Nästa artikel
Ny diesel, renare filter
Nyheter

Ny diesel, renare filter

Publicerad 4 november 2015
OKQ8 introducerar nu en ny dieselbladning.
Med temperaturer kring nollan ökar risken för igensättning av bränslefilter. OKQ8 möter den kyligare årstiden med att lansera ett nytt dieselbränsle.
Det var för snart ett år sedan som det stormade som värst. Bil Sweden, på uppdrag av åtta tillverkare, pekade ut OKQ8 som leverantör av en diesel som satte igen bränslefiltren. OKQ8 hävdade att dieselbränslet med råge uppfyllde gällande europeiska standarden, men valde ändå att reducera inblandningen av RME (rapsmetylester) och så småningom också tillsätta ett additiv för mer renande effekt.
 
I dagarna introducerar
OKQ8 ett nytt bränsle med upp till 40 procent förnybar diesel innehållande 35 procent HVO, syntetisk diesel, och 5 procent RME. Inblandningen av additiv, rengörande och skyddande tillsatser, har också förstärkts.
 
– Det här bidrar till god energieffektivitet och minskad miljöpåverkan, säger OKQ8:s produktchef Erik Stenströmer Moglia.  Men vi ser också att en högre andel tillsatser kommer att hjälpa de fåtal kunder som har bilar med extra känsliga konstruktioner i bränslesystemen och där filterigensättningar förekommit.
 
Bil Sweden och OKQ8 är ännu inte överens om grundorsaken till filterigensättningarna. Till övervägande del är det kunder som kör Kia och Hyundai som haft problem.
 
Bil Sweden har krävt obligatorisk filtrerbarhetstest (FBT) för all diesel som säljs i Sverige, en fråga som ska diskuteras hos Transportstyrelsen och Svenska Petroleum och Biodrivmedel Institutet (SPBI).

Diskutera: Tror du att den nya bränsleblandningen kommer att vara bättre?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-11-04 08:56
erito

Körde nyligen ca 400 mil i Europa ( Tyskland, Österrike, Kroatien, Italien) och den diesel som fanns där var märkbart bättre. Mer kraft, lägre förbrukning, = mindre utsläpp.
Kom igen Sverige, dags att följa efter.

#2 • Uppdaterat: 2015-11-04 09:41
Bortom

@erito, i Europa är det bara Sverige som envisas med MK1 diesel, alla andra har EN590. MK1 har lägre energiinnehåll än EN590.
Vidare tycker jag att om Kia och Hyundai (de samarbetar och lär ha samma underleverantör av bränslefilter) var mest drabbade tyder det snarare på att felet satt hos de och inte var det fel på OKQ8s diesel. Dessutom gäller det fortfarande att de olika bolagen hämtar oftast sitt bränsle från samma cistern eller raffinaderi så bränslen är identiska mellan kedjorna.
Bil Swedens krav är ett slag i luften ty bränsle testas hela tiden under tillverkningen, däri ingår pumpbarhetstester också, ty ett givet dieselbränsle har specifikationer vari ingår pumpbarhet med.

#3 • Uppdaterat: 2015-11-04 12:35
snabb95

Bortom @ Om Kia och Hyundai har ett bränslefilter med mindre porstorlek som därmed filtrerar bränslet bättre, så är det en fördel för pumpen och bilägaren så länge han inte använder ett bränsle med sämre filtrerbarhet som därmed blockerar filtret.

#4 • Uppdaterat: 2015-11-04 14:16
Peugeote-Pär

Håller med erito, diesel som finns ute på kontinenten är väldigt mycket bättre, tankar alltid på Aral i Tyskland och deras utlimatum diesel och den ger bra liv på motorn.
När man tankar hemma i Sverige så tankar jag aldrig på OKQ8 nå mera, tankar alltid på Shell eller så tankar jag Statoils diesel miles+ som funkar väldigt bra....
Enligt mig så säljer OKQ8 den absolut sämsta bränslet i landet.

#5 • Uppdaterat: 2015-11-04 14:52
S-E S

Ganska enfaldigt av Erik Stenströmer Moglia att anklaga bilar som har effektiva dieselfilter för att "ha en extra känslig konstruktion".
Man kan i stället säga så här: Om OK/Q8 levererade en fullvärdig och ren produkt så behövdes inga dieselfilter alls, endast vattenfälla.
Pinsamt med en produktchef som kommer med dravel och en redaktion son offentliggör eländet.

#6 • Uppdaterat: 2015-11-04 15:09
S-E S

ENTJ1, det verkar vara chansartat.

#7 • Uppdaterat: 2015-11-04 15:12
ENTJ1

Nej.
Känns som om ok-tankande är experimentellt.
Vår skitdiesel är bra för skattkistan,därför kommer den troligen aldrig ersättas,alternativt höjs skatten efter bytet.

Nej.till frågan S-E S.,men nu redigerade jag med tillägg..
Pluspoäng till din avatar!

#8 • Uppdaterat: 2015-11-04 17:09
V8-Power

Statoils produkter innehåller mer energi så det blir billigare och sedan är det inte samma experimentverkstad.

#9 • Uppdaterat: 2015-11-04 17:11
V8-Power

ck, du vet att Shell har dragit sig ur Sverige för några år sedan va?
Det är ST1 som driver stationerna även om inte alla skyltats om.

#a • Uppdaterat: 2015-11-04 18:00
S-E S

Junkers, det finns 2 Statoilkvaliteter, dels "Miles" som säljs i huvudsak på bemannade stationer och "standard" som säljs på Statoil 1-2-3 och Ingo.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.