Nästa artikel
Nya Ford Focus CNG – med gasdrift
Nyheter

Nya Ford Focus CNG – med gasdrift

Publicerad 24 oktober 2012 (uppdaterad 19 november 2012)
Nu lanseras gasdrivna Ford Focus CNG. Bilen klarar de nya miljöbilskraven – men konverteringen innebär ett stort prispåslag.

Den som är ute efter en gasbil får ett nytt alternativ i november. Då lanseras Ford Focus CNG, gasvarianten av nya generationen Focus som lanserades 2011.

Bilen är efterkonverterad av ett företag i Trollhättan. Ingreppet innebär att gasflaskor har placerats under bagageutrymmets golv, utan att påverka den ordinarie bensintanken. Däremot stjäl gastankarna utrymme eftersom golvet har höjts.

Med en 1,6-litersmotor på 120 hästarr kan bilen köras på biogas, naturgas och bensin. Med biogas som drivmedel stannar CO2-utsläppet på låga 26 g/km, vilket innebär att Focus CNG klarar den skärpta miljöbilsgränsen som införs vid årsskiftet.

Konvertering till gasdrift i förhållandevis liten skala är dyr och det avspeglar sig förstås i priset. Focus CNG kostar från 232 700 kronor, det är nästan 50 000 kronor mer än Flexifuelvarianten (183 500 kronor) som kan köras på bensin och etanol.

Diskutera: Vad tycker du om Ford Focus CNG?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-10-24 12:23
McTar

Bra initiativ av ford. Nu kanske konkurenten vw kan kasta in några gastuber redan från fabriken i golfen? Den storleksklassen behöver fler gasbilar.

Varför konverterade man inte 1,0t motorn istället? Med överladdning så skulle ju gasen bli ännu mer effektiv...

#2 • Uppdaterat: 2012-10-24 13:34
karlbergq

50 000 kr är för mycket pengar för många av oss privatpersoner. I så fall får man vänta och köpa begagnat av företag och privatpersoner som har råd att hosta ut de extra pengarna.

#3 • Uppdaterat: 2012-10-24 14:02
Raphael

Jag väntar på Fiat 500 L Natural Power, den kommer till våren till Sverige och är fabriksanpassad för gasdrift med en 0,9 l twin-air Turbo på 105 hästar. Eftersom gastankarna tar plats tror jag mer på dem i en flexibel minibuss än i en vanlig halvkombi. Minibussens flexibilitet kan nämligen kompensera för bortfallet av utrymme som gastankarna innebär.

#4 • Uppdaterat: 2012-10-24 15:00
McTar

Raphael. Tankarna tar plats, men man kan faktiskt minska bensintanken litegrann. Tankarna inkräktar inte på passatens bagage, dock försvann det riktiga reservhjulet.

#5 • Uppdaterat: 2012-10-24 15:56
Mauri

Etanol med överladdning är det som funkar.
Det andra är en stor omställning i pengar, anläggningar och beteende.
Gasen fungerar om tillverkningen finns nära och tätt med tankställen.

#6 • Uppdaterat: 2012-10-24 16:21
McTar

Mauri. Vad menar du? Som jag läser din text så fungerar inte gas med överladdning. Turbo och kompressor fungerar utmärkt med gas, så jag antar att du menar något annat.

#7 • Uppdaterat: 2012-10-24 17:20
OpelTobbe

Frågan är vad som är mest ekonomiskt att satsa på för en privatperson: bensin, diesel, gas, etanol, hybrid...? Vad skulle ge bäst totalekonomi?

Just nu står vi för den största förändringen av fordonsindustrin sedan T-forden. Måste vara lika svårt för tillverkarna som för konsumenterna att veta vad som gäller.

#8 • Uppdaterat: 2012-10-24 21:48
Per_K

Ett välkommet tillskott på gasbilsmarknaden. Lite synd bara att många gasbilar nu görs som efterkonvertering, som stjäl plats från bagageutrymmet. Om sedan regeringen kunde komma ur sin handlingsförlamning och besluta om långsiktiga och förmånliga regler skulle produktionen av biogas kunna öka markant. Potentialen är stor.

#9 • Uppdaterat: 2012-10-25 10:55
saabnisse

Miljöbilsregler är lite snällare för gasdrivna bilar.
http://www.svd.se/naringsliv/motor/nya-regler-for-vad-som-ar-miljobilar_7542834.svd
Sedan kommer ju det klassiska problemet med miljöbilar.
Alla muppar vill att de ska bli fler så att de kan ersätta fossildrivna bilar.
Men samma muppar motarbetar gasframatällning
http://na.se/nyheter/orebro/1.1856130-biogasanlaggning-stoppas
Det går att göra en parallell till elbilar och energin till dessa.
Där är alla muppar överens om att vindkraften är det absolut bästa, bara det inte byggs där jag bor.

#a • Uppdaterat: 2012-10-25 18:34
kurrewi

Bra Ford men varför ska det kosta skjortan att ha en riktig miljöbil. Om detta görs från början så ska det ej bli så dyrt.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.