Bild
Nästa artikel
Bilfrågan: Räddar antisladd liv?

Bilfrågan: Räddar antisladd liv?

Bilfrågan

Finns det någon anledning att inte ha antisladdsystem? Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Det verkar finnas en ganska utspridd uppfattning om att antisladd är något dåligt eftersom man inte kan tvinga bilen i en sladd om situationen kräver det. På samma sätt verkar en hel del människor anse att det är ett problem att man på moderna bilar med elhandbroms inte kan dra i en spak för att få runt bilen.

Jag tror att det bara är skitsnack från dem som anser sig vara världsstjärnor i bilkörning. Grejen är att en tävlingsförare – på en tävling – är beredd på att sladda med sin rallybil. I en vardagssituation är samma förare knappast beredd på något sådant.

Kan inte ni reda ut det? För visst är det väl så att antisladd räddar liv, oavsett om man är en fantastisk förare eller – som jag – högst medelmåttig?

Erik Granqvist

Svar:
Som du ser i spalten här bredvid (Vi Bilägare 1/15 s.62) finns det överväldigande bevis för att ESP räddar liv och därför har det nu blivit obligatoriskt. Ingen förståndig bilförare kan hävda att det finns något negativt med att förse bilar med ESP. Men förare som anser sig vara duktiga gillar inte att tekniken blandar sig i deras bilkörning (fast det är nog tur att den gör det ibland). De vill gärna ”ställa upp” bilen i sladd – och det är faktiskt roligt att köra lite på tvären ibland. En del sportiga modeller har ESP-system som kan stängas av eller åtminstone tillåta bilen att drifta lite med baken innan tekniken går in och stoppar sladden.


Att dra i handbromsen, låsa bakhjulen och skapa en sladd, kan vara den sista utvägen om bilen är på väg att kasa rakt fram i en hal kurva. Det går inte med elhandbroms och de som kör mycket på hala och krokiga vägar brukar föredra att ha en spak att rycka i.

Marianne Sterner, Vi bilägare

Diskutera: Vad tycker du om antisladdsystem?
Taggar: Bilfrågan

Kommentarer

#1
2015-01-13 08:25

De som har en aktivare körstil kan som sagt välja bilar med mycket motorkraft och ESP-system som går att stänga av helt. Alla säkerhetssystem är utav godo och räddar liv,( räknar inte in den elektriska handbromsen som ett sådant ) men priset vi betalar är att dagens bilar är långt dyrare att underhålla och därför begränsas dess livslängd radikalt.

#2
2015-01-13 08:38

Mängder av okunnighet! Rallyförarens sladd är inducerat, vilket innebär att han har mer fäste än situationen kräver, men med hjälp av hjulspinn minskar han fästet (friktionen) lite så att centrifugalkraften får bilens bakdel att åka ut. Men så fort han släpper gasen lite återfår han fästet.
När en vanlig bilist får sladd i halkan har han förlorat ALLT fäste, således om man drar handbromsen förloras det ännu mer fäste.
Om en bil kanar fram i en kurva p.g.a. extrem halka hjälper det inte att man sladdar ut bilens bak… bilen kommer att hamna i diket på tvären istället. Ty om man drar handbromsen blockeras hjulet… och just det, varför har vi ABS? Jo, därför att ett blockerat hjul har ingen styrförmåga utan kanar rakt fram.
ESP är bra, förutom en sak: det får föraren att tro att det räddar ALLA situationer... vilket gör att folk kör som galningar även i svår halka och åker i diket. ESP ´räddar´ liv endast i bakhjulsdrivna bilar.

#3
2015-01-13 09:06

För oss vardagsbilister som inte behöver bredsladda i varenda kurva är ESP ett bra hjälpmedel oavsett fram eller bakhjulsdrivning. Den förhindrar en okontrollerad sladd.

#4
2015-01-13 09:18

Dessutom är det väldigt skönt om alla man möter har ESP!

#5
2015-01-13 10:36

Jag körde på halkbana precis före Jul, för det var väl typ 25 år sedan sist. Ville veta hur min nya bil reagerade vid halka. Blev förbluffad att om man ökade hastigheten 10 km/h från föregående inbromsning så ökade bromssträckan nästan dubbelt upp. Därför kan det skilja väldigt mycket många meter mellan en inbromsning ifrån 40 km/h och en ifrån 50 km/h. Det är därför viktigt att alla kör saktare när det är halt och att man håller avstånden. När det väl släpper så är det inte mycket man kan göra. Viktigaste är att fort få ner hastigheten för att sedan kunna försöka styra undan hindret, och det låter lättare än det är gjort. Jag fick helt klart mer respekt för hastighet och halkan. Det är små marginaler och bara 5-10 km/h lägre hastighet kan innebära väldigt stor skillnad, faktiskt mellan liv och död.

#6
2015-01-13 11:42

Problemet, om man vill köra saktare än vad som står på skyltarna, är att då får man alltid en närsynt idiot tätt bakom. Mera isbanekörning, som Styggavargen provat på, borde alla få ägna sig åt, åtminstone en gång per vinter. På 60-talet fanns ingen ABS, ESP mm. Då hade varenda by med självaktning en plogad isbana där ortens yngre förare tränade på att kontrollera bilen på is. Numera överlåts förarens ansvar till stor del åt diverse bokstavsförkortningar.

#7
2015-01-13 12:12

Håller fullständigt med 1storstark, träning på isbana ger väldigt mycket, bland annat hur ESP fungerar. Då får man också insikt om att ESP kräver bromsverkan och inte ger särskilt stor verkan på is förutom effekten av motorstrypning. Resultatet blir oftast avkörning rakt fram i kurvorna vilket i och för sig är avsikten med systemet. För övrigt är det inte särskilt skoj att köra isbana med inkopplad ESP men det är en annan sak.

#8
2015-01-13 12:17

Det finns risk för övertro på ESP... Använd bra däck på vintern, använd huvudet och håll marginalerna, anpassa hastigheten efter underlaget. ESP är ingen ursäkt för att slarva mer.

#9
2015-01-13 12:34

Jag har många mil bakom ratten, genomgått och undervisat i många utbildningar om mer avancerad bilkörning. Även om jag har mer kunskap inom det området så skulle ändå aldrig välja bort ESP.
ESP har räddat mig i situationer där ingen träning i världen skulle ha hjälpt.
Den elektriska handbromsen däremot avstår jag gärna. En vanlig manuell handbroms kan precis som Sterner säger vara en livräddare. (Så länge den tar på bakhjulen).

#10
2015-01-13 13:07

Ett rätt kalibrerat ESP kliver in mycket snabbare än en människa hinner reagera och minimerar risken. OM man nu är negativ till hjälpsystem borde man också vara negativ till fyrhjulsdrift som verkligen lurar föraren till att tro att det är bra väglag. Tills man kliver på bromsen. Så bort med 4-hjulsdrift!!! ( Skojjar lite.... )

#11
2015-01-13 13:12

Även 4-hjulsdrift är ingen acceptabel ursäkt för att slarva mer. Jag ser en ökad tendens hos bilförare att minska marginalerna och köra slarvigare, och det ökar risken för olyckor. Hjälpsystem är till för att vara en extra assistans, inte för att man ska köra med dem i beräkningen och tro att man kan köra hursomhelst för hjälpsystemen räddar en alltid.

#12
2015-01-13 13:18

Axelman, du skämtar men det kan faktiskt ligga lite sanning i det. Fyrhjulsdriften får oss att tro att vi kan klara halkan bättre, alltså håller vi för hög fart och när det väl släpper (för det gör det förr eller senare) så kommer du att lyckats hålla en högre hastighet i den fyrhjulsdrivna bilen utan att märka att fotfästet börjar lätta. Fyrhjulsdrift skall man helst se som en framkomlighets attribut, du kör antagligen inte fast lika lätt. Nackdelen är att om fordonet blir tyngre så ger det nackdelar att bilen lättare kör ner sig och fastnar.

#13
2015-01-13 13:27

+1 till Raphael och alla andra som hittills skrivit inlägg i denna tråd...:)

#14
2015-01-13 16:15

Jag måste erkänna att jag är motståndare till alla de s.k. säkerhetshöjande attribut som skapar en övertro hos föraren. ESP, ABS, Line assist, Autobrakes, Adaptiv farthållare. You name it.
Skapar om inte annat complacency. En förare som inte kör bil aktivt ska inte sitta i bilen!
Fan vet om inte automatlåda också hör till mina hatobjekt. Den växlar ju inte när jag vill, nerväxling inför en kurvig uppförsbacke, över krönet till en nerförsbacke. Jag kan förutse vad automatlådan inte har en aning om.
Däremot:
Som taxiförare i det mörka Norrland är jag väldigt glad för fyrhjulsdrift även om mitt dagliga arbetsredskap inte når fullt ut med sin Haldexvariant.
Visst klarar jag hjälpligt jobbet med tvåhjulsdrift (vissa av våra fordon har det) men skillnaden är enorm.

#15
2015-01-13 16:47

Jag är inte motståndare till hjälpsystem.....så länge man ser dom som just det- hjälpsystem.
I en panik- eller annan situation som kräver snabba och rätta beslut så ÄR många av dagens system till hjälp. Att däremot hamna i sådana situationer-eller rättare sagt INTE hamna i sådana situationer, det är mer upp till föraren. Typ hålla rätt hastighet, avstånd mm.

#16
2015-01-13 18:04

Anledning?

Teknik som man blir beroende av och som kan gå sönder.

Om man inte lärt sig hur bilen man har fungerar utan hjälpsystem och de en dag slutar fungera blir man hjälplös.

I USA kan de flesta inte kör bil med manuell växellåda.

Att göra sig själv sårbar, hjälplös och beroende är inte positivt.

Hjälpsystem är väl bra så länge de inte leder till att man förlorar förmågan att klara sig utan dem.
Men det är just så det ser ut.

Angående urkopplingsbart ESP och elektrisk handbroms är min personliga erfarenhet från Vectra 2002-08 där ESP kan kopplas ur upp till 60 km/t.
Och fortare än så ska man inte köra på halkiga vägar

Och dessa påstående att elektrisk handbroms inte går att dra åt när bilen rullar som med en vanlig mekanisk är lite underligt..?

Det kanske är så på de flesta bilar – tydligen...?

Men på Opel möter detta inget hinder – har en funktion man kallar ”Dynamisk bromsning” om bilen rullar kan inte handbromsen dras åt permanent utan den bromsar bara hjulen så länge man drar i knappen och släpps sedan genast när man släpper knappen – precis som med en vanlig mekanisk handbroms.
Någon hastighetsrestriktion för denna funktion finns inte.

#17
2015-01-13 19:11

Att påstå att man kan köra bil lika säkert med som utan ESP, ABS och Autobroms är infamt att påstå. Det kan även vilseleda andra att tro på fablerna - vilket är verkligt illa.

Kräver man att alla bilförare ska kunna bromsa lika bra med som utan ABS, så blir det tomt på vägarna. Helt tomt. Detsamma gäller om man kräver att alla ska kunna göra en maximal undanmanöver lika bra med och utan ESP. Samma med autobroms. Det komiska är att ingen av er som tror er klara ovanstående lika bra med som utan hjälpsystemen kommer att få köra bil. Ni kommer nämligen att kuggas på uppkörningen. Punkt. Kollektivtrafiken nästa - eller kanske inte. Inte buss i alla fall;-)

#18
2015-01-13 20:47

Kör man så att ESP lampan aldrig blinkar så vet man att man har ganska så bra koll på vilken hastighet passar det väglaget som råder. ESP må rädda liv på tokstollar som inte borde vara i trafiken över huvudtaget men inte klara den av att rädda dej från vilken situation som helst inte! Sänk hastigheten på vintern, men även på sommaren också, det är bästa livförsäkring när du kör, inte stjärnor i EuroNCAP el.dyl. (autobroms…). Raphael skriver bra!

PS. Utan ESP är många bilar rent livsfarliga då tex. däcken börjar vara gamla. ESP borde kunna sättas ur spel på varje bil som man vet hur den beter sej när bilen inte mera är ny (däcken!). Ett bra exempel är nyaste VW Golf Variant som överstyr rejält speciellt när den är lastad (testat i flera biltidningar i världen). En säker bil byggs genom att man först testar den utan ESP. Den sätts till först i sista momentet.

#19
2015-01-13 21:08

Audi A5 SB, du har givetvis rätt...fast jag tror en del här menar att man inte enbart skall lita på dessa system. Jag hade ingen ABS på min motorcykel och gick omkull, med ABS hade jag antagligen klarat inbromsningen. Alla hjälpsystem som kan hjälpa till är bra. Två vintrar har jag jagats av en kvinna i en Mercedes till mitt jobb, hon låg alltid nära bakom i vinterväglag. En dag när jag kom fram till jobbet så konfronterade jag henne angående avståndet och fick svaret att hennes Mercedes larmade om avståndet var för litet. Mitt svar blev, det funkar säkert jättebra vid vackert väder och isfri vägbana...men systemet tar inte hänsyn till rådande vinterväglag. Hon blev så klart sur och gick. Jag tror att fler borde ha lite mer respekt för avstånden samt köra lite mer förnuft. Jag undviker numera motorvägar vid rusningstrafik och dåligt väder för att folket inte kan hålla avståndet. Har blivit påkörd bakifrån av en kvinna i en Volvo 440 (som saknade ABS) vid stockning på motorvägen. Marginalerna försvinner snabbt på en motorväg när alla tvingas panikbromsa. Vi kan nästan dagligen läsa om dessa kökrockar i dagspressen. Ändå ser vi ingen förbättring, alla ligger tät bakom i över 100 km/h (ca 25 meter/sekund) med kanske max 1-2 sekunders marginal och inser inte att de leker med döden.

#20
2015-01-13 21:38

Klart det är bra.
Dock har jag märkt att på ett visst väglag kan en bil vara jättetrygg och bra utan ESP, medans en annan modell blinkar lampan hejvilt i lägre fart.

Kan jämföra med mina bilar, min Kangoo skulle behöva ett sånt system för den är lömsk och släpper tvärt om det kommer en isfläck, medans däremot Mercedesen på samma ställe bara knycker till lite, alt. släpper sakta och mjukt så även en halvsovande förare hinner med att styra emot, allt beror på hur mycket jobb som är nedlagt på chassiet.
Dock är det otroligt skönt att köra med ESP när det är skitväder, det hjälper till att hålla bilen på kurs om det blåser och sånt, eller är löv, svartis eller liknande ivägen...

ABS däremot är det bästa som finns sedan bilbältet. Gör ju så mycket mer än att hindrar att hjulen låser sig, motverkar ju att bilen drar snett t.ex om underlaget är olika mellan höger och vänster sida (asfalt/snösträng) sen är det ju ett utmärkt sätt att motrionera bromsoken att gasa upp i lite fart och pallnita så det får jobba lite.

Är ju lite synd dock att dom tar bort körningen utan systemen i körskolan. Jag tog körkort 2006 och fick öva på att köra halkan både med och utan ESP och ABS, medans min bror som övningskört 2012 aldrig fick köra utan systemen, för att "det knappt finns några bilar utan ABS kvar"...

Någon som ALDRIG fått lära sig räta en sladd själv är ju tyvärr helt utelämnad åt sitt öde om systemen krånglar när det är snöstorm...

#21
2015-01-13 23:33

N-iklas @ Jag kan inte tro att en elektrisk handbroms (även med "dynamisk bromsning" som Du skriver) är tillräckligt snabb att ansätta och lossa så att du kan rädda dig i hög fart om bilen understyr. Inte ens om den är låsningsfri med hjälp av ABS vågar Du nog använda denna ej proportionella el-broms. Där får Du nog ge Marianne Sterner rätt.

#22
2015-01-14 15:35

Finns det statistik som visar att samma model på samma marknad bevisar att ESP, ABS etc. räddar liv eller inte? Eller är det enbart baserat på tester på bana etc? Det vore bra om det finns statistik från försäkringsbolagen. Kan det vara något för Folksam?

#23
2015-01-16 17:08

Räddar antisladd liv? Jag har läst 36 st inlägg och kommentarer utan att någon har svarat på frågan hur man gör om bilen understyr och går rakt fram i en kurva eller rondell. Håller man för hög hastighet in i en kurva och bilen glider rakt fram styr man med ratten lite mer och då bromsar antisladd systemet bakhjulet och bilen följer då kurvradien. Oavsett om föraren släpper gaspedalen eller inte kommer systemet att dra ner motormomentet och bilen kommer att följa kurvans radie. Detta kommer föraren att klara om han är fokuserad på att köra bilen och inte bara åker med och sysslar med något annat. Ett antisladd system bromsar framhjulet vid överstyrnings ingrepp och bakhjulet vid understyrnings ingrepp. Vid instabilitet kan systemet bromsa ett eller flera hjul utan att föraren bromsar.

#24
2015-02-20 01:19

Jag kan berätta att jag idag har haft användning av ESP:n på min resa till fjällen. Alltså för första gången "i skarpt läge", där jag inte själv på öppen yta provocerat fram ESP-ingripandet för att testa funktionen.

Nåväl - så här känns det att bli omhändertagen av ESP:n i skarpt läge.

Skön musik i bilen (som emellanåt bryts av GPS:ens lena kvinnoröst), ungarna lekandes med telefonerna i baksätet och min vackra hustru vid min sida i ett landskap där granarna blir vitare och vitare allt eftersom milen rullar iväg. Torr och fin vägbana i 35-40 mil...............Ja ni fattar varför jag börjar historien så här. Vad kan hända liksom. Allt är ju hur mysigt som helst !!

Nästan omärkligt blir vägbanan blöt. I höjd med Sälen är det töväder med ett snötäcke på vägen. Sänker farten till knappt 50 km/h på 70-vägen. Min fru säger att det bådar gott att vi har snö där i alla fall, då det varit barmark hela vägen från hemmet, men att vi får ta det lite lugnt nu när väglaget blivit sämre. Jag håller med men säger lite småkaxigt att "saktare än så här kan jag knappt köra, då backar vi ju" - Hon känner till min humor vid det här laget och säger inget.

Jag fortsätter med mina 50 km/h i tövädret (på den hårt packade snön). I en kurva ligger det helt plötsligt en sopsäck som någon tappat och jag (försöker) styra förbi den............DÅ !!........bilen kränger och får sladd på det snorhala underlaget (som just där är som vatten på en hockeyrink) jag styr krampaktigt åt det håll jag vill att bilen ska gå och det blinkar och låter i kupén (ESP:n). Det känns helt plötsligt som att "något tar hand om bilen och ställer den rätt". Hur fasen ska man bättre förklara det ! Hela bilen ställs upp i färdriktningen och låter mig styra den dit jag vill.

Efter att jag fått den väntade avhyvlingen av frugan, och barnen i baksätet sagt "whow, vad fräckt farsan" så diskuterar vi vad som hänt om bilen inte haft antisladd. Jag är HELT säker på att jag kört i diket, det är ingen i bilen som säger emot.

Det är ingen idé att tro något annat än att jag är en precis lika (o)skicklig förare som vem som helst här i forumet, men att det är skillnad på att själv med polarna "köra handbromsvändningar" på skogsvägar, eller att medvetet ställa upp bilen i sladd. När det sker oväntat reagerar man likadant.........man krampar och tar tag i ratten så knogarna blir vita. Allt annat är skitsnack från Messersmitters som minsann VET hur man kör bil och som självklart skulle vara MINST lika snabba som Björn Waldegård en gång var (R.I.P Björn).

När det oväntade händer............då är man faaaan inte beredd - Så är det bara !

Självklart vet jag att antisladdsystemet inte kan upphäva naturlagarna, hade jag kört i 70 km/h på 70-vägen så hade det slutat i diket i vilket fall, men nu TRODDE jag att jag anpassat hastigheten då det oväntade hindret plötsligt dök upp, men jag hade fel. Kurvan tillsammans med väglaget och hindret samt den hastiga rattrörelsen gjorde att 30 km/h borde varit den lämpliga farten. Nu höll jag 50 km/h och klarade av att hålla bilen på vägen tack vare att ESP:n gick in och styrde upp.

Tack Bosch för eran uppfinning - Den räddade vår skidsemester !!

#25
2016-05-23 08:17

Min Son övertog en av våra Polo 2010a ,och eftersom han tyvärr kör hårt och vill sladda så tyckte han att den var tråkig när det nästintill inte gick att få sladd på den för ESP grep in hela tiden . På den bilen gick det inte att stänga av ESP, vilket vi som föräldrar gillade.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.