Nästa artikel
Nu ska elbilsflykten bromsas
Nyheter

Nu ska elbilsflykten bromsas

Publicerad 30 januari 2020 (uppdaterad 5 februari 2020)
Det har satts i system att plocka ut bonusen på svensksålda bilar och sedan sälja dem vidare till utlandet. En bilförmedlare har beslutat att stoppa exporten av bonusbilar.
Under 2018 exporterades 3.664 laddhybrider och 1303 elbilar från Sverige. Det är en ökning med 90 respektive 215 procent. Det visar en undersökning av trafikmyndigheten Trafikanalys, som ser ett starkt samband mellan den ökade exporten och klimatbonusen.

Bonusen infördes 1 juli 2018 och belönar de som köper bilar med inget eller lågt CO2-utsläpp. Bonusen kan bli upp till 60.000 kronor till köparen, beroende på drivlina i den köpta bilen. Trafikanalys ser ett mönster i att laddbara bilar ofta avregistreras efter 2-3 år i svensk trafik och försvinner utomlands.

Bilhandlaren Kvdbil ökade sin försäljning till utlandet efter att subventionerna infördes 2018. De berättar att de i fjol exporterade el- och hybridbilar för cirka 120 miljoner kronor. Men nu är det slut med det, eftersom företaget väljer att stoppa sin export av begagnade miljöbilar. 
– Det har blivit en allt större del av vår affärsverksamhet, men som Sveriges största marknadsplats för begagnade bilar har vi också möjligheten att påverka i en positiv riktning och då ska vi självklart göra det. Vi hoppas att fler aktörer inom bilhandeln ska följa efter, säger Lars Nykvist, vd på Kvdbil.  

Diskutera: Vad tycker du om att svenska miljöbonusbilar försvinner utomlands?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-01-30 07:34
Klarsynt

Kvdbil har nog en annan anledning att sluta med det, kanske har de örat mot marken och vet att det är slut snart ändå, Kanske något annat. Men så försöker de få en positiv PK-spinn på det. De totalblåste nyligen en kompis till mig, som bor utomlands. När han fick bilen så var både koppling och växellåda helt korrupta och fick totalrenoveras för dyra pengar. Det hör till saken att i det s k "KVD-testet" så var allt grönt. Att växellådan klånkade och hade sig, hade ingen noterat, trots att de påstår att de gör mängder med tester och att de även kör bilen. Min kompis vann i ARN, men dessvärre bara för kopplingen (av någon outgrundlig anledning så tyckte ARN att kopplingen var bevisad, men inte växellådan), så där stod han med en dyr räkning. Summa summarum: Jag litar inte ett jota på vad KVD och deras armé av jurister och spin doctors säger. .

#2 • Uppdaterat: 2020-01-30 08:13
bgl

Skulle "klimatnyttan" vara lägre om bilen används i ett annat land än Sverige? I så fall borde det finnas begränsningar i färd med svenskregistrerad elbil i utlandet!

#3 • Uppdaterat: 2020-01-30 08:25
Grosser

Kräv återbetalning av klimatbonusen om bilen exporteras inom 5 år.

#4 • Uppdaterat: 2020-01-30 08:33
Klarsynt

@bgl Vad det handlar om är alltså att dina och mina pengar, skattepengar, används för att finansiera bilar som går till Norge.
@Grosser Varför endast 5 år? Varför inte under bilens livstid?
Det bästa vore ändå om någon blir straffad för att ha hanterat våra pengar på detta vis. Det är ren stöld och om en brottsling stjäl så blir han straffad. Men om politiker stjäl så verkar det inte hända ett jota.

.

#5 • Uppdaterat: 2022-02-14 20:27
Gäst (ej verifierad)

Skippa hela detta systemet, alla sådana system med diverse bonusar som betalas ut leder ofelbart till att driftiga ”entreprenörer” finner en möjlighet att tjäna pengar.
Sänk momsen istället för att betala kontant medel till köparen. Då blir exporten även mindre attraktiv.

#6 • Uppdaterat: 2020-01-30 09:24
bejje

Guran, bättre att ta bort momsen, i alla fall på rena elbilar. Så gjorde Norge och det funkade fint. De har väl störst andel elbilar i hela världen.

#7 • Uppdaterat: 2020-01-30 09:53
Grosser

@Klarsynt
Svårt med totalförbud mot export, då blir det ett handelshinder - 5 år är som jag ser det en rimligt avvägd tid.

#8 • Uppdaterat: 2020-01-30 10:09
Pi

Det spelar väl ingen roll om elbilen har lägre moms eller att priset reducerats via bonus - dom lär försvinna till främst Norge ändå så länge de svenska begbils-priserna är lägre än de norska. Och så länge som tillverkarna inte håller jämna steg med marknadens efterfrågan. Håller med Grosser - 5 års "exportförbud" är nog en lämplig avvägning.

#9 • Uppdaterat: 2020-01-30 10:51
Gunnar Lindberg

Exportförbud som följer bilen? Bätte om bonusen portioneras ut under fem år till den som för tillfället äger bilen.

#a • Uppdaterat: 2020-01-30 12:25
bgl

@klarsynt: Enligt MP och Isabella Lövin ska vi på alla tänkbara sätt vara ett miljöföredöme för resten av världen. Vilket är då problemet om i Sverige nysålda bilar exporteras? Miljönyttan är gränslös och tveksamt om det blir en nettokostnad för Sverige. För köpta bilar är momsen högre än miljöbonusen dock för vissa typer av leasing blir vinsten mindre. Bilar utan bonus torde knappast exporteras på detta sätt.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.