Bild
Nästa artikel

Nya Fiat Panda 4x4 – bilder och fakta

Nyheter

Den som vill ha en liten bil med fyrhjulsdrift får ett nytt alternativ när klassiska Fiat Panda 4x4 gör comeback.

I september lanseras en ny generation Fiat Panda i Sverige. Senare samma månad premiärvisas den fyrhjulsdrivna varianten Panda 4x4 på bilsalongen i Paris.

Den första Pandan som levererade drivkraften till bilens fyra hjul kom 1983 och den följdes upp 21 år (!) senare av en ny modell. Nya 4x4 är den tredje upplagan.

Bilen mäter 368 centimeter mellan stötfångarna, 167 centimeter på bredden och 160 centimeter på höjden. Panda 4x4 är således tre centimeter längre och bredare och fem centimeter högre – tack vare höjd markfrigång – jämfört med vanliga Panda.

Som sig bör med en bil med terrängambitioner har Panda 4x4 också fått en mer robust framtoning och med den diverse plastlister som är tänkta att ge extra skydd.

Enligt Fiat är Panda 4x4 den enda modellen i klassen som kan fås med fyrhjulsdrift. Vridmomentet fördelas automatiskt mellan hjulaxlarna och med den elektroniska differentialen kan drivkraften dirigeras till det hjul som behöver den.

Inledningsvis finns två motorer tillgängliga, båda med stopp/start. Dels tvåcylindriga bensinaren TwinAir Turbo som utvecklar 85 hästkrafter, dels fyrcylindriga dieselmotorn MultiJet II på 1,3 liter som ger 75 hästar. I ett senare skede lanseras även en tvåhjulsdriven variant (Trekking) och en ny version av TwinAir-motorn (Natural Power) som kan köras på både bensin och biogas.

Än så länge finns inga priser eller någon tidpunkt för premiären i Sverige.

Diskutera: Vad tycker du om nya Fiat Panda 4x4?

Kommentarer

#1
2012-08-30 14:21

En härlig bil som jag helt klart tackar ja till. Men gällande Natural Power varianten - en Panda 4x4 Natural Power skulle göra modellen unik på marknaden - som den enda fyrhjulsdrivna för metangas (biogas) som är designad från början för gasdrift. (inte som Subaru Legacy som efterkonverteras i Sverige) dock så hittar jag ingen information som bekräftar att det blir just en 4x4 Natural Power, utan det blir en Natural Power av vanliga Pandan, precis som förra Pandan fanns i Natural Power version. Artikeln är inte helt tydlig om denna punkt.

#2
2012-08-30 14:34

Ser cool ut så vi får hoppas att inte prissättningen sätter några käppar i dess hjul.
Små och duktiga 4 -hjulsdrivna bilar borde det finnas fler utav.

#3
2012-08-30 16:25

Spöar garanterat likt sina föregångare de flesta mångdubbelt dyrare fläsk-suvarna i terrängen.

Småbilar med attityd är helt klart Fiats paradgren. Konkurrenterna följer oftast bara efter.

#4
2012-08-30 17:39

Jag körde den första generationen av Panda och det är bland det värsta i bilväg jag kört, inkl. Samara.
Den här senaste verkar ju vara ljusår från, ljus och elegant inredning.
Och fyrhjulsdrift kan vara ett plus, men hur ofta behöver man det?
Inte för att köra i terräng, det är ju olagligt.
Kanske för att lägga i och ta upp båten, men då är väl Panda för liten?
Och samma sak gäller väl om man vill glänsa runt Stureplan.

#5
2012-08-30 17:42

Bor man i Stockholm är 4-hjuldrift bra att ha, då snösvängen är något eftersatt!

#6
2012-08-30 17:46

Redan förra generationen Panda var fina bilar, sköna att köra och mjuk fjädring och glad uppsyn. Denna är bättre... Vad man ska ha den till? Ja det är en utmärkt bil för den som bor på landsbygden invid trasiga vägar, oplogade vintervägar, och gyttjebad när tjälen lossnar. Redan förra generationen var väldigt duglig i terrängen tack vare korta överhäng, små mått och ett effektivt driftsystem. Jag tackar jag till en sådan här bil då den skulle göra sig bra framför mitt garage, och den går att köra med på skogsvägarna där jag bor utan att skrapa i underredet.

#7
mcregor
2012-08-30 18:45

Nån som sett några prisuppgifter i Sverige på den nya, vanliga Pandan ?
Är på G (efter många om och men) att köpa ny andrabil bara hustrun kan bestämma sig för vad hon egentligen vill ha..:)
Verkar som det är kampanj på G igen på Punto (gillades faktiskt skarpt av hustrun) så Pandan får inte bli alltför dyr jämfört med den och givetvis med sina andra klasskonkurrenter. Sen är frågan om man törs köpa en Fiat (även om vi ägt en Uno några år utan större bekymmer)....

#8
2012-08-30 19:14

Ojoj, en 4x4 natural power låter mycket intressant! Perfekt för naturvännen i skogen som har egen biogasanläggning ;) Hoppas den har minst lika många hästar som bensinaren bara...

Elektronisk diff är ju mycket bättre än föregångaren och Suzuki Swift 4x4 som fick/får klara sig med en trögfattad viskokoppling, detta blir skoj :)

#9
2012-08-30 20:08

Den ger ett mycket positivt intryck - inte minst interiört.

#10
2012-08-30 20:10

Panda Natural Power får 80 hästar, dock hittar jag ingen uppgift om det är med bensin eller gasdrift..

Gällande prisbilden så bör Pandan bli billigare än Punton eftersom Punton är en större bil.. Räkna med att Pandan hamnar lite under nya VW Up i pris, och betänk då att Pandan har fler dörrar och en rymligare interiör.

#11
2012-08-30 20:56

Här är förresten bildbevis på att Panda 4x4 utvecklades i norra Sverige under stränga vinterförhållanden... :)

#12
mcregor
2012-08-31 17:14

Pandan verkar bli försenad till Sverige enligt min lokala Fiat-handlare. Närmast att introduceras är tydligen istället Fiat Sedici (kusin till Suzuki SX-4). Märklig prioritering tycker jag....

#13
2012-11-06 15:21

Produktionen av Panda 4x4 har precis börjats och det finns idag inga bilar att tillgå specificerade för den nordiska marknaden, man kan inte sälja något som inte finns. Sedicin har sålts i Finland och Norge, samt i baltikum och Ryssland så den finns i nordisk version det gick snabbare att få hit den. Panda 4x4 kommer först till våren när produktionen har växlat upp.

Panda Natural Power kommer att levereras från Januari nästa år, men går att beställa redan nu. Vanliga Pandan vet jag inte den skulle ha kommit höst men tycks vänta till Januari. Troligen den förändrade marknadssituationen som gör att man omprioriterar.

#14
Leif Larsson
2012-11-06 16:17

Kan vara något för mig när det är dags att byta in micran. Men det är klart, vet inte om jag vill ha två italienska bilar. Klart att det är en intressant bil.

#15
2012-12-18 14:10

Detta är en frisk fläkt!!
Jag anser att hela bilindustrin och bilägandet är ett STORT missförstånd.
Som miljövän, yrkeschaufför, vän av trafiksäkerhet och innehavare av en hjärna kan jag inte utan svordomar beskriva vad jag känner, när jag ser dessa individer, som sitter ensama, pillandes på en mobiltelefon i 2,4 tons Landcruisers, Q7, XC, RangeRovers osv... med halvljus och dimljus tända.... vinglandes övar hela körbanan... som anser sig ha köpt rättigheten att förpesta för andra och köra omkring i fordon som B-kortet nätt och jämnt har täckning för, men välförsäkrade och skyddade från andra bilar genom sin storlek.... MEN när moder natur bestämmer sig,- så spelar det ingen roll om du sitter i en roddbåt eller en färja, du är ändå bara en prick på havet.

Sedan kommer Panda 4X4! för den som ser bilen som ett fortskaffningsmedel, men som ändå gillar "lifestyle-packetet" och njuter av känslan att "den här bilen kommer att rädda mitt liv en dag", om jag kör i diket så kan jag backa upp själv och fortsätta, om man tillör de som vill komma hem även under rådande snökaos och kanske bjuda på en lina o hjälpa någon stackare som inte kommer ur fläcken.

Pandan är PRECIS vad 1 eller 2 personer behöver för att förflytta sig!

#16
Leif Larsson
2013-01-12 18:27

Har idag fått insiderinformation att F
iat Panda 4X4 kommer till Sverige.
Det är inte officiellt ännu.
Troligtvis får ni läsa om det i Vib framöver.
Tycker det är en glädjande nyhet.

#17
2013-01-18 15:38

Mycket intressant! Om fyrhjulsdriften är bra så kan denna bil bli ett alternativ för den som inte behöver allt i utrustningsväg. Dieseln är intressant för mig, men vad blir priset med en sådan tro?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.