Bild
Nästa artikel
Nya siffror: Antisladdsystem har räddat 15 000 liv

Nya siffror: Antisladdsystem har räddat 15 000 liv

Nyheter

En halv miljon färre olyckor har inträffat efter att antisladdsystem infördes i nya bilar.

Drygt 15 000 liv har räddats och en halv miljon trafikolyckor har undvikits sedan införandet av antisladdsystem, visar ny forskning.

Antisladdsystem, eller ESP som är den vanligaste förkortningen, är något bilisterna i dag tar för givet. Men det är inte så många år sedan systemen var dyra tillval – om de ens gick att beställa.

Det stora genombrottet kom 1997 när Mercedes A-klass välte i älgtestet. Med antisladdsystem klarade bilen att hålla sig på alla fyra hjulen vid en undanmanöver och ESP blev därför standard.

ESP-systemet hämtar in data från en mängd olika sensorer, bland annat för att ta reda på i vilken riktning hjulen pekar, och jämför det med i vilken riktning bilen faktiskt rör sig. Om systemet upptäcker att bilen sladdar eller är på väg att få sladd kan motorn strypas och individuella hjul bromsas in med ABS-systemet för att hjälpa föraren komma tillrätta med situationen.

Antisladdsystem finns i dag i drygt fyra av fem sålda bilar globalt. 80 procent av olyckorna som orsakas av att bilen fått sladd kan undvikas med ESP-system.

Att stänga av antisladdsystemet helt och hållet är oftast inte möjligt i ”vanligare” bilar, men det kan gå att göra i sportbilar. Biltillverkarna rekommenderar inte att stänga av systemet på allmän väg.

Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2020-05-19 10:44

Ja, men detta är ju bara ointressant och onödigt "bling-bling" som inte har något som helst med säkerhet att göra, eller hur brukar det låta från en icke namngiven medlem på forumet?

#2
2020-05-19 12:22

Ja, en riktig karl behöver ingen ESP! :))

#3
2020-05-19 14:15

En riktig karl behöver inga bromsar. Hål i golvet, riktiga sular och rejäla lår räcker långt.

#4
2020-05-19 16:39

De som behöver ställa frågan, skall definitivt ha det.

#5
2020-05-19 17:19

15-tusen liv har räddats med antisladd, visar ny forskning. Var då? Inte i Sverige i alla fall. Och vilken forskning då? Det verkar som att bara man skriver "enligt forskning" eller att "forskare säger" så får det inte ifrågasättas, man är höjd över all granskning. Behöver man antisladd så är det tveksamt om man borde få köra bil alls.

#6
2020-05-19 18:34

@Svenne60 Tur att det finns riktiga män som du, män som är sådana briljanta förare att de aldrig någonsin hamnar i en situation som de inte löser helt på egen hand! Det är helt fantastiskt att förare som du har kapacitet att exempelvis individuellt bromsa olika hjul, så som antisladd-systemet gör för att stabilisera bilen och häva en sladd!

Jag vet inte om du missat detta (även fast det står i artikeln), men det finns en väldigt omtalad händelse när en Mercedes A-klass välte i ett undanmanövertest (Älgtest), där alltså en kraftig undanmanöver fick bilen att välta. Men du har nog rätt, om man inte klarar en sådan undanmanöver (som alltså bilen fysiskt inte klarar av), så borde man kanske inte få köra bil...

#7
2020-05-19 20:25

Usel ViB journalistik att inte referera till källan när ni påstår saker!

#8
2020-05-19 21:24

Visst borde källan anges så att man kolla hur journalisten tolkat. Många gånger är det ju så att journalister skriver om en detalj i rapporten som stämmer men den egna åsikten.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.