Bild
Nästa artikel
Nya Subaru Levorg officiell – här är alla nyheter

Nya Subaru Levorg officiell – här är alla nyheter

Nyheter

Subaru visar upp en ny generation av kombimodellen Levorg. Största nyheterna finns under skalet, men europeiska köpare blir utan den nya modellen.

För sex år sedan visade Subaru upp en ny kombimodell som skulle vara sportigare än de större modellerna Legacy och Outback. Modellen döptes till Subaru Levorg och tvärt emot vad många kanske tror är namnet faktiskt inte taget helt ur luften utan det står för LEgacy reVOlution TouRinG.

Nu är det dags för en ny generation av Subaru Levorg och den nya modellen har visats upp officiellt i Japan. Den är dock inte homologiserad för Europa, så den ska inte säljas i Sverige enligt Subarus svenska informationschef Thomas Possling.

På ytan ser inte så mycket ut att ha hänt jämfört med första Subaru Levorg, men under skalet är förändringarna desto större. Bilen bygger nu på en ny global plattform som är betydligt modernare.

Nya Subaru Levorg officiell – här är alla nyheter
Nya Subaru Levorg officiell – här är alla nyheter
Nya Subaru Levorg officiell – här är alla nyheter

Ingen hybridteknik

Subaru Levorg har en 1,8-liters boxermotor med turbo och direktinsprutning på 177 hästkrafter och 300 Nm. Det finns inget dieselalternativ och i nuläget heller ingen hybridteknik.

Precis som tidigare har Subaru Levorg en steglös automatlåda och fyrhjulsdrift, men växellådan är uppdaterad och består till 80 procent av nya komponenter.

Nya Subaru Levorg officiell – här är alla nyheter
Nya Subaru Levorg officiell – här är alla nyheter
Nya Subaru Levorg officiell – här är alla nyheter

Snabbare processor

Den största nyheten är annars Subarus system för förarassistans, som kallas Eyesight. Det har hyllats och fått beröm i flera undersökningar genom åren och bygger nu på en ny processor från Silicon Valley-baserade Xilinx.

Det ska göra att systemen för exempelvis adaptiv farthållare och autobroms fungerar bättre och reagerar snabbare än tidigare. Eyesight använder två kameror samt ett antal radarsensorer för att hålla koll på omgivningen.

Kommentarer

#1
2020-08-21 10:44

Under alla dessa år har jag bara sett en Subaru Levorg, och det var i Åre. Verkar inte hittat så många köpare i Sverige.

#2
1
2020-08-21 10:55

Fin bil. Gammaldags med enbart bensin men skönt utan diesel. I dagens läge köpen en knappast en bil som drar typ 0,7 l/mil.

#3
2020-08-21 11:43

Och varför har man kvar bärplockaren på huven?

#4
2020-08-21 12:49

Jag provkörde första generationen när den kom. Den steglösa lådan var det som gjorde att jag valde en annan bil istället.

#5
2020-08-21 16:36

En bil som kunde vara intressant även för oss i Sverige om de har lyckats få ner bränsleförbrukningen till rimliga 0.6-0.7 lit milen. den gamla snittade 0.9 lit milen.

#6
2020-08-21 16:57

Den är törstig.

#7
2020-08-21 19:59

Lite kantigare och lite snyggare. Men drivlinan känns omodern.

#8
2020-08-21 20:14

Det är ju allt en prestation att få en helt ny bil att se så uråldrig och omodern ut! Kunde lika gärna kommit 2005......
Pratade med en Subaruägare häromdagen som nu har en Outback -16 och kört Subaru sen 90-talet men skulle byta märke nu till hösten då han tyckte de var hopplöst efter och kändes som de kanske försvinner från vår marknad framöver.

#9
2020-08-21 20:24

Undrar var Subaru tänkt att den ska säljas. Subaru är stora i Usa och Japan, två marknader där den klassiska kombikarossen är "död".

#10
2020-08-22 08:27

Subaru Europa sålde 2019 under 35 000 bilar så de är troligtvis nästa märke att dra sig ur från europeiska bilmarknaden. Idag så säljs bara XV, Forester och Outback där den sistnämnda skulle ha ersatts med uppdaterad version men den verkar vara fördröjd

#11
2020-08-22 10:02

Har en bekant som faktiskt nyköpt denna modell vid 2 tillfällen så han är nog lite unik gissar jag...:)
Men som flera redan sagt - bensinmotorn i dessa "Subbar" är tyvärr alldeles för törstig med dagens mått mätt.

#12
2020-10-08 13:50

Kör en Levorg 2017 sedan tre år tillbaka. Är väldigt nöjd med bilen som helhet, det enda sura är som flera nämnt bränsleförbrukningen. Snittar 0,85 på bilens livstid (uppmätt), det är för mycket för min smak. Samtidigt så trivs jag väldigt gott med bilen i övrigt: kul att köra, ovanlig (tilltalar mig), grym fyrhjulsdrift, trevlig automatlåda (för att vara CVT är det väldigt bra, jämfört med de andra CVT-lådorna jag kört i mina dagar) och fullständigt felfri under hela min period.

Men jag skulle nog ändå inte köpa nya Levorg om den hade kommit till Sverige. Som någon annan nämner så ligger Subaru efter i tekniken, även om deras teknik är oerhört bra kvalitetsmässigt. Blir något snålare nästa gång, men nu kompletterar vi bilparken med en liten Skoda CitigoE IV (elbil) så då kan vi ha en långfärdsbil som drar lite mer och är kul att ha :)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.