
Först ut i det så kallade körkortspaketet är möjligheten för medlemsländerna att införa ett digitalt körkort. EU tog fram ett förslag om digitalt körkort för två år sedan och detta ska införas i Sverige senast 2030.
Det digitala körkortet är ett elektroniskt intyg som kan lagras i mobilens plånbok. Den som vill ska kunna få ett traditionellt körkort även i fortsättningen.
En annan nyhet är körkortsbehörigheten B1 som gör det möjligt att köra upp till 2,5 ton tunga bilar med en maxhastighet på 45 km/tim.
Troligtvis innebär detta att det också behövs en ny fordonstyp som på sikt kan ersätta A-traktorn. B1-behörigheten gäller från 16 till 21 års ålder, men vissa länder med hög trafiksäkerhet kan ansöka om ett undantag som öppnar upp B1-behörigheten även för 15-åringar.


Det blir också möjligt att ta B-körkort för personbil vid 17 års ålder, så länge föraren har med sig en erfaren förare i bilen.
Personer som har B-körkort sedan minst två år tillbaka ska få möjlighet att köra fordon som väger upp till 4 250 kilo om de drivs med alternativa bränslen. Det beror på att eldrivna lastbilar väger mer än dieseldrivna.
Den här regeln gäller även för husbilar oavsett drivmedel. Personer med B-behörighet sedan minst två år ska alltså få köra husbilar som väger upp till 4 250 kilo oavsett vilket bränsle den drivs av. Med släp får fordonskombinationen inte väga mer än fem ton.
En annan nyhet är att EU:s medlemsländer ska informera varandra om återkallade körkort. En person som fått körkortet indraget i ett EU-land på grund av exempelvis fortkörning eller rattfylleri ska därmed inte få köra i något EU-land.