Nästa artikel
Nya Mercedes S-klass Coupé – bilder och fakta
Nyheter

Nya Mercedes S-klass Coupé – bilder och fakta

Publicerad 11 februari 2014 (uppdaterad 11 februari 2014)
Nya Mercedes S-klass Coupé lutar sig in i kurvorna – ungefär som en motorcyklist – och smyckas med glimrande kristaller.

Nu presenteras den slanka kupévarianten av Mercedes lyxigaste och mest teknikspäckade bil, nya S-klass Coupé, som ersätter utgående modellen CL.

Jämfört med S-klass med sedankaross är kupén aningen lägre och kortare, den saknar bakdörrar, taket sluttar på ett annorlunda sätt och linjerna på sidorna är nya.

En nyhet är att den elektriskt styrda fjädringen fått vad Mercedes kallar en ”aktiv kurvfunktion”. Med den kan stötdämparna justeras så att bilen lutar upp till 2,5 grader inåt i kurvorna, likt en motorcyklist eller en slalomåkare.

Systemet läser av vägen med två framåtriktade kameror och om tekniken upptäcker en kurva lutas bilen för att göra framfarten så stabil och bekväm som möjligt.

En annan nyhet, som kanske kan locka bilköpare som verkligen vill skylta med sin rikedom, är att strålkastarna kan förses med 47 glimrande kristaller.

Nya S-klass Coupé premiärvisas på bilmässan i Genève i början av mars och anländer till Mercedes återförsäljare under hösten. Inledningsvis erbjuds en motor, en V8 på 4,7 liter med dubbla turboaggregat som ger 455 hästkrafter.

Diskutera: Vad tycker du om Mercedes S-klass Coupé?

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-02-11 14:20
Richards

Är det här nytt? Volvo hade testbilar som lutade inåt i kurvorna för tio år sedan.
Vet inte om det mynnade i detta systemet för S60?
The Continuously Controlled Chassis Concept (Four-C)
"The Four-C is a first in the world of cars. To develop this totally new technology Volvo collaborated with high-tech system developer Öhlins Racing AB and shock absorber manufacturer Monroe (both leaders in their fields)."

#2 • Uppdaterat: 2014-02-11 15:29
Tjalle

@Richards

Vad Volvo haft i sina provbilar räknas liksom inte.

#3 • Uppdaterat: 2014-02-11 15:55
FullBrew

Har för mig att det redan fanns på 70 talet på Mercedesbussarna, varav vi krockade med denna i Thailand.(klippte sidan på en lastbil som slet bort en del luckor å annat på bussen).
Kändes som x2000 i allafall i kurvorna när bussen kämpade med stabiliteten?
Hastigheten kunde man ha en åsikt om kl ett på natten.
Några timmars stopp med lokala polisen m.m.
Blev lite lugnare efter detta resten av vägen till Bankok när de bytte förare(fanns 2 på bussen).

#4 • Uppdaterat: 2014-02-11 15:59
Bortom

`.. mest teknikspäckade bil... ´
kanske Mercedes borde lägga mer kraft på att få till den tekniken som redan erbjuds.. och inte irritera kunder med 7G-Tronic lådan som är hemsk när den är kall. Den växlar ej och är överlag helt hopplös när den är kall. Men det ska tilläggas att när den väl har blivit driftvarm då är den helt underbar. Fast i vårt klimat bör en drivlina fungera utan anmärkning även i minusgrader. Det gör 7G-Tronic lådan definitivt inte.

#5 • Uppdaterat: 2014-02-11 15:59
Freddedw

Citroen Xantia Activa i allra högsta grad en bil som producerades och gick att köpa med ett aktivt fjädringssystem som med hjälp av styrutslag info från bromsar och krängningshämmare gjorde samma sak som denna Merca 1999, håller fortfarande Teknikens världs rekord på hastighet genom konbana/älgtest http://www.teknikensvarld.se/algtest-lista/

#6 • Uppdaterat: 2014-02-11 16:59
Roy J

Tänkte genast på Xantia Activa när jag läste detta.
Då konstaterades att man inte fick driva kompensationen för långt, eftersom passagerarna - och inte minst föraren - kunde tappa kontakten med verkligheten och bilen då med underlaget.
Följde din länk, freddedw, till Teknikens Världs webbplats. Mycket intressant att denna gamla bil fortfarande är snabbast i väjningstestet. (Och kan inte tidningar sluta upp med att kalla det för älgtest, en direkt löjlig benämning.)

#7 • Uppdaterat: 2014-02-11 17:26
Peter E

Har för mig jag läste nåt om Xantian när den dök upp, att de såg till så den lutade 0,5 grader *utåt* just för att slippa den *konstiga* känslan av att bilen såattsäga lutar åt fel håll.

Kanske är annorlunda nu då.

#8 • Uppdaterat: 2014-02-12 08:23
Freddedw

Grejen med activan (har haft en själv) är att den lutar inte alls. Den håller emot så att karossen alltid ska vara i plan med underlaget. Just krängningssystemet är helt mekaniskt och drivs av hydraulik men trycket i systemet kan höjas och sänkas med lite hjälp av elektronik så att de reagerar snabbare. Det gör att det finns ju en liten felmarginal som gör att den kan ju luta lite utåt beroende på hur väl systemet är justerat. Men i grunden är systemet är inte gjort för att luta karossen in mot kurvan enbart att hålla emot så att karossen är i plan mot underlaget. Men funkar gör det och det är en helt fantastisk känsla att köra dem. Märk väl att däcksdimensionen på dessa bilar är 195/55-15 om jag minns rätt, allså inga feta svålar överhuvudtaget denna dimension är troligtvis mindre än nöd reservhjulet på alla porschar som inte är i närheten i undanmanöver testet. Så man ser ju potensialen i helt vanliga däck om man har lite finurligt tänkande i fjädringssystemet. Men det byggdes bara en 11-12' av dessa activor, Köp en NU snart är de borta! Du kan fortfarnade hitta bra bilar för 20' och det är inte omöjligt att hålla igång just pga att det är mekaniskt, är lederna inte för glapp och det inte läcker för mycket hydraulolja så fungerar det. Systemet var troligtvis SKITDYRT att producera och man fick troligtvis bjuda på systemet och sälja bilarna med förlust.

#9 • Uppdaterat: 2014-06-19 19:32
Thommys

Mercedes kom med sitt första aktiva fjädringssystem 1998 och detta är bara en vidareutveckling. Fram till idag har ingen annan tillverkare lyckats utveckla ett motsvarande chassi som detta. Det kan inte jämföras med Citroens system från 1994 (jag tycker det är jättekul att Citroen kan ta snävare kurvor än Porsches värstingar).

Designen på denna nya S-klass kupé skiljer sig lite från fyradörrars modellen. Den har fått ett nyare formspråk med b la högre midja, det kommer vi få se mer av nu från Mercedes. Kommande E-klass W213 2016 kommer att låna drag av detta.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.