Bild
Nästa artikel
Nyheter

Nya siffror: Få bränder i elbilar – högre risk i fossilbilar

Publicerad 2021-05-25 10:57 (uppdaterad 2021-05-25 10:58)
Räddningstjänsten och MSB har släppt nya siffror som visar att det sker relativt få bränder i elbilar och hybrider.

Brandrisken i elbilar och hybridbilar har diskuterats flitigt de senaste åren. För ett drygt år sedan kom en rapport från Norge som visade att brandrisken är högre i vanliga bensinbilar än i elbilar.

Helt brandofarliga är dock inte elbilarna och enligt svenska forskningsinstitutet Rise är det viktigt att ta riskerna på allvar. Brinnande batterier ger ifrån sig giftiga gaser som behöver hanteras på särskilda sätt.

Nu har räddningstjänsten och MSB (Myndigheten för samhällsskydd och beredskap) tagit fram siffror som visar att det skedde förhållandevis få bränder i bilar som helt eller delvis drivs med litiumjonbatterier under förra året, trots att antalet el- och hybridbilar på vägarna ökar stadigt.

En viktig aspekt som bilägarna måste tänka på är att ladda bilen på rätt sätt

Mellan 2018 och 2020 inträffade 171 bränder i fordon med litiumjonbatterier eller i laddanläggningar för batterifordon som bilar, cyklar och elsparkcyklar. Personbilar stod för 34 bränder under samma period. Anlagda bränder är inte med i sammanställningen.

– Det vi kan se från denna sammanställning är att det inte sker fler bränder i el- eller hybridbilar än bilar som drivs av fossila drivmedel, säger Ulf Bergholm, olycksutredare på MSB.

Ladda rätt

Under samma period brann fem hybridbilar och en elbil under färd. I elbilen startade branden i passagerarsätet. Brand har även uppstått under laddning i fyra hybridbilar och två elbilar, varav en hemmabyggd. I många fall har laddbara bilar stått parkerade på parkeringsplats och där är anledningen till branden okänd.

Det har brunnit i cirka 415 fossildrivna personbilar under samma period där där batterier, laddare eller elledningar varit inblandade i brandförloppet.

En viktig aspekt som bilägarna måste tänka på är att ladda bilen på rätt sätt. Förlängningssladdar, grenkontakter eller hushållstimers ska helst inte användas.

– Det är viktigt att laddningen sker på ett säkert sätt och enligt rekommendationer från tillverkare samt enligt de regelverk som Elsäkerhetsverket har, säger Ulf Bergholm.

”Håll elcykeln under uppsikt”

När det gäller andra fordon sticker elcyklarna ut eftersom batteriet oftare börjar brinna under laddning än under färd. Antalet elcykelbränder har ökat men det har också försäljningen gjort.

MSB rekommenderar den som laddar ett löstagbart batteri från exempelvis en elcykel eller elsparkcykel att göra det under uppsikt och med tillgång till brandvarnare, pulversläckare och brandfilt.

Brandsiffrorna är dock inte helt säkra, enligt MSB. Rapporteringen av bränder görs inte på ett fullständigt standardiserat sätt och därför har olika typer av fritextsökningar gjorts på till exempel ”elbil” och ”hybrid”. 

”Det kan finnas en del händelser som inte påträffats vid fritextsökningen, exempelvis om författaren av händelserapporten inte varit medveten om eller missat att det varit en el-/hybridbil eller eltransportmedel”, står det i rapporten.

  Elbilar och hybrider Alla övriga drivlinor
Antal bränder 20 415
Antal bilar i trafik 308 485 4 635 582
Andel bränder 0,0065% 0,0090%

Sifrrorna gäller 2020. Siffran för fossildrivna personbilar gäller för olyckor där batterier, laddare eller elledningar varit inblandade i brandförloppet. Källa: MSB

Ämnen i artikeln

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.