Bild
Nästa artikel
Nyheter

Nya uppgifter om BMW iX1 – eldriven kompaktsuv på ingång

Publicerad 23 november 2020
BMW:s billigaste suv kommer med eldrift.

BMW har nyss visat upp den nya eldrivna toppmodellen iX som har en minst sagt kontroversiell design. Den ska locka med nyskapande interiör, annorlunda utseende och låg energiförbrukning vilket ger lång räckvidd.

Men medan den nya iX-modellen så att säga ”står på egna ben” och inte har någon motsvarighet med förbränningsmotor fortsätter BMW också att lansera eldrivna versioner av märkets vanliga bilmodeller.

Sedan tidigare är det känt att både BMW X1 och BMW 5-serie kommer med eldrift vid sidan av vanliga bensin- och dieselversioner samt laddhybrider.

När det gäller den eldrivna versionen av X1 får den förmodligen heta BMW iX1 och enligt uppgifter till BMW Blog får den mellan 180 och 250 hk – ett överraskande besked för den som kanske hade tänkt att prestandafokuserade BMW skulle erbjuda mer effekt än så.

BMW iX1 blir i princip en inofficiell ersättare till i3 när den läggs ned. Men nykomlingen får inte ta del av de trådsmala däcken eller den kolfiberförstärkta karosstrukturen från i3. Istället blir iX1 en betydligt mer konventionell bil, vilket dock ska ge en rimlig prislapp.

Instegsversionen av BMW iX1 får en elmotor och blir framhjulsdriven – ett trendbrott jämfört med bakhjulsdrivna i3 och även jämfört med Volkswagen ID 3 och Skoda Enyaq som båda driver bak i standardutförande. En snabbare version av iX1 följer senare med högre effekt och fyrhjulsdrift.

BMW-chefen Oliver Zipse gjorde tidigare i november klart att märket inte släpper taget om förbränningsmotorerna ännu. En ny plattform som är på ingång ska få stöd för både bensin- och dieselmotorer samt laddhybrid- och elbilsteknik.

Läs också: BMW-chefen vägrar släppa taget om förbränningsmotorn

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • 2020-11-23 10:45
Styggavargen

Ännu en SUV modell med fult tryne. När tar eländet slut?

#2 • 2020-11-23 13:18
borkas

Ännu en papegojkommentar från Styggavargen. När tar eländet slut?

Snygg front. MARKNADEN bestämmer som bekant vad som går att kränga eller ej.

#3 • 2020-11-23 18:05
Carl Trefalt

Dumt av BMW att lägga ned i3.

#4 • 2020-11-23 22:50
Boxer

Enligt en norsk sida som faktiskt har provkört nya iX1 så är den bakhjulsdriven och säger att BMW inte planerar någon fyrhjuldriven modell. Så, vad är det som är sant?

#5 • 2020-11-24 10:40
Masa

Verkar vara en trevlig bil men troligen för dyr för min plånbok - förhoppningsvis kommer det mer prisvärda elbilar från andra tillverkare..

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.