Bild
Nästa artikel

Nya tider väntar för BMW

Illustration

Framhjulen styr, bakhjulen driver. Den principen har BMW hårdnackat hållit fast vid, men nu har tiden kommit i kapp det tyska märket.

Att låta framhjulen driva bilen är helt enkelt billigare; konstruktionen är mindre komplicerad. Dessutom möjliggör framhjulsdrift större utrymmen i kupén, hur mycket BMW-entusiasterna än protesterar och hyllar bakhjulsdriftens balans och körglädje.

Med de vetskaperna i åtanke har BMW tillsammans med dotterbolaget Mini utvecklat nya plattformen UKL1. På den ska de båda tillverkarna bygga en lång rad modeller som i första hand blir framhjulsdrivna, men som också ska erbjudas med drivning på alla fyra hjulen.

För BMW:s del blir den första modellen en lite mer högbyggd flexbil. Namnet är inte bekräftat, men enligt förhandsspekulationerna kommer bilen att lystra till 1-serie GT.

Modellen väntas nå handlarna under nästa år och den följs upp 2015 av en sjusitsig variant med en tredje stolsrad som kan vikas ned i lastgolvet.

En helt ny trecylindrig, turboladdad och tvärmonterad motor på 1,5 liter, som senare i år debuterar i nya generationen Mini Cooper, står för drivkraften, men den som vill ha mer fart kan välja en starkare fyr-cylindrig tvålitersmotor.

Kanske kan även en laddhybrid med en extra elmotor bli aktuell.

Diskutera: Vad tycker du om illustrationen av den kommande modellen?

Kommentarer

#1
2013-10-02 11:32

Hm, BMW satsar på framhjulsdrivet och Alfa satsar på bakhjulsdrivet igen...
Känns ju mer naturligt att använda varumärket Mini för BMW:s nya lilla minibuss istället för att låta den heta BMW.

#2
2013-10-02 12:40

Bönräknarna har tydligen till slut gjort sitt intåg även hos BMW. Delade plattformar. Suck!

#3
2013-10-02 13:20

När elektroniken tar över kurshållningen är det inte så stor skillnad om det driver fram eller bak. En fördel med bakhjulsdrift som jag själv har märk är att svängradien kan göras mindre. Parkering i trånga utrymmen går lättare.

#4
2013-10-02 16:16

Okej då kanske det blir en BMW i framtiden. Men trecylindrigt, nä den går bort.

#5
2013-10-02 16:17

Tyngden fram och drivningen bak - det är sådana bilar man ser fastna på plan mark. Välkommen in i ljuset BMW.

#6
2013-10-02 17:09

Ja när en majoritet av ägarna till 1-serien inte kände till att den var bakhjulsdriven så spelar det nog ingen roll på denna bil heller. Det viktiga är tydligen att ha propeller-loggan i fronten.

Körglädje är så mycket mer än bara beroende av drivning på "rätt" axel. Alfa Romeo har t ex haft ett antal modeller med framhjulsdrift som varit oerhört körglada; 155, 156, 159 m fl.

BMW-puristerna borde istället kräkas över 5-serie GT, X3, X5 och X6 som öht inte är värdiga att bära BMW-märket.

#7
2013-10-02 19:21

1storstark, vilken epok lever du i? Idag är en viktfördelning på 50/50 högst normal, så vad du vill ha sagt med "tyngden fram" förstår jag inte. Men, vilka bilar ser man stå stilla på regnvåta campingplatser med husvagnen påkopplad? Jo, framhjulsdrivna bilar. Samma sak när det är vinterhalt och en lastad släpkärra hänger i där bak. Och så var det det här med vinterhala, branta uppförsbackar - starta i en sådan och en framhjulsdriven bil hänger inte med, eftersom den bakhjulsdrivna har fördelen av att tyngden "rasar ner" över bakhjulen. Välkommen in i en värld fylld av fysikens ljus.

#8
2013-10-02 20:29

Kapten.

Ja, en värld i förändring......tänk hur det kan vara......allt är inte som det alltid varit ens för BMW och MB. Välkommen till verkligheten en värld i förändring ;o)

#9
2013-10-02 21:29

En framhjulsdriven BMW och en bakhjulsdriven Renaul (nya Twingo).
Världen är uppochned :-)

#10
2013-10-02 21:44

Kommande Renault Twingo är fortsättningen på en gammal fin Renault-tradition med motorn bak. Vi har ju Renault Alpine där flera modeller haft motorn bak, och så har vi de mer vardagliga Renault 8 och Renault 10, där Renault 8 var en vanlig syn inte minst i Sverige på sin tid. Vi har ju sportversionen Renault 8 Gordini också... Så det är inte precis så att Renault väljet ett nytt spår, utan de återvänder till sina rötter och sina traditioner.

Hur BMW:s nya satsning på framhjulsdrivet kommer att tas emot, ja det får vi se. Och varför har det inte skett tidigare?

#11
2013-10-02 22:51

BMW måste som alla andra satsa på fler segment och modeller för att fortsätta växa, de flesta köper ju BMW för märket, nästa steg bör bli skåpbilar och husvagnschassin, precis som Mercedes. Tänk på Biltema, från början var de inriktade på verktyg och bilreservdelar, men idag är de inriktade på alla produktområden som finns, och har därmed ökat sin försäljning ordentligt

#12
2013-10-03 13:39

@Polo:
Tack och lov att trecylindrigt är på frammarsch, när nu femmorna är ute och inte ens BMW har raka sexor annat än för kunder som anser sig behöva 300+ hk. Varför ska allt vara fyrcylindrigt? Treor kan i alla fall låta kul.

#13
2013-10-05 20:22

Kapten, hör man till snigelgänget som nödvändigtvis måste släpa med sig huset ska man givetvis ha minst fyrhjulsdrift.
Vi andra, som kan bo på lyxhotell för en bråkdel av kostnaden som sniglarna får betala, klarar oss ju utmärkt med framhjulsdrift.
När de flesta biltillverkare gick över till framhjulsdrift sparades förmodligen lika många liv som när ESP och ABS infördes.

När det gäller motorer är jag puritan, jag fick tidigt lära att udda antal cylindrar inte var lämpligt på fyrtaktsmotorer, undantag är stjärnmotorer där det är att föredra och nästan nödvändigt.
Däremot är det en fördel med udda cylinderantal på tvåtaktsmotorer.
Därför gillar jag inte fem och absolut inte trecylindriga fyrtaktare.
Jag väntar på en renässans för överladdade trecylindriga tvåtaktare!

#14
2013-10-06 11:14

Själv saknar jag sången i Audis 5-cyl!

#15
2013-10-06 11:17

Håller med dig trasten, jag har själv haft en Audi med 5-cylindrig motor och den lät väldigt skönt. Med automatlåda var den otroligt bekväm att köra.

#16
2013-10-06 18:18

Ja, jag åker nästan dagligen i en femcyl. Volvo och om jag ska vara riktigt ärlig märker jag inte så stor skillnad mot den fyrcylindriga Saaben trots att det är en diesel (Volvon alltså), jo det hörs förstås.
Men antagligen är det som jag skrev tidigare, den puritanska tekniska läran jag fick i forntiden, som hämmar mig.
Men jag är i grunden ändå en person som är en oförbätterlig optimist som tror på en enkel överladdad tvåtaktare.
Men den kommer förmodligen aldrig från BMW!
Fast det är korkat att skriva aldrig!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.