Nästa artikel
Ny kritik mot sänkt reduktionsplikt: ”Uppfyller inte kraven”
Nyheter

Ny kritik mot sänkt reduktionsplikt: ”Uppfyller inte kraven”

Publicerad 28 augusti 2023
Regeringens förslag om att sänka reduktionsplikten får hård kritik från flera håll. Det står klart när alla remissinstanser nu lämnat in sina kommentarer.

Reduktionsplikten innebär att fossil bensin och diesel har en viss inblandning av biodrivmedel för att sänka utsläppen. Men det höjer också bränslepriserna vid pump. Regeringens förslag går ut på att sänka inblandningen till sex procent.

Nästan alla myndigheter och organisationer som fått komma med kommentarer om förslaget är negativa. Många hävdar att det blir svårt att nå klimatmålen.

”Reduktionsplikten är ett kostnadseffektivt sätt att nå de svenska klimatmålen och för att Sverige säkert ska kunna uppfylla EU:s gemensamma mål”, skriver till exempel organisationen 2030-sekretariatet som också lyfter fram att reduktionsplikten minskar beroendet av oljeimport.

”Reduktionsplikten är ett kostnadseffektivt sätt att nå de svenska klimatmålen”

Sedan den 1 januari 2022 är reduktionsnivåerna 7,8 procent för bensin och 30,5 procent för diesel. Efter den kraftiga prisökningen på bränsle under förra året beslutade riksdagen att pausa 2023 års höjning av reduktionsplikten.

Inte heller branschorganisationen Drivkraft Sverige vill att förslaget ska genomföras, eller åtminstone inte med de nivåer som regeringen föreslår. Bränsletillverkaren Neste och energibolaget St1 är inne på samma linje. 

Lastbilstillverkaren Scania skriver inte heller under på förslaget utan hävdar att reduktionsplikten både är kostnadseffektiv och enkel.

Skarp kritik kommer också från Regelrådet som skriver att det finns brister i den konsekvensutredning som gjorts av regeringen. Det finns till exempel ingen beskrivning av en alternativ lösning och konsekvensutredningen uppfyller därför inte de krav som finns.

En av få organisationer som inte sågar förslaget är Transportföretagen, men de tycker samtidigt att regeringen vill sänka nivåerna i reduktionsplikten för mycket.

Tidigare under sommaren kom å andra sidan kritik från Riksrevisionen som hävdade att dagens reduktionsplikt riskerar att få negativa effekter på både ekonomi, miljö och klimat.

Så funkar reduktionsplikten
  • Reduktionsplikt innebär att företag som säljer bensin och diesel måste minska koldioxidutsläppen. 
  • Det görs framför allt genom att blanda i biodrivmedel i fossil bensin och diesel, men det finns även flera andra sätt att uppfylla reduktionsplikten.
  • Sverige har haft en mycket hög reduktionsplikt jämfört med många andra länder. Andelen av bränslet som ska bestå av biodrivmedel har tidigare skrivits upp för varje år, men den indexeringen har nu pausats.
  • Regeringen som tillträdde 2022 har velat minska nivån i reduktionsplikten för att sänka bränslepriserna, något som ökar utsläppen av koldioxid och som kan innebära att Sverige får betala miljardbelopp om klimatmålen missas. Enligt Energimyndigheten behöver reduktionsplikten i stället skärpas om Sverige ska nå klimatmålen. 
  • Företag som inte följer reduktionsplikten när de säljer bränsle får betala en straffavgift.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (5)

  • 29 augusti 2023 motorcykelentusiasten skrev:…
  • 29 augusti 2023 Reduktionsplikten är bara…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.