Bild
Nästa artikel
Nya Peugeot 108 – bilder och fakta

Nya Peugeot 108 – bilder och fakta

Nyheter+Bilder

Säg adjö till 107:an för nu kommer Peugeot 108. Den lilla stadskryssaren får trecylindriga motorer och kommer som cabriolet.

Franskjapanska syskonbilarna Peugeot 107, Toyota Aygo och Citroën C1 är pensionsfärdiga och i år ska trion ersättas av nya modeller. Först att presenteras är efterträdaren till Peugeot 107 och den nya sifferbeteckningen blir 108.

Den franska minstingen har bantats till 840 kilo, trots att den vuxit lite på längden till 3,47 meter mellan för och akter. Liksom tidigare finns tre- eller femdörrarskarosser, men 108:an lanseras också som cabriolet (108 Top) med fällbart tygtak.

En annan nyhet är att nya 108 i större utsträckning kan anpassas efter tycke och smak, precis som Fiat 500 och Opel Adam. Till exempel kan bilköparen välja en tvåtonslack med olika färger på övre och undre delen av bilen. När det gäller designen i övrigt påminner formerna om andra nya modeller från Peugeot.

Än så länge finns inga bilder på kupén, men Peugeot avslöjar att bilen kan utrustas med en sjutums pekskärm som har funktionen Mirror Screen. Den gör att förarens smarta mobiltelefon speglas på skärmen – kanske något som kan locka yngre bilköpare? Tyvärr erbjuds inga moderna säkerhetssystem som till exempel autobroms.

Motorutbudet består uteslutande av trecylindriga bensinare på 1,0 eller 1,2 liter i effektspannet 68 till 82 hästkrafter. Alla kombineras med en femväxlad manuell låda.

Nya Peugeot 108 visas för första gången på bilmässan i Genève i början av mars, där presenteras också de nya versionerna av Toyota Aygo och Citroën C1. Till Sverige kommer nya 108:an i slutet av sommaren. Priserna är ännu inte fastställda.

Diskutera: Vad tycker du om Peugeot 108?

Kommentarer

#1
2014-02-14 12:20

Nja, 1,0 3-pipen på 68hk finns faktiskt i en kombination med 5 växlad automat, eller egentligen manuell låda med automatkoppling och automatiskt körprogram, samma som i Peugeot 107 idag. Med detta sagt - jag tycker designen är fräsch, ser rolig ut och samtidigt mer seriös än tidigare generation, mer exklusiv.

#2
2014-02-14 18:12

Trevligt, småbilar med stil och ekonomi!
Det är helt ute med stora suvar och krösus-bilar som signalerar miljönonchalans och självupptagenhet...

#3
2014-02-14 18:48

Dessa är är inga bra bilar, precis som föregångarna var riktigt usla, speciellt om toyota blandar sig i med motor och låda ;-)

#4
2014-02-14 19:27

Får jag korrigera dej lite True Believer?
Det heter; "Detta äro icke bra automobiler".

#5
2014-02-14 19:32

Jes_@ :o))

#6
2014-02-14 21:05

Och om 15-16000 mil ligger den på skroten! Längre än så går inte Peugeots bilar nämligen (i genomsnitt).

MVH AL

#7
2014-02-14 21:15

MVH AL@ Det är Toyotas motorer som sitter i de nuvarande 1,0 liter 68 hk då stämmer det ja ;-)

#8
2014-02-14 21:19

Det är inte på grund av motorhaveri som äldre Peugeot skrotas ut snabbare än andra jämförbara bilar, utan andra typfel kopplade till den sämre kvalitetsnivån.

MVH AL

#9
2014-02-14 23:50

Man kan diskutera det här med skrot och dålig kvalitet hur länge som helst och många blandar tyvärr in sina egna känslor för något i begreppen.
Gillar man stora och vräkiga bilar och omkostnaderna kvittar så är det väl klart att en av de billigaste bilarna inte lockar. Detta gör dock inte bilarna dåliga för de som respekterar och behöver en billig bil.
De C1/107 som vi har ägt har inte fallerat på något vis och de har varit väldigt billiga att äga. ( faktum är att inte ens ett fel har funnits) De är små och har inte den bästa komforten eller prestandan men detta kvittar för de som köper en sådan bil. Idag kan jag inte anse att bilarna är prisvärda längre då tiden har sprungit ifrån dem och det finns bättre konkurrenter. Nya 108:an är efterlängtad och skulle kanske ha lanserats ett par år tidigare men men. Ett bekymmer som jag kan se är att man har valt att behålla den gama Daihatsu motorn som borde få gå i pension. Den nya motorn på 82Hk passar säkert bilen betydligt bättre.

Glädjande dock att man väljer att fortsätta samarbetet med Toyota men för att lyckas fullt ut måste prisbilden hållas låg....väldigt låg men om man siktar mer mot Fiat 500 hållet så är jag rädd för att priset blir allt för högt. Allt över 110.000kr är nog att betrakta som ett överpris!?

#10
2014-02-14 23:56

Hade varit mycket bättre om de satte i Fiat 500 motor än inkompetenta Toyotas motorer och lådor!

#11
2014-02-15 11:02

1,2 3-pipen är PSA:s egen motor. Att säga att denna inte är en bra bil när den inte ens har kommit ut från fabriken och ingen journalist har provkört, det är ju ett väldigt extremt påstående. Spådomskonsten och de paranormala aktiviteterna hos flera av forumets deltagare är onekligen hög. Själv tillhör jag skeptikerna till sådana synska uttalanden, men de som återkommande hävdar att vissa bilar är usla redan innan de lämnat fabriken får gärna anmäla sig hos John Randi och göra ett test så får vi se om de vinner miljonen!

#12
2014-02-15 11:35

Eftersom det inte framkommit hittills så är det nog troligt att denna bil saknar moderna säkerhetssystem och då främst autobroms - precis som nyintroducerade Hyundai i10 i samma klass. Det är något som borde finnas på alla nyintroducerade bilar eftersom dom säkert kommer att leva som modell rätt många år framåt och det verkar ju som att det inte jämt är så enkelt att införa detta på befintliga modeller.
F ö kan det säkert bli en trevlig småbil och jag får nog också hålla med Mistro i mycket av det han säger om både småbilar och franska småbilar. Sen måste som sagt priset ligga rätt - och i mina ögon klart lägre än t ex VW Up som ju faktiskt haft autobroms som standard redan sen introduktionen. Dessa småbilar behöver nog alla säkerhetssystem dom kan få även om jag inser att priset på bilarna förhindrar alltför dyrbar säkerhetsutrustning.

#13
2014-02-15 12:13

Raphael@ Jag syftade på de gamla med 1 L 68 hk motor, inte 1,2 HDI har inte sagt att de nya är dåliga! men toyotas dåliga kvalitet b.l.a när det gäller 1,0 L 68 hk motorn håller jag fast vid ;-)

#14
2014-02-15 13:01

1,2 VTI heter den. HDI är diesel. :)

#15
2014-02-15 13:32

true believer:
Kan du utveckla vad som är dålig kvalitet i 1KR-FE motorn? (dvs 1-liters Daihatsu-motorn).

#16
2014-02-15 13:47

Riktigt tuff liten bil. Me like a lot!

#17
2014-02-15 17:32

Kan undras hur Citroen tänker namnge sin version :o/

#18
2014-02-15 17:54

Blir nog C1.1

#19
2014-02-15 19:35

För Peugeot har jag något andra siffror än de "MVH AL" redovisar och värst är Hyundai med 10 600 mil och Kia med i snitt 9 200 mil till skroten. Tror jag därmed att en Kia Ceed torde hamna på skroten om c:a 10 000 mil? Nix! Statistik är bra men måste hanteras med stor omsorg.

#20
2014-02-15 21:18

Tobo@ Ventil justeringen är en komplicerad och dyr historia bara den ;-) Motorn har gjort sitt efter 15 k mil är det godtagbart ?

#21
2014-02-16 00:48

true believer,
Vad har du för stöd för dina påståenden om kvaliteten hos 1KR-FE Toyotas/Daihatsus 1,0l motor?
Varför blandar du in VVT-tekniken i ditt påstående?

#22
2014-02-16 00:57

Tack för din föreläsning Lars. Dock är den felaktig. För både Kia och dess koncernsyskon Hyundai uppnår högre miltal än Peugeot. Det är ganska enkelt att beräkna, särskilt när man känner populationens fördelning och varians. Slå ut andel underkända modeller hos respektive märke och jämför över tid. Extrapolera därefter resultatet och se hur stor andel av respektive märke som uppnår 20 000 mil. Kontrollräkna genom att notera andel undersökta bilar slm blir allt färre i takt med miltal och ålder så ser du att det stämmer förhållandevis bra.

Matematik och statistik är roligt men kan ibland vara invecklat att förstå för en lekman. Men jag hoppas detta rätat ut frågetecknen lite i alla fall.... Nu sovdags. Vill vara laddad inför morgondagens härliga äventyr i pisterna.

MVH AL

#23
2014-02-16 01:00

108:an ser riktigt trevlig ut.

#24
2014-02-16 01:02

Designmässigt tycker jag att det är svårt att uttala sig om en bilmodell. Men faktum är att jag upplever att både Peugeot o Citroen bygger snygga bilar. Särskilt den nya 308 tycker jag är ett lyft.

Om detta sedan räcker för att företaget skall uppnå normalgod lönsamhet eller inte låter jag vara osagt.

MVH AL

#25
2014-02-16 02:10

Tack "MVH AL"!

Du har tydligen räknat själv. Jag nöjde mig med att använda en lista från 2013 som, om jag minns rätt, publicerades i Dagens Industri.

Och, jodå, jag sysslar en hel del med statistik själv men likväl tar jag den mycket "försiktigt".

Vad jag vill tillägga är att man bör ta hänsyn till utseendet på bilmärkets vagnpark. Storleken på bilen påverkar ofta körsättet och körsträckorna. Jag är tämligen säker på att mindre bilar kör kortare sträckor och oftare kallstartas. Ej heller bör man förglömma att bilens ekonomiska värde påverkar livslängden. Hur länge lönar det sig att reparera en bil? Mindre modeller kasseras sannolikt tidigare.

Sedan kan jag väl egentligen tycka att vi nog inte bör ha bilar som rullat för långt på våra vägar - inte minst av miljöskäl.

#26
2014-02-16 03:35

Lars. Jag vill minnas att DI:s lista inte riktigt beskrev det genomsnittliga miltalet hos respektive population, men kan ha fel. Skriver på mobilen och orkar inte kolla.

Vi är överens om att saker som ålder och användningsområde påverkar. Dock tror jag inte att det förklarar hela den uppmätta variationen. Skillnaderna beror nog istället på andra och samvarierar med fler faktorer.

MVH AL

.

#27
2014-02-16 09:54

Som vanligt tenderar diskussionen att spåra ur, så jag försöker återföra den till artikelfrågan.
Jag tycker spontant att denna nya ser ett snäpp mer påkostad ut, den nuvarande funkar bra och jag ser ingen anledning till att även den nya ska göra det.

#28
2014-02-16 10:03

PSA har en både kreativ och duktig designavdelning. Jag håller med om att bilen ser tilltalande ut.
OT, se upp för AL i pisterna, han är nog inte så utvilad som han borde va' ;o)

#29
2014-02-16 11:07

Fin enlitersmotor som bara väger 67 kg.
http://www.topspeed.com/cars/toyota/2007-toyota-aygo-ar34304.html
Många priser har motorn fått under åren trotts att en del tycker att den är dålig motor ,vilket 72 journalister i 35 länder helt har missat.
http://media.toyota.ca/pr/tci/en/toyota-wins-green-engine-of-the-163311.aspx
Toyotabilarna hamnar inte på skroten utan exporteras till Afrika vilket bl.a. VB skrivit om.
Vi får se om nya bilen blir samma succé som 107an.

#30
2014-02-16 13:02

PREVIA@ Det innebär inte att det är en bra motor, motor journalister vet vi ju bara snackar utan att veta ett dugg om en motor är bra teknisk eller inte, åter till frågan det är mekaniska ventillyftare på dessa? hur ska ventil justering gå till?

#31
2014-02-16 15:52

Efter sex år eller tiotusen mil så ska man kontrollera ventilspelet, och är spelet för stort så får man byta ut chimsbrickorna så att spelet blir det rätta igen. På motorer med hydrauliska lyftare så behöver man inte göra detta då dessa justerar sig själva i de flesta fallen. Och på motorer med vipparmar så går dessa att justera med en skruv och en låsmutter.
http://www.autozone.com/autozone/repairguides/Toyota-Camry-1983-1996-Repair-Guide/ROUTINE-MAINTENANCE-AND-TUNE-UP/Valve-Lash/_/P-0900c152801cc7ad

#32
2014-02-16 17:09

Och på gamla Fordmotorer fick man korta ventilspindeln med en slipmaskin!

#33
2014-02-16 20:26

PREVIA@ Visserligen är motorn citroën C1`s men det är väl samma motor som Aygo? här kan du läsa om den att det inte finns justerbrickor utan hela lyftarna måste bytas :O/

http://citroenakuten.com/viewtopic.php?f=92&t=62739

#35
2014-02-16 23:16

Trams med detta ständiga skitprat om hur dåliga vissa bilar är. De 107/C1 som vi har ägt och äger har varit de mest felfria någonsin och de har använts på ett vis som lämpar sig för så små bilar. De flesta utav dessa bilar som man hittar som begagnade har rullat väldigt lite eftersom att det är just så som dessa fordon oftast används i Sverige. Få långpendlar med en C1:a.

Man kan då fråga sig om det spelar någon roll om bilen är skrot före 20.000 mil? (hur många år skulle det ta?)...De är inte köpta för att köras långt med och det är därför som man sällan hittar några långmilare.
Tittar man däremot t.e.x i DK så ser man inga problem att långpendla i en C1:a och där finnes också bilar som har rullat bra mycket längre än vad en del här tror är möjligt.

Motorn i gamla C1/107/Aygo är det inga fel på då det kommer till hållbarhet men jag tycker som sagt att det behövs en ny och starkare version nu.

#36
2014-02-17 12:08

true beliver, jo du har helt rätt i att man byter hela koppar på den här motorn om det nu någonsin behövs. Kan se ut så här som på Priusmotorn , som brukar gå 50-70 k- mil utan att man byter ut dessa.
http://techno-fandom.org/~hobbit/cars/TIS/ileaf/04toyrm/04toypdf/04rmsour/2004/04priusf/14/21bkbc1u/a040001.pdf
Kan se ut som de här.
http://www.partsgeek.com/rh5mf3n-nissan-maxima-valve-lifter.html?utm_source=shoppingcom&utm_medium=pf&utm_content=dcs&utm_campaign=PartsGeek+ShoppingCom&fp=pp&utm_term=Nissan
Finns med olika mått för att få rätt höjd.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.