Bild
Nästa artikel
Nya siffror: Elbil hälften så dyr att serva som bensinbil

Nya siffror: Elbil hälften så dyr att serva som bensinbil

Nyheter

En vanlig bensinbil kostar dubbelt så mycket i service och reparationer som en laddbar bil, enligt siffror från USA.

En ny rapport visar att elbilsägare i USA bara behöver lägga hälften så mycket pengar på underhåll och service av bilen som för en vanlig bil med förbränningsmotor.

Siffrorna kommer från amerikanska organisationen Consumer Reports som jämfört servicepriser för elbilar respektive bensinbilar. I rapporten har tusentals bilägare angett hur hög kostnaden för service och reparationer varit för bilen.

– Den här besparingen är viktig för att kompensera för det högre inköpspriset för många konsumenter, säger Chris Harto, en av författarna bakom rapporten.

I jämförelsen kostade både elbilar och laddhybrider motsvarande 1,70 kronor per kilometer att serva och reparera. För vanliga bensinbilar var den siffran 3,40 kronor per kilometer.

Att elbilar är billigare att serva är inte så konstigt eftersom de har betydligt färre rörliga delar och en mindre komplicerad drivlina. Men även laddhybrider, som har ”två drivlinor i en”, visar sig alltså ha låga servicekostnader – åtminstone i den här jämförelsen.

Det kan dock vara stora skillnader mellan olika märken: i en jämförelse Vi Bilägare gjorde tidigare i år var laddhybridversionen av Kia Niro nästan 90 procent dyrare att serva än elversionen.

Läs också: Elbilen billigare att serva – men fortfarande för dyr

Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2020-09-28 16:56

Att hybrider skulle ha lika låga service kostnader som t.ex Tesla, tror jag inte på.
Min Tesla är 3år och har varit på ”frivillig” service 1 gång - kostnad 1400:-. Dessutom ingen service i antågande... Vilken hybrid kan slå det? De ska ju byta olja och oljefilter m.m helst varje år..

#2
2020-09-28 17:17

Serva själv, en dunk longlife motorolja och några filter vartannat år, max 500 kr/år!

#3
2020-09-28 17:30

Hur kunde den här blundern gå igenom ?

"I jämförelsen kostade både elbilar och laddhybrider motsvarande 1,70 kronor per kilometer att serva och reparera. För vanliga bensinbilar var den siffran 3,40 kronor per kilometer."

#4
2020-09-28 17:41

Fake news som det mesta i USA numera. givetvis kostar en hybrid mera.

#5
2020-09-28 17:46

Ja, man får nog tycka att det är väldigt höga servicekostnader i USA, över 50000:- för en 1500 milaservice på en bensinbil!

#6
2020-09-28 17:50

Jag har lagt ca 1,5 kr/mil i service kostnader under 12000 mil, och då är däck inräknat. Skall in på service nästa vecka (12000 mil) och den kostar 4000 kr. Den vid 6000/12000 mil är större och dyrare.

#7
2020-09-28 18:18

Vargen, tur att du inte bor i USA, då hade du pyntat nästan en halv mille för service sammanlagt nu!
:-)

#8
2020-09-28 19:33

66 öre per mil år 1-5 Var 6:e år 3.60kr per mil. Totalt 10.500 kr för 6 år inklusive kamremsbyte. Mer lägger inte jag på service. 1.70 kr/per km? 17 kr milen? Det blir över 25000 kr per år för 1500 körda mil. För service? Visserligen inkl. ev. reparationer. Inte gör den informationen att jag längtar till en elbil.

#9
2020-09-28 20:50

1,12 kr/mil för min del än så länge på 9400 mil med elbil för service, däck och underhåll. Helt ok...

#10
2020-09-29 07:56

Varför går inte ViB in och rättar till siffrorna?

#11
2020-09-29 09:39

Jag ställer mig tveksam till att två kraftkällor(hybrid) skulle vara billigare att serva än en.
Själv så servar jag min bensinbil själv 1-2 gånger om året. Brukar gå på 1000-1500kr i olja, filter, tändstift o.d.
Det är väl kostnaden för mekanikern att köra in min bil i verkstaden om man lämnar in den...

#12
2020-09-29 09:51

saabnisse, jag brukar tänka till före jag gör saker... och är ganska kritiskt lagd, inte betalar jag mer för service än bilen är värd. Men om jag hade kört märkesverkstad hela vägen hade jag nog vid detta laget lagt ca 30-40 tkr i service... så man är nöjd med att komma under med mycket mindre än halva det priset..

#13
2020-09-29 19:37

Att bland annat Tesla inte har planerat underhåll av sina bilar säger en hel del om hur man ser på säkerheten. Bromsar, bromsvätska, kylvätska och massa annat måste bytas med jämna mellanrum, inget konstigt i det. Att det är frivilligt ställer ju extrema krav på just bilägarna/brukarna. Sett till de minst sagt skrala verkstadsnätet hos Tesla gör kanske att ägarna drar sig från att besöka just verkstäderna. Märkligt med rostskyddskontroller och liknande, Tesla är ju inte direkt kända för att hålla bra kvalitet på rostskydd, lack eller passform av panel och inredning.

#14
2020-09-29 21:36

Lsoderlund: Hos vilket fabrikat ingår byte av bromsar i det ordinarie serviceprogrammet? Ja självklart behöver en Tesla byta bromsar precis som vilken bil som helst, dock inte speciellt ofta om man kör normalt. Men man gör som med Toyota, Opel eller vilket märka som, när de behöver bytas så beställer man tid och byter dem, vad har det med påtvingad service eller inte att göra?
Bromsvätska har Tesla att det ska bytas var fjärde år. Kylvätska vet jag inte varför du tycker den ska bytas.....vad jag vet så fixar den rätt länge, vet tidiga Teslor som är 8 år gamla och gått 30-40.000 mil utan byte av kylvätska.
Vad passform av paneler eller inredning har med säkerheten att göra vet jag inte heller men det var4 väl skönt få ur dig några mer negativa ord. ;) Kan dock säga att min Model S från 2019 har en lika bra inpassad inredning som övriga nya bilar jag plockat ut de sista 12-15 åren av olika märken. Karosspaneler har dock amerikansk passform bitvis, trist att se på men om det påverkar säkerheten? Nja....var väl en av världens säkraste bilar om jag inte minns fel?

#15
2020-09-30 14:36

Vad är det som man servar på en elbil än att byta bromsvätskan? Resten skall vara inspektion, om det inte utförs av bilprovningen. Kupefilter skall kunna bytas ut lätt, som dammsugarpåse. Man tar inte in sin dammsugare till verkstad för att byta påse. Med hänsyn till det höga priset och låga arbetsinsatsen skall servicen ingå, i minst 10 år.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.