Nästa artikel
Nya körkortsregler får grönt ljus – här är nyheterna
Nyheter

Nya körkortsregler får grönt ljus – här är nyheterna

Publicerad Idag 14:58 (uppdaterad Idag 15:04)
EU-parlamentet har gett grönt ljus åt nya körkortsregler. Enligt Transportstyrelsen handlar det om stora förändringar som påverkar många.

Först ut i det så kallade körkortspaketet är möjligheten för medlemsländerna att införa ett digitalt körkort. EU tog fram ett förslag om digitalt körkort för två år sedan och detta ska införas i Sverige senast 2030.

Det digitala körkortet är ett elektroniskt intyg som kan lagras i mobilens plånbok. Den som vill ska kunna få ett traditionellt körkort även i fortsättningen.

En annan nyhet är körkortsbehörigheten B1 som gör det möjligt att köra upp till 2,5 ton tunga bilar med en maxhastighet på 45 km/tim.

Troligtvis innebär detta att det också behövs en ny fordonstyp som på sikt kan ersätta A-traktorn. B1-behörigheten gäller från 16 till 21 års ålder, men vissa länder med hög trafiksäkerhet kan ansöka om ett undantag som öppnar upp B1-behörigheten även för 15-åringar.

Tunga elbilar ska kunna köras på vanligt B-körkort, enligt det nya direktivet. Foto: GMC
Det digitala körkortet hamnar i mobilens plånboksapp. Foto: Simon Hamelius (montage)

Det blir också möjligt att ta B-körkort för personbil vid 17 års ålder, så länge föraren har med sig en erfaren förare i bilen.

Personer som har B-körkort sedan minst två år tillbaka ska få möjlighet att köra fordon som väger upp till 4 250 kilo om de drivs med alternativa bränslen. Det beror på att eldrivna lastbilar väger mer än dieseldrivna.

Den här regeln gäller även för husbilar oavsett drivmedel. Personer med B-behörighet sedan minst två år ska alltså få köra husbilar som väger upp till 4 250 kilo oavsett vilket bränsle den drivs av. Med släp får fordonskombinationen inte väga mer än fem ton.

En annan nyhet är att EU:s medlemsländer ska informera varandra om återkallade körkort. En person som fått körkortet indraget i ett EU-land på grund av exempelvis fortkörning eller rattfylleri ska därmed inte få köra i något EU-land.

Ämnen i artikeln