Bild
Nästa artikel
Nya siffror: Så många trotsar lagen om mobil i bilen

Nya siffror: Så många trotsar lagen om mobil i bilen

Nyheter

Skrämmande besked om hur många som använder mobilen under körning.

Trots att flera länder i Europa nu infört regler mot att använda en handhållen mobil under körning fortsätter många bilister att trotsa lagen.

Nästan en av fem unga bilister har erkänt att de haft videosamtal medan de kör bil, enligt en undersökning från engelska organisationen RAC där drygt 3 000 personer deltog.

Nästan en av tio unga bilister erkände att de spelat mobilspel bakom ratten.

Det skrämmande resultatet kan vara en anledning till att antalet omkomna och svårt skadade i trafiken inte längre minskar med samma takt som för några år sedan i flera länder.

Totalt erkände knappt tre av tio bilförare i den engelska undersökningen, 29 procent, att de använt en handhållen mobil under körning och tagit emot samtal vilket är fem procentenheter mer än förra året och den högsta siffran sedan 2016.

– Våra siffror visar vad många förare redan vet: att problemet med olagligt användande av mobilen i bilen inte har försvunnit, säger Simon Williams, talesperson för RAC.

Läs också: Nya mobilförbudet har kryphål

Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2020-10-07 18:01

Ja, när man ständigt ser ungdomar som sitter med mobilen framför näsan när de cyklar så känns det ju inte så ologiskt om det beteendet fortsätter senare i livet bakom ratten på den bil. Men ungdomarna är ju tyvärr inte ensamma i att klamra sig fast i mobilen även när de kör.
Däremot skulle jag gärna se ett mobilförbud även för cyklister - det kanske i bästa fall skulle kunna hjälpa till på sikt att få ner även andelen bilförare som har mobilen i handen under körning. Inga som framför fordon borde få hålla i mobilen under detta framförandet - bilar, moppar, cyklar, mc, traktorer...

#2
2020-10-07 18:31

Sprider sig som en löpeld...kanske dags att sociala medier kontrollerar om man är i rörelse och stänger av tjänsterna så att man måste vara still för att använda dem?

#3
2020-10-07 18:32

Manuell låda passar i småbilsklassen med motorer runt 80 hk.

Allt över det är automatlåda att föredra. Helt rätt beslut av Mercedes enligt mig alltså.

#4
2020-10-07 18:43

Man kan ju införa hur mycket förbud som helst i trafiken, det spelar ju ingen roll när det inte finns någon som ser till att de efterlevs!
Det är ju ytterst sällan de få poliser som är i tjänst har tid att kolla mobilförbrytare.

#5
2020-10-07 19:26

Styggavargen,
Hur tänker du kring de som är på de fyra andra platserna i en bil i rörelse? Jag har uppfattat det som att det blir en lugnare färd för föraren om passagerare kan hållas sysselsatta.

#6
2020-10-07 22:39

Som jag förstått det så gäller lagen att man inte får hålla i en mobiltelefon under färd. Alltså, om jag tolkat det rätt, är det helt tillåtet att hålla ett videosamtal eller möte med andra under färd, så länge mobilen sitter fast någonstans i bilen och man inte håller i den.

#7
2020-10-07 22:53

L. Mäkinen. tja varför inte... så man kan umgås istället för att stirra på mobilen hela tiden..

#8
2020-10-07 23:10

bejje - allt som är tillåtet behöver för den delen inte vara lämpligt. Där kommer omdömet och det sunda förnuftet in...

#9
2020-10-07 23:17

Det är naturligtvis bättre att glo på en infoskärm i bilen för att slå på värmen, reglera radion, sätta på ljuset osv!!
För att inte tala om alla program som kan spelas upp på skärmen! Bling-bling säljer!

#10
2020-10-08 07:37

@Styggavargen, du är inte småbarnförälder va? Jag vill se min 6åriga Son umgås med oss när vi ska till norrland över Jul, 100mil familjekvalitetstid in the making... Hade vi inte haft någon sysselsättning åt pojken under den resan så hade jag aldrig utsatt mig för det. Å kom inte å säg att det gick bra för 40år sen... jag var liten för 40år sen och det gick INTE bra, "När är vi framme?" Detta även om man hade med sig alla möjliga leksaker och serietidningar.

#11
2020-10-08 08:26

Mobiltelefoner och dessa usla pekskärmar i bilarna är stor trafikfara.
Men de är bara mobilerna som kan ge böter vid användandet.
*Sjuk*

#12
2020-10-08 09:33

Zoux, det finns lösningar på allt. Kan din son inte sitta still, ta tåget? Eller ha en läsplatta till barnen? Det finns tyvärr inga ursäkter för att man slarvar med säkerheten, det måste alltid ha första prioritet. Allt annat är underordnat, och kan man inte hålla sig...så kan man stänga av mobilen när man kör bil.

#13
2020-10-08 09:41

Zoux, jag hade 30 mil till min mormor när jag var liten...och vi skrek efter 2-3 mil "är vi framme", vi fick ge oss till tåls..så enkelt var det. Jag förstår att dagens barn får problem med uppmärksamhet, fokus samt uthållighet, deras hjärnor får inte utvecklas på rätt sätt när de dagligen matas med "video" och internet relaterade saker via skärmar. Jag tror barn skall vara ute och max vistas vid en skärm en timme om dagen. Dagens barn verkar leva i "Matrix".. om du nu sett den filmen?

#14
2020-10-08 10:07

Styggavargen, förutom passagerarna i en personbil så har du också alla som sitter i kollektivtrafiken. Du får nog tänka igenom det där förslaget en gång till. :)

Och för er som pratar om skärmar i bilarna. Nej, det är inte optimalt, fysiska reglage är bättre till allt som används under körning, men det är också en väldig skillnad på att lite då och då peta på en skärm för att ändra en inställning jämfört med att sitta och spela spel, surfa eller skriva inlägg på sociala medier.

#15
2020-10-08 10:24

Sen har jag lite svårt att koppla vad en 6-årig son på långresa har för koppling till förbud för föraren att hantera en mobil under färden... Sen är ju barn i bil inget unikt - det har de flesta av oss tagit oss igenom även om många av dagens småbarnsföräldrar verkar tro att det är ett nytt fenomen som drabbar just dom. Allt i livet är inte så enkelt men man tar sig igenom även långfärder med småbarn...:)

#16
2020-10-08 10:38

Nu är det där en engelsk undersökning, men jag misstänker att skillnaden inte är så stor mot Sverige. Jag ser dagligen folk som kör med mobilen mot örat. Ibland kommer man ifatt en bil som kör ryckigt och krokigt, jodå: mycket riktigt: telefonen är framme!
Jag svarade faktiskt själv i telefon nyligen medan jag körde, då det var min läkare som ringde. Nu var jag ensam på en 60-väg och svängde in i en bussficka, för att prata. Men, aldrig att jag svarar annars medan jag kör, än mindre surfar.

#17
2020-10-08 11:17

Styggavargen, var är slarvet med säkerheten i att min Son får sitta med en iPad? Det är ju det jag vänder mig emot, ditt förslag om att alla mobiler och plattor ska sluta fungerar om de upptäcker att de är i rörelse, passagerare måste ju få använda sina saker, det som är viktigt är att den som kör bilen har fokus just på att kra bil, och det är betyligt enklare att hålla fokus på att köra bilen i 10h om barnen är tysta. Som du säger själv, ni skrek... din pappa hade nog uppskattat om ni helt sonika var tysta. Sen håller jag med om att barn ska leka utomhus, men det är svårt att göra det en dag när familjen behöver transportera sig 100mil... då måste liksom alla åka med. Sen med ditt förslag, att vi skulle ta tåget för att min Son inte kan sitta still? För det första har jag aldrig sagt att han inte kan sitta still, men om så vore fallet, så tycker jag nog att världen är full med föräldar som utsätter andra för sina barn som de inte har ordning på, skulle lösningen vara att låta honom springa fritt på ett tåg och störa precis alla andra, fy fan vad egoistiskt. Sen i din värld hade vi ju inte heller på tåget kunnat sätta en platta i handen på honom, för den hade ju inte funkat, då tåget rör på sig... Ingen på tåget, varken barn eller vuxna kan få se en film medans tåget tuffar fram, ingen kan ringa ett samtal. Inte ens på långflygningen över atlanten till USA får folk använda sina mobiler i din värld....tycker du fortfarande att det var ett genomtänkt förslag?

#18
2020-10-08 11:55

Hultarn: Telefonen mot örat är rena drömmen för säkerheten i jämförelse med vad det pratas om här. Det är alltså folk som spelar spel, skriver på sociala medier och annat som kräver uppmärksamhet från händer, hjärna och ögon.

Pi: Styggavargen hade ett inte helt genomtänkt förslag. :)

#19
2020-10-08 12:42

Panopticon - nä, Vargens förslag var kanske inte det mest genomtänkta. Men jag tror inte att t ex 6-åringar heller är helt beroende av sociala medier under bilfärder.

#20
2020-10-08 12:44

Att jämföra displayer i bilen och att på någon enstaka resa behöva justera tempen till att folk sitter kilometer efter kilometer och skriver och läser på sin mobil är klassisk whatoboutism.
Sluta kladda med mobben när ni kör!

#21
2020-10-08 13:46

Teleoperatörerna skulle kunna redovisa rörlig belastning på nätet på landsbygden om dom tvingades!
Så fort en riksväg under ett par mil blir lite bredare, möjligen med vägren, ökar nätbelastningen kraftigt. Det blir kapacitetsproblem, både för biltrafiken och för de som bor så nära vägen att de kopplas till samma antenner.
Inofficiellt bekräftat av Telia i samband med planering för ytterligare en mast i mitt närområde.

#22
2020-10-09 10:27

Tyvärr är det så med dagens lagstiftning, inte många bryr sej, utan man gör som själv vill, sannolikheten att bli upptäckt är väldigt liten, svenska polisen skulle lära sej lite av engelska polisen, där lånar de en dubbeldäckare, sätter en konstapel på övre plan som lätt kan titta ner och upptäcka bilister som pratar i sin mobil, ett litet samtal till kollegan längre fram och bilföraren plockas in och får böter på 11000 kronor, det svider , tror inte den bilisten gör om det fler ggr.

#23
2020-10-09 13:14

@Systembolaget, med tanke på att man dagligen ser folk som sitter med mobil när de kör, och då sitter jag bara i bilen ca 45min om dagen. Så är man Polis och åker civilbil, kör större delen av sitt arbetspass, och riktar sig mot att ta fast dessa syndare så borde det vara ganska enkelt att bötfälla ett tiotal förare om dagen. Jag tror problemet är att polisen i Sverige ofta väljer att se mellan fingrarna på denna typ av brott, de orkar helt enkelt inte... de väljer nog bara ut de som verkligen verkar utgöra en trafikfara. Jag tror ju egentligen att 9/10 gånger så är det typ ofarligt att sitta och prata i högtalartelefon (hålla telefonen med ena handen) och ratta med den andra. Det som är farligt är väl de som sitter och läser på sin skärm sms, sociala medier, eller läser detta kommentarsfältet..

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.