Bild
Nästa artikel
Ny interiörbild på Skoda Enyaq

Ny interiörbild på Skoda Enyaq

Nyheter

Inför världspremiären den 1 september visar den tjeckiska tillverkaren upp den nya bilens interiör. Det blir en rymlig bil tack vare den långa hjulbasen, menar Skoda.

Vi vet redan en hel del om Skodas första renodlade elbil Enyaq. Vi Bilägare har till och med haft möjlighet att köra en prototyp av bilen, men trots detta har den tjeckiska tillverkaren varit sparsam när det kommer till bilder. Men nyligen gav Skoda iallafall oss en liten försmak på hur interiören av bilen kommer se ut genom att visa en skiss.

Enligt Skoda är det en rymlig bil tack vare den långa hjulbasen. Det ska även finnas gott om utrymme för passagerna i baksätet lovar Skoda. Bagageutrymmet mäter 585 liter.

På mitten av instrumentbrädan sitter En 13-tums touchskärm. En ny head up-display med AR-teknik kommer också i Skoda Enyaq.

Sedan innan vet vi att instegsmodellen i Sverige kommer ha en kraft på 180 hästar och en räckvidd på 380 km från ett 62 kWh batteri. Det finns även en modell med ett större batteri på 82 kWh, vilket ger en räckvidd på 500 km. Denna version sitter på 205 hästkrafter.

Vi lär få veta betydligt mer när Skoda Enyaq har världspremiär den 1 september.

Diskutera: Vad tycker du om Skoda Enyaq?
 
Taggar: Nyheter, Skoda Enyaq

Kommentarer

#1
2020-07-30 09:26

Wow helfräsch

#2
2020-07-30 09:39

Det här kan bli något bra.

#3
2020-07-30 10:02

Jag lutar åt en Skoda nästa bil igen då min Octavia varit väldigt bra under de 6 åren jag ägt den (noll fel). Dock är jag bekymrad över priserna, Skoda är inte så billigt längre ... så det är nog enda problemet som jag ser det, andra märken kanske mer prisvärda?

#4
2020-07-30 10:32

Förresten. Har kikat in i nya Skoda Octavia och av skissen verkar det som att Enyaq kommer ha en väldigt lika interiör. Nackdelen med nya Octavian är att de tagit bort vreden för luftkonditioneringen.

Prismässigt hoppas jag denna hamnar ett snäpp (eller flera snäpp) under tex XC40 vilket skulle vara riktigt prisvärt.

#5
2020-07-30 10:42

"Tagit bort vreden för luftkonditioneringen"? Hur styr man då? Har Skoda nu också börjar trilla av pinnen och håller på med en massa "fördyrande trams"?

#6
2020-07-30 11:15

Vargen: "fördyrande"? Nej, tvärtom, de har gått över till "förbilligande" lösning, som dessutom är mer på modet nu med oavsett vad man tycker om det.
Men förhoppningsvis har de löst det som vissa andra bilar så man kan styra även temperaturen via scroll eller knappar på ratten.

#7
2020-07-30 11:42

Nja, jag vet inte huruvida man i nya Octavian kunde styra luftkonditioneringen via knapparna på ratten. Jag hoppas.

Frågan om det handlar om en trend och att man vill ha minimalistisk design på interiören snarare än att man söker billig lösning. Oavsett om funktionen ska styras via skärm eller vred så behövs elektroniken och programmeringen. Tvärtom, om det är ett mer avancerat system för att styra luftkonditionering så lär väl programmeringskostnaden vara högre.

#8
2020-07-30 11:48

Axa: Jag tror det är en kombination, både att de vill följa trenden om minimalistisk design, samt att det är en positiv bieffekt att det blir en mindre kostsam lösning. Programmeringskostnaden blir ju dock lägre per enhet ju mer bilar som säljs medans kosten för reglagen ska in i varje bil oavsett antal. (enkelt sett).
Sen tror jag det även handlar om att dagens bilar har så otroligt mycket mer funktioner än gårdagens, så det hade blivit många knappar.....en annan fördel med det skärmbaserade är ju att de kan via uppdateringar lägga till nya funktioner och "skapa" en ny knapp för den tillkommande funktionen. Lite svårare utan dessa system.....jobbigt om det ska ut en mekaniker med hålsåg och en ny knapp för varje ny funktion! ;) (Ja, det sista var lite överdrivet men ni fattar....)

#9
2020-07-30 11:49

Det är ju utmärkt att fler och fler tar bort alla knappar och reglage eftersom det skapar en större kundkrets och nya köpargument för det, eller de få märken som envisas med att ha de viktigaste kvar.

Hemsk skärmdesign för övrigt.

#10
2020-07-30 11:54

N-iklas: Vad var hemskt med designen på skärmen? Eller menande du kanske placeringen? Två ganska olika saker där.....

#11
2020-07-30 12:44

Jag är ingen vän av kladdskärmar och vill absolut ha primära funktioner via fysiska knappar, men det här är något som vi får vänja oss vid.
Fysiska strömställare hör till en föråldrad teknik, inte när det gäller ergonometri utan när det gäller ekonomi och det är alltid räknenissarna som styr och ställer.
I en massproduktion är det avsevärt billigare att styra datorerna via ikoner på en skärm än via fysiska knappar eller vred som kräver separat installation och kabeldragning.

#12
2020-07-30 14:59

Nja placeringen av skärmen är beroende av designen på instrumentpanelen, den bör integreras, ju större skärmen är desto underligare och mer störande är det att ha den fristående.
Design som ett helhetsbegrepp.

#13
2020-07-30 15:10

PSA prioriterar låga kostnader över allt annat, men samtidigt kämpar man med att skapa en egen stil och personlighet för alla i grunden likadana bilar, att några får behålla reglagen är en metod som är lätt att notera, till skillnad från VW där den typen av skillnader tydligen inte bedöms viktiga.

Så andra prioriteringar kan i enstaka fall uppväga jakten på lägsta möjliga kostnad.
Som tur är.

#14
2020-07-30 16:06

Henrik
Jo, det är klart att kostnaden för programmering kan bli billigare per enhet.

Jag själv gillar minimalistisk design men det får inte göra avkall på funktionalitet.

I den nya Octavian finns även heads-up som jag tycker var riktigt tydlig och bra. Vet dock inte vilken information förutom hastighet den kan visa.

Vad gäller den stora skärmens placering kan man ha synpunkter, det verkar vara lika som i Octavian, men gränssnittet tycker jag var tydligt och överskådligt. Hann dock inte peta runt något.

#15
2020-07-30 21:09

Undrar hur många mugghållare den har?

#16
2020-07-30 21:26

En bil för elbilsfolket.

#17
2020-07-31 11:27

Med rätt prissättning kan det här bli nåt väldigt bra.

#18
2020-08-01 09:05

Inredningen ser lika steril ut som en sal på sjukhuset.

#19
2020-08-01 10:55

Saab Nisse.
Alla vettigt konstruerade bilar har två mugghållare.

Och visst har jag som är en gammal stofil svårt för den invändiga designen.
Men visst har den en hel rad med knappar på bilden❓

Men trots allt så är det oftast vettigare och bättre lösningar på skoda jämfört med vw och resten av fabrikanterna.

#20
2020-08-01 16:39

Den treekrade ratten med bara två ekrar är erbarmligt ful. Pengarna räckte inte till att montera den tredje ekern, eller är det en praktisk Skoda lösning som skall ha nån funktion? Fult är det oavsett.

#21
2020-08-02 10:14

Guran, vad ska du med tre ekrar på ratten till?
Citroën klarade sig med en i många år och det var inga problem.
Jag tycker att inredningen verkar vara snygg, men jag hoppas att den inte går i lila som på bilden!

#22
2020-08-02 11:17

Man klarar sig säkert med två.
Men ratten ser yta att sakna dom nedre. ”Fästet” för dom finns kvar på rattkransen

#23
2020-08-02 11:30

Guran, det håller jag med om.
Vad sjutton ska det vara bra till?

#24
2020-08-02 11:57

Fråga Mso, han har säkert en bra förklaring då han bara för nån dag sen hävdade att Skoda oftast har mycket smartare lösningar än alla andra märken.....

#25
2020-08-02 13:08

Design till vansinne.
Men håller med om att ratten ser ful och konstig ut och knappast någon praktisk fördel med två ekrar.
Men det är väl likadan ratt på nya Octavia också.
Ofta är inte alltid.

#26
2020-08-02 13:14

För nyfikenhets skull Mso, kan du nämna några saker där Skoda är smartare än övriga märken då eftersom du hävdar att de oftast är det. Ge 5 exempel på viktiga saker i bilen där Skoda är bättre än alla andra?

#27
2020-08-02 18:18

Henrik, jag kommer bra på två, isskrapa under tankluckan och paraply i dörren!

#28
2020-08-03 08:00

Skoda har en innerspegel som sitter i vägen.
Skoda har ett par gnisslade infällbara ytterspeglar om det är varmare än 22 grader
Skoda har en motorhuv utan gasfäjädrar....
Detta är många modeller som inte har :)

#29
2020-08-03 21:50

Henrik
Ytterligare en sak till, lampa i bagaget som även fungerar som ficklampa.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.