26

Enligt statistiken kommer det nu att köras mer bil tack vare sänkta drivmedelspriser. Vad inte många verkar tänka på är att kostnaden för drivmedel bara är en del av milkostnaden på en bil och att man därför drar man på sig ökande totala kostnader. Då gäller det senare att parera för detta genom att köra mindre när det blir högre drivmedelspriser, men hur många kan och orkar detta?

Jag kör det jag behöver utifrån mitt behov som för det mesta är likartat och inte beroende på vad det kostar att tanka (dyrare HVO 100). Hur ser det ut för er andra?

#18
2020-03-09 20:33

John
För mig personligen så vet jag inte varför jag helt plötsligt skulle använda bilen mer bara för att bensinen går ner någon krona.
Jag använder bilen ganska lika månad till månad och ett bensinpris påverkar inte till fler, eller färre, körningar utöver mitt ”normala”.

#19
2020-03-10 00:03

Som någon annan skrev i en av trådarna: Inte många - förutom möjligen ungdomar med nya körkort - kommer att köra mer bara för att bränslepriset sjunker. Jag för egen del kör mindre nu än förut beroende på olika omständigheter. Min fru kör bara det som hon verkligen behöver - precis som tidigare, alltså. Så det kan vara! :)

#20
2020-03-10 15:37

Låga priser kommer inte att vara för evigt.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.