Nästa artikel
Bilfrågan: Stoppa sena omkörningar på 2+1-vägar?
Bilfrågan

Bilfrågan: Stoppa sena omkörningar på 2+1-vägar?

Publicerad 8 december 2021 (uppdaterad 9 februari 2022)
"Ska man öka i tid så de inte kommer om, bromsa så de kommer in eller lägga sig i vägen så de inte kan köra om?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Mejla till bilfragan@vibilagare.se.


Fråga:
Vad ska man göra åt att en del som väljer att börja sin omkörning på 2+1-väg strax före återgången till bara ett körfält? Dessutom i betydligt högre fart än tillåtet! Jag har tvingats bromsa flera gånger för att den omkörande ska komma in i höger körfält igen på ett säkert sätt. Ska man öka i tid så de inte kommer om, bromsa så de kommer in eller lägga sig i vägen så de inte kan köra om? Kan inte transportstyrelsen förbjuda detta?
Anonym

Svar:
Det här beteendet är redan reglerat och är inte tillåtet enligt Trafikförordningen § 36: ”Omkörning får ske endast om det körfält som skall användas vid omkörningen på en tillräckligt lång sträcka är fritt från mötande trafik eller annat hinder mot omkörning. En förare får inte köra om, om det inte finns möjlighet att efter omkörningen föra fordonet tillbaka till högra delen av körbanan utan fara för övriga trafikanter. Detta gäller dock inte när omkörningen skall ske i ett körfält där mötande trafik inte får förekomma.”
Men Trafikförordningen fastställer också hur den som blir omkörd ska agera i § 38:
”När en förare som färdas på väg uppmärksammar att någon avser att köra om till vänster, skall föraren med iakttagande av bestämmelserna i 7 § hålla så långt till höger som möjligt. Föraren får inte öka hastigheten eller på något annat sätt försvåra omkörningen…” Olycksstatistik på de här specifika fallen har jag inte hittat men att det förekommer har jag också noterat. Men den som blir omkörd har ju också en skyldighet även när någon svänger in väl knappt framför den egna bilen. Och att försöka undvika en farlig situation måste vara en grundsyn för alla trafikanter oavsett vem som orsakar den.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (4)

  • 9 februari 2022 Hacken, de kallas lastbilar……
  • 9 februari 2022 Det tråkiga är ju att många…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.