Nästa artikel
Nya planen: Fler 2+1-vägar och breddade motorvägar
Se hela listan

Nya planen: Fler 2+1-vägar och breddade motorvägar

Publicerad Igår 13:33 (uppdaterad Idag 13:49)
Trafikverket vill bygga fler 2+1-vägar, lägga till fler körfält på motorvägar och sätta upp nya fartkameror längs svenska vägar. Men landets mest trafikerade väg blir utan skydd – och flera stora projekt läggs ned.

Trafikverket har tagit fram en ny plan för hur bland annat det svenska vägnätet ska byggas ut de kommande åren, fram till 2037. Totalt innehåller planen satsningar för 1 200 miljarder kronor, men där ingår även järnvägssatsningar.

När det gäller vägsatsningarna delas de in i två kategorier. En del går ut på att viktigaste vägarna uppgraderas till högre bärighet vilket gör att de tål tyngre fordon. Det ska gynna både transporter av varor och totalförsvaret vid en kris- eller krigssituation.

Den andra delen går ut på att bygga om befintliga vägar eller bygga nya. Det kan till exempel handla om att bygga 2+1-vägar, se över hastighetsgränser, sätta upp fartkameror eller bygga bort farliga korsningar.

Flera vägar byggs om till så kallade 2+1-vägar i Trafikverkets nya plan. Foto: Fredrik Diits Vikström

Bland de nya satsningarna i planen finns E45 mellan Vänersborg och Mellerud som byggs om till 2+1-väg, och E6 mellan Alnarp och Lomma som får en extra fil i varje riktning.

De andra nysatsningarna berör framför allt Stockholmsområdet, där E4:an och Södertäljebron ska breddas med fler filer.

”Totalt får fem större vägsatsningar stryka på foten”

Flera vägprojekt skrotas också i den nya planen. Totalt handlar det om fem satsningar som får stryka på foten. Det gäller flera vägar i Norrbottens, Värmlands och Kalmar län som inte kommer få någon mötesseparering.

Kostnaderna beräknas i vissa fall bli dubbelt så höga som beräknat och de bedöms därför inte längre vara lönsamma, enligt Trafikverket.

Broarna som utgör Essingeleden i Stockholm är viktiga, särskilt för transporter av farligt gods. Men något nytt skydd mot påsegling blir det inte. Foto: Magnus Kvandal

Det sista projektet som inte blir av är ett påseglingsskydd för Essingeledens bropelare i Stockholm. Det är en av Sveriges viktigaste trafikleder som är känslig för störningar, särskilt eftersom den tillåter transporter av farligt gods i Stockholms inre trafikområde. Men något påseglingsskydd får vägen alltså inte som det ser ut nu.

Planen är än så länge ett förslag som ska skickas ut på remiss. Efter det ska regeringen besluta om planen för att den ska bli verklighet.

Läs gärna vårt reportage om hur nya vägar blir till.

Ämnen i artikeln