Bild
Nästa artikel

Nya Honda CR-V – bilder och fakta

Nyheter

I höst är det premiär för en ny generation av lilla suvmodellen Honda CR-V. Med en ny snåldiesel utlovas CO2-utsläpp på låga 99 g/km.

Sedan Honda CR-V introducerades 1995 har över fem miljoner exemplar levererats över hela världen. Modellen började tidigare i år att säljas i sin fjärde generation, åtminstone i Nordamerika. Europa har fått vänta och först i september är det säljstart. De första leveranserna väntas ske i oktober.

Förutom när det gäller taklinjen som sänkts tre centimeter har nya CR-V samma dimensioner som föregångaren. Inuti ska bilen dock ha blivit större tack vare att framstolarna och baksätet placerats lägre. Bagagevolymen är 569 respektive 1 669 liter med baksätet upp- eller nedfällt.

När det gäller formgivningen höjer vi en aning på ögonbrynen när vi ser baklyktorna. Nog har den japanska tillverkarens designavdelning sneglat en del på Volvo?

En annan sak som sägs ha förbättrats är ljudkomforten. Bullernivån i kupén uppges ha kapats med tre decibel jämfört med den utgående modellen.

Två motorer står inledningsvis till buds, dels en 2,2-liters diesel på 148 hk, dels en tvåliters bensinare på 153 hk. Den som vill åka fyrhjulsdrivet kan förstås välja göra det, men modellen erbjuds numera även i framhjulsdrivet utförande.

Under 2013 lanseras ytterligare ett motoralternativ, en snåldiesel på 1,6 liter med ett CO2-utsläpp som stannar på 99 g/km.

Diskutera: Vad tycker du om nya Honda CR-V?

Kommentarer

#1
2012-07-19 12:00

"tystare och snålare än föregångaren" ja, men det är ju bra. Typ riktigt unikt. Ingen annan ny modell som är det jämfört med föregångaren. Verkligen ett starkt köpargument! Ärligt talat, om det är det som var det viktigaste med den nya modellen, så tycker jag inte denna nya verkar vara så eftersträvansvärd. Fanns det verkligen inget mer speciellt att säga om den?

#2
2012-07-19 13:01

Om man nu vill ha en bil som går tystare och snålare varför köpa en hög Suv då? Den ger ju mer luftmotstånd vilket påverkar vindbrus och drivmedelsförbrukning

#3
2012-07-19 13:12

En av anledningarna till att köpa en Suv är att man slipper krypa in i bilen.
Den är avsevärt bekvämare än en korkat låg bil.
Jag kan jämföra med två bilar jag har närmare bekantskap av, V70 och XC60 där den senare är ett under av bekvämlighet vid i och ursteg.

#4
2012-07-19 14:21

Åh men Saabnisse - titta på en Subaru XV, det är ju en SUV med hög markfrigång men man får ändå böja sig och fläka ihop sig som en fickkniv för att sätta sig i den. Så, en bil har inte ett bekvämt insteg automatiskt för att det är en SUV - det beror på SUV:en. Vill man ha bekvämt insteg finns det många andra bilar att välja på som inte är SUV:ar. Jag har en bil som man kliver in i. Den har högt i tak och man sitter högt med bra utsikt över panorama fönster. Det är ingen SUV och den kostar under 170 000 kr miljöklassad med start-stopp system och drar under 110 Co2 blandad körning. Den är både tyst och snål och rymmer två IKEA Poängfåtöljer plus ett mindre matbord.

Den är fransk, röd och har ett namn som för tankarna till en spansk konstnär, tillika första delen på en film av Hasse & Tage från slutet av 70-talet.

#5
2012-07-19 15:09

Bakdelen är hiskeligt ful tyvärr.

#6
2012-07-19 17:55

Javisst Raphael, en Suv behöver ju inte automatiskt innebära bekvämt in och ursteg.

Jag vet vilken bil du menar och jag tycker att du gärna kan skriva ut Picasso om det händelsevis skulle vara någon som missar det.
Men du har rätt, den passar alldeles utmärkt och till ett mycket bra pris.

Men jag tycker att exemplet med de båda Volvomodellerna visar vad jag menar.
V70 är t.ex. t.o.m. sämre än 9-5 när det gäller det här.

#7
2012-07-19 18:06

Nej, det var inget snyggt bakparti. Tur att jag köpte den sista 2012.an av den gamla modellen för 3 månader sedan, utrustad med diesel . Den är faktiskt mycket snyggare också! Annars så ser den trevlig ut, som alla föregångarna också gjort. En riktig bra bil!

#8
2012-07-19 21:02

Kul att någon gillar utseendet på den förra modellen för jag gör det inte ...tycker att bakre rutan vid bagaget förstör bilens look ifrån sidan.
Tycker den vore snyggare med ett större fönster.
Detta är dock inget som förstör en för övrigt väldigt bra bil men med tanke på att det kommer en ny bil nu så får man ju hoppas att de andra såldes till ett bra pris.

En Honda är aldrig fel och CR-V är inget undantag oavsett årsmodell.

#9
2012-07-19 22:14

kemasa, för de som äger en Honda CR-V så skrev någon att den vart en helt annan bil ljudmässigt med ett visst märke av däck, vilket däckmärke mins jag inte men det går kanske att hitta artikeln på nätet.

#10
2012-07-20 16:40

Då finns det garanterat ingen värme i bilen...med en snål diesel.

#11
2012-07-25 18:02

@c63: Har du inte hört talas om el-motstånd som man får varm luft nästan omedelbart in i kabinen i dieselbilar? Så är det åtminstone hos franska PSA-koncernens bilar. Inte undra på att C4 diesel vann ett vintertest som varmaste vinterbilen (i Finland). VW-koncernen har brukat spara med el-motstånden i sina mindre bilar, vet inte hur fallet är i dagens läge men skulle gissar på att dom gör det än värre om man ser på deras resultat (ser för bra ut). ;)
Känns inte märkbart i förbrukningen.

Själv gillade/gillar jag skarp utseendet på gamla Honda CR-V men tyckte inte om att köra den. Nu ser ju baken lite ut som Volvo men på något vis för jäv*igt!? Hoppas på en snar facelift eller ska man säga butlift?

#12
2012-07-28 17:27

Peugo Googla på Dieselbilars värme kapacitet..
Tänk till lite och fundera en stund....få ut mer energi än man ger???
Dax att vakna upp....stavas evighetsmaskin..

#13
2012-07-30 08:28

"c63": Så när du skriver att det inte finns någon värme i en snåldiesel så menar du ...?

Har fram tills nu inte kört en Dieselbil utan värme men det där med "ingen värme" kanske skall jämställas med "sämre värme"?

I så fall vet jag inte vad jag skall jämföra med för i mina senaste bilar med Dieselmotor ( -08 samt -12 ) så har jag inte ansett att värmen varit sämre än i mina senaste bilar med Bensinmotor!? ( -08 samt -11 )

#14
2013-01-26 01:40

Fredrik Diits Vikström) Är det bara Dieseln som ska få allt scenljus
bort med dom smutsmotorerna
det är ju bara att lura folk när man höjjer en dieselmotor till himmelen eftersom det fortfarande är fossilt bränsle

förövrigt verkar bilen vara riktigt fin synd bara att den inte byggs i Japan åt oss Svenskar

skulle jag köpa en så blir det executive med 4-wd och automat som sedan etanolkonverteras med FFV-box

www.ecoflex.nu

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.