Bild
Nästa artikel
Ny typ av solid state-batterier ger tio gånger högre strömtäthet

Ny typ av solid state-batterier ger tio gånger högre strömtäthet

Nyheter

Forskare på Chalmers har tagit fram en ny typ av elbilsbatteri med ett mellanlager som beskrivs som ”supersmör på en smörgås”.

Flera biltillverkare utvecklar just nu så kallade solid state-batterier som kan bli nästa steg i batteriutvecklingen för elbilar. Största fördelen är att batterierna använder så kallad fast elektrolyt som minskar behovet av miljö- och brandfarliga vätskor.

Nu visar forskare på Chalmers och kinesiska Xi’an Jiaotong-universitetet upp en ny typ av solid state-batteri som ska ge tio gånger högre strömtäthet och bättre säkerhet.

Tanken är att lägga till ett mjukt mellanlager mellan litiumanoden och den fasta elektrolyten. Det gör battericellen stabilare och den klarar därmed högre strömtäthet. Forskarna liknar det vid att ”breda smör på en smörgås” och mellanlagret beskrivs som ”supersmör”.

– Det här är ett viktigt steg på vägen mot att storskaligt kunna tillverka kostnadseffektiva, säkra och miljövänliga batterier som levererar hög kapacitet och kan laddas upp och ur i snabb takt, säger Aleksandar Matic, professor på institutionen för fysik på Chalmers.

Han spår att solid state-batterier i någon form kommer finnas på marknaden inom fem år.

Håller ihop bättre

Tanken med mellanlagret är att det ska få de olika lagren i batteriet att hålla ihop på ett bättre sätt och minska risken för ”skav” mellan lagren. Massan i det här mellanlagret består av nanopartiklar av den keramiska elektrolytens material som har blandats med en jonisk vätska som kapslar in nanopartiklarna och gör mellanlagret mjukt och skyddande.

”Massan har ungefär samma konsistens som kylskåpskallt smör, fyller flera funktioner och breds på med hjälp av ett enkelt verktyg”, skriver Chalmers i ett pressmeddelande.

Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2020-05-19 09:54

Strömtäthet? Vad för nytt begrepp har nu rubrikmakaren uppfunnit?
Avser man energitäthet?

#2
2020-05-19 10:15

Det heter faktiskt så läser man här!
https://www.chalmers.se/sv/institutioner/fysik/nyheter/Sidor/Ett-bredbar...
Alltså hur hög ström man kan ta ur eller ladda batteriet med.
Men batterier med fast elektrolyt sägs komma tidigare än Om fem år.

#3
2020-05-19 10:30

När en ny batteriteknik "kommer" är en helt annan sak än när den blir verklighet inom fordonsbranschen eftersom man i de applikationerna har väldigt höga krav som alltid tar tid att verifiera på ny batteriteknik.

#4
2020-05-19 11:01

Undrar just hur man brer en smörgås med "kylskåpskallt smör"...

#5
2020-05-19 11:05

@Mäkinen
Upplevelsen är ju att smörklumpen är hel och brödet söndertrasat.

#6
2020-05-19 11:12

Ni verkar orutinerade - man använder förstås osthyvel :-)

#7
2020-05-19 16:07

Högre strömtäthet (effekttäthet) är relativt ointressant.
För det första så behöver man inte pressa mer effekt ur batterierna.
Vi har redan inga problem att plocka ut strax under 1MW till motorerna.
Laddning kommer utan problem kunna göras i flera hundra kW.
För det andra så blir mycket kraftigare laddstationer problematiska pga de höga spänningarna och enorma effekterna.

Energitäthet, höga cykeltal utan degradering, enkel miljötålighet och allmänt lång livslängd är det marknaden behöver först och främst.
Ja och billigare förstås. Och så miljöaspekten, ej att förglömma.

#8
2020-05-19 16:11

Grosser: Nej. Det heter strömtäthet. Vanligt fysikaliskt mått.
Normalt säger man nog effekttäthet dock eftersom strömtätheten knappast utför något arbete.
Effekttäthet och energitäthet är de två vanligaste parametrarna när man diskuterar batterier.

#9
2020-05-19 19:42

Måste vara fel, vi har ju fått lära oss här att Toyota leder utvecklingen av solid state-batterier.
Eller?

#10
2020-05-20 15:02

Bra att batterierna blir lättare, billigare och får längre räckvidd.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.