Nästa artikel
Bilfrågan: När ska OK-dieseln stoppas?
Bilfrågan

Bilfrågan: När ska OK-dieseln stoppas?

Publicerad 4 juni 2015
Bränslefiltret satte igen på Ford Transit.
”Jag har en ny Ford Transit som jag tankade med diesel på en OKQ8-mack. Jag hann bara köra någon timme innan en varningslampa tändes. När ska den här dieseln stoppas?” Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

 Fråga:
Jag har en ny Ford Transit som jag kört cirka 2 800 mil. Nyligen fyllde jag tanken med diesel på en OKQ8-mack söder om Helsingborg och hann bara köra någon timme innan det tändes en varningslampa för igensatt bränslefilter och jag uppmanades att uppsöka verkstad.
 
Jag har ju läst i Vi Bilägare att andra fått bekymmer av OKQ8-diesel och nu är jag även en av dom. Går inte detta att stoppa? Att byta bränslefiltret kostar 1 000–2 000 kronor.
Jard Samuelsson
 
Svar:
OKQ8 började i höstas med att sänka halten av RME (rapsmetylester) i dieseln från sju till fem procent, en nivå som andra oljebolag har.
 
I april började OKQ8 tillsätta ett rengörande additiv som ska hindra igensättning av bränslefilter och som bland andra Preem och Statoil använder. På vissa försäljningsställen togs RME bort helt ur dieseln tills additiv kan tillsättas.
Marianne Sterner, Vi Bilägare.

Diskutera: Har du råkat ut för igensatt bränslefilter efter tankning hos OKQ8?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-06-04 08:27
VW Polo 2012

Hej Jard Samuelsson. Det finns ju faktiskt andra mackar än OKQ8 :)

#2 • Uppdaterat: 2015-06-04 13:20
Peugeote-Pär

Tankar nästa aldrig numera på OKQ8, tankar mest på Shell nu och så blir det även en del på Statoil där dom säljer "Miles Diesel-plus som funkar ganska så bra, sen om bilen tar mindre bränsle ska jag ha osagt.

#3 • Uppdaterat: 2015-06-05 01:42
ENTJ1

OKQ8 kan ge sin VD miljonbelopp,
men inte riktigt bra diesel till de som tankar.
Tänkvärt när man lurar på val av tankställe.

#4 • Uppdaterat: 2015-06-05 12:17
S-E S

Milkylainen, - ett dieselfilter till en Kia kostar drygt 500 kr. Jag föreställer mig att det är dyrare än ett motoroljefilter. Sedan beror det på konstruktör och mekaniker hur enkelt/snabbt dieselfiltret kan bytas ut, men minst 800 kr kostar nog kalaset i alla fall på flertalet bilar.
Jag hade också problem med igensatt dieselfilter efter att ha tankat på OK, men efter att ha bytt till Statoil "Miles" har bilen gått som en klocka. Good bye till OK´s miljövänliga, men ack så oanvändbara diesel.
Det är jo bra att OK prioriterar ledningen framför kunderna eller - - ?

#5 • Uppdaterat: 2015-06-05 18:33
viking46

Har tankat okq8 diesel i 5 år utan några som helst problem, kör en Skoda Octavia 1,6 TDi, har ni problem så byt bil!!!

#6 • Uppdaterat: 2015-06-07 10:59
S-E S

Viking46, för mig förefaller det enklare och billigare att byta dieselleverantör.
Att ett filter sätts igen och ett annat inte beror på filtrets förmåga att sila bort skit.
Ditt filter filtrerar nog inte annat än de största partiklarna, vilket inte är så bra för motorn i längden. Skaffa ett riktigt filter, inte ett Melittafilter, eller byt bil.

#7 • Uppdaterat: 2015-06-04 09:42
milkylainen

Att byta bränslefilter kostar inte mer än att byta oljefilter. Att någon tar 2000 spänn för att byta ditt bränslefilter borde klassas som rån.
Mitt dieselfilter är precis lika lätt som oljefiltret att byta.
Det tenderar till att bli lite kladdigare än oljefiltret att byta, men spela roll.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.