Nästa artikel
Nu startar bildelningstjänsten Rulla – fyra städer först ut
Nyheter

Nu startar bildelningstjänsten Rulla – fyra städer först ut

Publicerad 6 oktober 2020 (uppdaterad 20 december 2021)
BMW och Mercedes drog sig tillbaka – nu gör Volvos och Renaults återförsäljare ett försök att lansera bildelning på bred front.

Flera stora biltillverkare har försökt lansera olika typer av bilpooler för den som inte vill äga en egen bil. Tanken är att effektivisera biltransporterna eftersom en vanlig personbil i genomsnitt står stilla över 90 procent av tiden.

Alla har dock inte varit framgångsrika. Både BMW och Mercedes har till exempel skrotat sina satsningar på bildelning i svenska städer.

Volvo har en bildelningstjänst som tidigare gick under namnet Sunfleet men som nyligen bytt namn till M. Nu lanserar Svensk Volvo- och Renaulthandel, som består av ett 50-tal återförsäljare i Sverige, ännu en bildelningstjänst.

Den nya tjänsten heter Rulla och ska först dyka upp i Borås, Jönköping, Umeå och Varberg. Fler städer ska följa senare, lovar föreningen. Elbilen Renault Zoe ska ingå i bilpoolen och bilarna får fasta platser där de ska parkeras.

– Vi ser en ökad efterfrågan i marknaden för mobilitetstjänster både på företags- och privatsidan. Vi vill möjliggöra för våra återförsäljare i Sverige att bredda sitt kunderbjudande och fortsätta vara den naturliga lokala partnern för biltjänster, säger Janola Gustafsson, vd för Svensk Volvo- och Renaulthandel.

Rulla kan alltså bli viktigt för att återförsäljarna även i fortsättningen ska spela en roll om privatbilägandet plötsligt börjar minska. Den exakta placeringen av bilarna framgår inte så det återstår att se om bilarna placeras centralt i städerna eller om de står parkerade vid bilhallen som sällan har en central position.

Läs också: Nu lanseras Volvos syskonmärke i Sverige

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-10-06 13:42
Grosser

*Varberg. Rätta i texten ovan.

#3 • Uppdaterat: 2020-10-06 14:55
Optimus

Det är utmärkt att handlarna börjar konkurrera med Care by Volvo framöver. Kanske kan sätta lite press på Volvo. Care by Volvo är något dyrare än andra privatleasingförfarande. Egentligen förstår jag inte varför det skall vara dyrare hos Volvo, de borde kunna vara billigare än handlarna i.o.m att de mer eller mindre hoppar över det ledet. Men ska man ligga i premiumskiktet så ska det väl vara lite dyrare, eller?

#4 • Uppdaterat: 2020-10-06 17:04
Carl Trefalt

"Jag rullar".

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.