
Bränder i elbilar kan skapa stora rubriker, men siffror från flera länder – däribland Sverige – har visat att de är extremt ovanliga.
Nu kommer nya siffror från Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) som visar att antalet brandincidenter minskat i förhållande till hur många el- och hybridbilar som rullar på vägarna.
Under förra året inträffade 40 bränder i personbilar med el- eller hybriddrift. Motsvarande siffra för 2023 var 38 bränder. Samtidigt har antalet el- och hybriddrivna personbilar i trafik ökat med 14 procent.
MSB har beskrivit de bränder som inträffat i en rapport. I några av fallen började elbilarna brinna under färd av okänd orsak. I andra fall har bilarna börjat brinna när de stått parkerade, både med och utan pågående laddning.
Många av de bränder som inträffade i eldrivna fordon skedde i elsparkcyklar och elcyklar.
– Det är därför mycket viktigt att ladda batterier på ett säkert sätt och ha en fungerande brandvarnare hemma. Ladda helst inte ett cykelbatteri eller en elsparkcykel i hallen eftersom hallen oftast är en utrymningsväg, säger Ulf Bergholm, handläggare på enheten för lärande från olyckor på MSB.
- Siffrorna kommer från en databas som samlar händelserapporter från de kommunala räddningstjänsterna.
- Eftersom brandincidenter i batterifordon inte rapporteras in på ett systematiskt sätt kan det finnas luckor i statistiken.
- Alla incidenter har inte inneburit någon påverkan på bilens batterier. I några fall har batteriet troligen inte haft någon betydelse alls, enligt MSB.
- Siffrorna inkluderar inte bränder som bedömts som anlagda.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.