Nästa artikel
Nya elbilen Nio ET5 lockar med enormt batteri
Nyheter

Nya elbilen Nio ET5 lockar med enormt batteri

Publicerad 20 december 2021 (uppdaterad 14 juni 2023)
Med sportig design och enormt batteripaket hoppas kinesiska Nio locka köpare från Tesla och Polestar med sedanmodellen ET5.

Kinesiska bilmärket Nio som även ska sälja bilar i Sverige har visat upp en ny modell i samma klass som Tesla Model 3.

Nykomlingen heter Nio ET5 och utmanar även Polestar 2 och Xpeng P5. Med ett batteripaket på 75 kWh hamnar räckviddssiffran på omkring 55 mil, men det ska även finnas ett 100 kWh-batteri med 70 mils räckvidd.

Som om det inte vore nog ska Nio ET5 på sikt även erbjudas med ett 150 kWh-batteri – alltså dubbelt så stort som batteriet i Tesla Model 3. Där siktar Nio på hela 100 mils räckvidd. Samtliga räckviddssiffror är dock hämtade från en kinesisk körcykel som är mycket mer tillåtande än den europeiska.

Framifrån hämtar Nio ET5 flera designdrag, bland annat de smala LED-strålkastarna, från övriga Niomodeller. Bakpartiet har en horisontell ljusramp som modet i bilvärlden föreskriver just nu. Det finns flera aerodynamiska knep som ska sänka luftmotståndet och förlänga räckvidden.

Nio ET5 är tio centimeter längre än Model 3 och 19 centimeter längre än Polestar 2. Den starkaste modellen har fyrhjulsdrift, 489 hk och 700 Nm. 0–100 km/tim ska gå på 4,3 sekunder.

Insidan ska upplevas som minimalistisk och bjuder på digitala instrument med en 10,2-tumsskärm och en stor pekskärm för infotainmentsystemet på 12,8 tum. Det finns även 5G-uppkoppling, 19 olika assistanssystem och massagestolar som tillval.

På den kinesiska marknaden ska Nio ET5 kosta från motsvarande 470 000 kr, men var den landar prismässigt om den även kommer till Sverige är än så länge oklart. Inköpspriset blir betydligt lägre om köparen bestämmer sig för att leasa batteripaketet separat för en månadskostnad.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (7)

  • 20 december 2021 Sen brukar ju ofta större…
  • 20 december 2021 Jag tror inte att hx30 menar…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.