Nästa artikel
Ny rapport: Privatleasad elbil har onödigt hög månadsavgift
Nyheter

Ny rapport: Privatleasad elbil har onödigt hög månadsavgift

Publicerad 1 mars 2023
Den som privatleasar en elbil får betala en onödigt hög månadsavgift eftersom andrahandsvärdet beräknas bli sämre än i verkligheten, enligt en ny rapport.

Den som vill privatleasa en elbil har förmodligen märkt att priserna skjutit i höjden fullständigt de senaste månaderna. Volkswagen ID.4 kostar till exempel från 7 765 kr/mån att privatleasa – en stor ökning jämfört med när den lanserades.

Hög efterfrågan på nya bilar, brist på komponenter och slopad elbilsbonus är orsakerna som ofta nämns som anledning när det gäller elbilarnas höjda månadskostnader. 

Men enligt organisationen Transport & Environment kan det finnas ytterligare en anledning som får elbilarna att bli oproportionerligt dyra att privatleasa jämfört med bensin- och dieselbilar utan laddkontakt.

”Deras avgifter reflekterar hur det var för fem år sedan”

En granskning som T&E gjort visar att elbilar i Europa i snitt är 57 procent dyrare att privatleasa än motsvarande bensinbil. Elbilen har ett högre inköpspris, men enligt T&E förklarar det inte hela skillnaden.

En viktig faktor som bestämmer månadskostnaden vid privatleasing är bilens värdeminskning. Flera undersökningar, bland annat en gjord av T&E som baseras på 2,7 miljoner priser på begagnade bilar i Europa, har visat att elbilar numera kan ha lika bra, eller bättre, andrahandsvärde än bensinbilar. Men många leasingbolag räknar fortfarande lite mer ”pessimistiskt” på att elbilarnas andrahandsvärde är sämre – vilket höjer månadsavgiften.

– I dag blir konsumenterna överdebiterade av leasingföretagen om de vill byta till en elbil. Leasingföretagen är för konservativa när de sätter månadskostnaderna. Deras avgifter reflekterar hur det var för fem år sedan, säger Stef Cornelis, chef för elbilsavdelningen på T&E.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (2)

  • 8 mars 2023 Förväntningen är ju att…
  • 2 mars 2023 Med en fungerande konkurrens…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.