Bild
Nästa artikel
M-suvarna spurtar 0 – 100 km/tim på 4,2 sekunder, men det kostar minst 11 liter bensin per 100 kilometer.
M-suvarna spurtar 0 – 100 km/tim på 4,2 sekunder, men det kostar minst 11 liter bensin per 100 kilometer.
BMW X6 M 2014 gör debut på bilsalongen i Los Angeles.
BMW X6 M 2014 gör debut på bilsalongen i Los Angeles.
BMW X5 M 2014 gör debut på bilsalongen i Los Angeles.
BMW X5 M 2014 gör debut på bilsalongen i Los Angeles.

Nya BMW X5 M och X6 M 2014

Nyheter

Med nya X5 och X6 M menar BMW att de byggt motorstarkaste X-bilarna någonsin. Men smakar det så kostar det, såväl i bilhallen som vid bensinpumpen.

BMW X5 M och X6 M har fått samma dubbelturboladdade 4,4 liters V8 som hittas under huven på prestanda-sedanen M5. Motorn som konstruerats med de två turboaggregaten placerade mellan cylinderbankarna levererar 575 hk/750 Nm i M-suvarna.
 
Båda bilarna får BMW:s åttastegade dubbelkopplingslåda Steptronic som standard. Växlingar sker automatiskt eller med M-specifika aluminiumpaddlar bakom ratten. Sprinten  0 – 100 avverkas på 4,2 sekunder och toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/tim.
 
Chassit är luftfjädrat och har tre förinställda lägen: Comfort, Sport och Sport+. Hjulupphängningens dubbla triangellänkar har omarbetas för bland annat ökad camber-vinkel, fjädrarna har blivit hårdare och markfrigången är sänkt 10 millimeter närmare vägen.
 
M-emblem, större luftintag i fronten och gälar bakom framhjulen skvallrar om att det inte är en vanlig X5 eller X6 du fått syn på. Bränsleförbrukningen är oblyga 11,1 l/100 km vid blandad körning och koldioxidutsläppet landar på 258 g/km, enligt BMW själva.
 
Bilen kan köpas från och med i april nästa år och priset är cirka 1 130 000 kronor för en X5 M medan X6 M går på cirka 1 165 000 kronor.
 
Diskutera: Vad tycker du om BMW:s nya sport-suvar?  
Taggar: Nyheter, BMW, BMW X5, BMW X6

Kommentarer

#1
2014-10-30 09:16

Väldigt, väldigt onödiga bilar. Och fula är de också.

#2
2014-10-30 09:19

@Raphael
Det är din åsikt.

#3
2014-10-30 09:22

Ja - det verkar ju vara nåt verkligt livsnödvändigt i dagens hastighetsbegränsade värld... Inte att undra på att BMW behöver eldrivna bilar för att balansera ut dessa effektmonster så att medelvärdet på utsläppen blir hanterbart och inom gränserna.

#4
2014-10-30 09:30

Vill jag ha en sportig bil med bra väghållning köper jag nog hellre M5 än dessa högbyggen.

#5
2014-10-30 10:44

mv73, ja har jag påstått något annat än att det är min åsikt? Jag skrev inte att det var din åsikt... Jag tycker vi lever i en tragisk värld om bränsleslukande och resursslösande åbäken är vad marknaden efterfrågar och behöver. Detta visar att BMW inte tar faktorer som återvinning, låga utsläpp och vänlighet mot miljön och djur på särskilt stort och seriöst allvar. Deras elbilar, hybrider och vätgas-experiment handlar bara om skådebröd, vad de verkligen vill pumpa ut är tydligen det raka motsatta. Och världen förlorar på det, klimatet förlorar på det, naturen förlorar på det. Människan är som vanligt sin största fiende och ser inget problem i att förstöra sina egna livsbetingelser.

#6
2014-10-30 11:52

Tyska biltillverkare är på väg mot en återvändsgränd med sina fossila bilar med för stora utsläpp. Biltillverkarna gråter ut hos EU som har mage att kräva lägre utsläppsnivåer i en när framtid, och genom att Tyskland bestämmer det mesta i EU så skjuter man naturligtvis på de omöjliga kraven på utsläpp.
http://www.eea.europa.eu/highlights/most-carmakers-must-further-improve

#7
2014-10-30 12:25

Jag är ingen miljömupp. Tycker stora starka motorer är häftigt. Det är nåt speciellt när man får läsa om starkare och starkare bilmotorer. Men samtidigt så är jag ingen fartmänniska, vilket kan låta motsägelsefullt. Men det har mest med motorljud och att jag faschineras av fakta och vad människan kan skapa i teknikväg. Jag älskar att titta och lyssna på all sorts motorljud på Youtube t.ex. Från den minsta lilla 2 hästkrafter inombords båtmotorn och uppåt. Sen om man nu ska börja hårddra, så visst är det onödigt att ha massa hästkrafter och stora motorer. Men det är svårt att inte tycka om det NÄR man tycker om det.

#8
2014-10-30 16:31

Jag tycker om BMW men dessa X-modellerna är ju bara så otroligt onödiga.
Vill man köra sportig med en motorstark bil så är ju SUV det sämsta man kan ha.

#9
2014-10-31 00:49

Vill ha!!!

#10
2014-10-31 09:53

Vill inte ha en sådan dinosaurie med stenåldersteknik! Priserna är ju också uppåt väggarna för så gammal teknik. Om det ändå vore en laddhybrid man fick...........för de priserna, det borde man kunna begära. Detta är enbart bilar för USA.

Intressant länk Previa som visar återigen vilka som är ledande i branschen även på detta område.

#11
2014-10-31 15:23

Shogun och Previa, varför besöker ni ens motorsajter? Håll er till Toyotas kundtidning. Ni är pinsamma!

#12
2014-10-31 17:16

Juppe jag besöker motorsajter för jag är intresserad. Det innebär inte att jag blundar för hur saker och ting ligger till, som du uppenbarligen gör,det är pinsamt däremot! Det finns väl en anledning till att BMW samarbetar med Toyota för att få modern teknik som sänker utsläppen, vilket behövs om man läser Previas länk.

#13
2014-10-31 19:41

Bäst är att bara ignorera trollen! De tillför inget! Söker bara uppmärksamhet .

Karlen är över 50 år!

#14
2014-11-01 09:51

Intresserade av att ser hur ni kan få varje artikel till att Toyota är bäst, möjligen.
Bilvärlden kretsar inte kring Toyota! Toyota är inte referensmärket som alla vill efterlikna men inte lyckas. Toyota är inte ledande vad gäller teknik. Toyota är ett mainstream märke som säljer skittråkiga bilar till bilointresserade människor och det är så jävla fånigt och tröttsamt att se era desparata försök att hamra in Toyotapropaganda i varenda djävla artikel. Lägg ner och skaffa er ett liv!

#15
2014-11-01 14:04

Juppe.

Ingenting kan vara mer felaktigt än det du skriver. Det är du som är utsatt för propaganda genom att du läser det motortidningar skriver, utan att veta något hur det ligger till själv, du sväljer och köper allt med hull och hår.

Toyota(koncernen) är ett referensmärke som alla försöker att övertrumfa och nå upp till vad gäller kvalitet, lönsamhet,med allt vad det innebär. Påstår du något annat är du inte insatt för femöre i bilindustrin och hur det fungerar där.

Du kan inte påstå att dessa BMW modeller som visas här i artikeln att det är bilar i tiden, och med de priser man tar ut för dessa. För de priserna borde man kunna få bilar med hybrid eller laddhybrid för att få ner utsläppen så de hamnar på något rimliga nivåer. Därför ska du läsa Previas länk, och vad som väntar de tillverkarna som har en lång väg att gå på detta område. Därför BMWs samarbete med Toyota för att man ska nå dit kostnadseffektivt som möjligt. Vilken tillverkare som helst skulle kunna bygga sådana här monster utan problem, men de flesta inser att det inte ligger i tiden att göra det.

Du borde läsa på lite om Toyota och inte svälja allt som motortidningar skriver, som lever på bilmärken som Audi, BMW, MB. Där du matas med gratis reklam av tidningarna som lever på dessa märkens nyheter hela tiden. Hur ofta får du läsa om sådana viktiga nyheter som i Previas länk som påverkar hela bilindustrins utveckling framöver. Har inte överhuvudtaget skrivit något här om Toyotas storhet (vilket ju är självklart) jag bara konstaterande att Previas länk var intressant och vilka som är ledande på "riktigt". Och sedan kommer du och spyr galla över det.........när det inte stämmer med det du matas med från tidningarna........;o)

http://media.trb.com/media/acrobat/2014-10/81798343-27151634.pdf

Här ser man på vilken nivå "dina" märken är........varför är man inte bättre ? ;o)

#16
2014-11-01 21:30

Gillar man biltypen men samtidigt vill ha nåt som är roligt att köra så är de ju utmärkta.

#17
2014-11-02 04:15

jag äger en bmw x6 m samt en m3 cab och har kört bmw i många år nu, jag skulle vilja säga några ord utan att trampa på någons tå.

bmw x6 m är en onödig bil egentligen men fan så underbar, kör ifrån en porshe, rullar ut i skogen fram till den där skön som är en lerig stig att sig fram till, man åker tryggt o säkert och är samtidigt en fin lyxbil.

jag har privelegiet att ägt många bilar, innefattar bmw, mb, volvo, audi, mazda, nissan, subaru, vw, opel mm mm de flesta har varit sportiga värstingar men att besluta b´vad jag upplevt som bäst är utan att tveka en millisekund BMW.

(redigerat)
jag tycker det är patetiskt att döma bilar eller tillverkare för vad de skapar för bilar, efterfrågan styr och de är precis vad jag vill ha, jag vill inte ha en könsstympad kia eller toyota utan jag lägger lite vikt i utseende och känsla när jag väljer bil.

bmw presenterade 2004 en självkörande bil på topgear och nu börjar de andra visa tekniken
bmw har presenterat sina elbilar, i3 & i8 för en tid sedan.
toyota är strategiskt bättre placerat för att sälja mer än en tysk tillverkare, asien är lite störe än europas nordliga delar!!!!!!

(redigerat/Hackenbush, man behöver inte nedvärdera människor som inte gillar samma bilar som en själv)

jag väntar på att kunna köpa den nya redan nu! så ni intressade av en x6m så är min till salu när den nya lanseras!

(redigerat) alla biltillverkare av rang har eller haft och bygger lyx/ sportversioner för att visa deras kunskap och marknadsföra sig, oftast ingen bra affär för dem men ändå så gör dom det, några exempel

toyota: lexus lfa, isf, supra, mm
volvo: polestar?, t5, t6, r
bmw: m m m m m m
mercedes: AMG
opel: opc
ford: cossworth
nissan: skyline gtr, gtr
renault: sport
saab: aero,
audi: rs, r
fiat: dotterbolag ferrari
vw: bugatti
ja asså listan kan göras låååååång

för er som inte har provat dessa x m gör det :) fyfan vilken känsla det är att åka skönt o ändå piska nästan vad som helst:)

#18
2014-11-02 10:24

Ännu ett nytt nick registrerat för några timmar sedan, varför inte använda det man redan har...........;o)

#19
2014-11-02 20:18

jag blev precis medlem när jag såg dumma komentarer!

#20
2014-11-02 22:50

Shogun. Laddhybrid/ hybrider er vel noe av det kjedeligste jeg har kjørt, som regel biler full av plastikk og ligger langt bak bmw når det gjelder handling og respons og en cvt automat som ikke har noe med aktiv bilkjøring å gjøre. Nei jeg tar ikke det jaget om utslipp av CO2 og andre avgasser alvorlig, de får jage utslipp der det virkelig monner og det er skipsfart og flyg, 15 av verdens største båter slipper ut mer avgasser en hele verdens bilpark tenk deg alle de andre store skipa i verden + alle flyg da snakker vi om utslipp. Nei om bmw m eller amg sine store motorer slipper ut mer an andre bilmotorer så er det en dråpe i havet i forhold til skip og flyg. Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler de er det nokk av, en bil med motor og handling er det som gjelder for meg og mange andre og der er bmw ganske overlegene de blir lagd fordi det er en stor etterspørsel etter de.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.