Bild
Nästa artikel
E85 börjar ersättas med HV0100 på allt fler stationer i landet men riskerar aldrig att försvinna helt då den finns kvar i landets drivmedelsdepåer för låginblandning i vanlig bensin (E5).
E85 börjar ersättas med HV0100 på allt fler stationer i landet men riskerar aldrig att försvinna helt då den finns kvar i landets drivmedelsdepåer för låginblandning i vanlig bensin (E5).

Nu börjar etanolen fasas ut på mackarna – ersätts med HVO-diesel

Nyheter

Med sjunkande omsättning börjar det bli svårt för landets drivmedelsbolag att hålla igång försäljningen av E85. OKQ8 och Circle K har som mål att bibehålla en E85-station på varje ort.

Den låga efterfrågan på E85 har fått landets mackkedjor att tänka om. I dag är efterfrågan större på HVO-diesel, som har ökat kraftigt för personbilar senaste tiden. Efterfrågan ökar i hela landet men utbyggnaden av HVO100 har varit störst i Stockholm, Göteborg och Malmö.

– Vi byter E85 mot HVO100 på många stationer men strävar alltid efter att ha E85 lättillgängligt för våra kunder och på minst en station per ort, säger Maria Philipson, kommunikationsansvarig på Circle K i Sverige. 

Drivmedelsbolagen är väldigt beroende av att det kommer ut nya bilar på marknaden. Under förra året såldes bara 774 nya etanolbilar och merparten var Fords suvmodell Kuga som nu är ensam etanolbil på svenska nybilsmarknaden. Att ägare till begagnade E85-bilar väljer att tanka bensin gör efterfrågan ännu mindre.

– Volymerna har gått ner över lång tid vilket gör det problematiskt för oss att få en effektivitet på våra stationer. Vi har en väldigt låg försäljning samtidigt som vi har haft E85 på hela stationsnätverket, säger Erik Stenströmer Moglia, bränslechef på OKQ8 Retail.

Läs också: Efter etanolhaveriet – nu hoppas Ford på en andra chans

Nu börjar etanolen fasas ut på mackarna – ersätts med HVO-diesel

Kan ge problem på vintern

Den låga omsättningen på E85 kan orsaka problem mellan sommar- och vinterkvalitet då andelen bensin höjs till 25 procent under vintern för att undvika kallstartsproblem. Vid för låg omsättning hinner inte sommaretanolen bytas ut naturligt innan vintern slår till. Ett scenario som kan innebära att etanolen får transporteras tillbaka och blandas om i depån. 

– Är en produkt orörd under väldigt lång tid finns också en risk att vi får vattenutfällning eftersom etanolen har lättare att dra åt sig vatten än bensin. Hittills har vi inte haft några problem utan upplever E85 som en väldigt stabil produkt, säger Erik Stenströmer Moglia.

Förutom HVO100 satsar OKQ8 på sin egen så kallade "premiumdiesel" med additiv för rengöring och korrosionsskydd samt en garanti på minst 40 procent förnybart i produkten. 

– Utöver det har vi alltid två bensinkvaliteter vilket blir väldigt viktigt om vi satsar på låginblandad E5 och E10 i framtiden. Vi vill kunna erbjuda marknaden minst två bensinprodukter eftersom inte alla kan tanka E10, särskilt inte bilister med äldre bilar, säger Erik Stenströmer Moglia och syftar på de plaster och material som kan spricka. 

– Bensin och etanol kan samverka och göra så att vissa plaster mjuknar upp eller spricker. En del av våra stationer har plastade ståltankar för att undvika korrosion och klarar helt enkelt inte av E10. 

OKQ8 har i dag 93 stationer där HVO100 har ersatt E85 och erbjuder fortfarande E85 på 500 stationer, inräknat samarbetet med Tanka. Målsättningen är att bibehålla en station med E85 på varje ort.

– Vi kan ha ett bra och lätttillgängligt nätverk av både HVO100 och E85 men i dag kör många på diesel och för oss handlar det om att få ut mesta möjliga ur den infrastruktur vi har. Jag är övertygad om att E85 kommer att finnas kvar, en infrastruktur som vi har investerat väldigt mycket i.

Försäljningen måste öka

Inom kort kommer OKQ8 ha 100 HVO-mackar i landet. Pumputrymmet som tas i anspråk är E85 vars tankar istället fylls med förnybar diesel.

– En förutsättning är att försäljningen kommer i gång, annars kommer det inte vara hållbart för oss att ha kvar etanolbränslet. Oavsett hur mycket vi vill finns det ingen logik i att fortsätta, utan då måste vi hitta andra förnybara alternativ som gör mer nytta, avslutar Erik Stenströmer Moglia.

Till årsskiftet vet vi om EU förlänger Sveriges skatteundantag på E85. Kan biodrivmedlet prissättas strax under bensinpriset finns det goda chanser för etanolen att leva vidare. I en rapport spår OECD (Organisationen för ekonomiskt samarbete och utveckling) att etanolpriset sjunker med åtta procent fram till 2027. Anledningen är god tillgång på råvaror för etanolproduktion.

Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2020-02-03 07:35

Ge HVO-kompatibla bilar samma monetära fördelar som laddhybrider har. En laddhybrid får friska skattepengar av den enkla anledningen att den kan laddas. Man kan ladda den men måste inte. Laddas den inte så får den de friska skattepengarna ändå, och den extra drivlinan blir bara en extra tyngd att släpa runt på. Ge då HVO-kompatibla bilar samma fördelar. Precis som med laddhybrid så blir det samma sak här: Man kan tanka med HVO men måste inte. Dock har inte HVO-kompatibla fordon en extra drivlina att släpa runt på så de är nästan bättre.

Om laddhybrider som aldrig laddas kan få miljömärkningar och diverse skattepengar i bidrag och lättnader så borde en HVO-klassad diesel få det också. Rätt skall vara rätt. Fast egentligen är ju en HVO-klassad diesel som aldrig tankas med HVO, mer miljövänlig än en laddhybrid som inte laddas. Ty laddhybriden har flera hundra kilo extra dödvikt (bland annat i form av miljövidrigt batteri och dubbel drivlina) att släpa på, vilket den HVO-klassade dieselbilen inte har.

Att hybrider suger har jag sagt i många många år nu. Men ändock fortsätter de att åtnjuta skattepengar. Och ändå har vi ett mycket bättre alternativ (HVO), men de får ingenting. Sinnesförvirrat!

.

#2
2020-02-03 07:58

HVO är inte problemfritt ur klimatsynpunkt av flera skäl.
Bokstaven V som står för vegetarisk är vilseledande till den del HVO-produktionen baseras på animaliska råvaror, främst slaktavfall. Inte alls förenligt med de ideal som Greta m.fl. företräder där vi förväntas bli veganer!
PREEM är tydliga i sin annonsering om råvaruproblematiken på de flesta punkter men undanhåller ett faktum. All användning av skogsråvara för reducering av koldioxidutsläpp har låg eller ingen påverkan inom den tidsrymd som sägs i första hand vara aktuell, tiden fram till 2030 eller ibland framtill 2045. I det tidsperspektivet finns inget bättre sätt att utnyttja skog än att inte avverka och därigenom öka volymen på rotstående skog. Fungerar naturligtvis bara en begränsad tid, kanske 50 till 100 år men under den perioden får vi hoppas att solenergianvändning blir tillräckligt uppskalad.

#3
2020-02-03 09:29

Bio-diesel görs på fettet från slaktindustrin.

Långtradare körs dagligen med djurfett från slakterierna i Europa till hamnen i Rotterdam för vidare transport med kemtankers till Porvoo i Finland för att tillverka bio-diesel.

Mycket av den bio-diesel som tillverkas i Porvoo körs sedan på tankfartyg till USA/Kanada...

#4
2020-02-03 09:36

Ta bort skatt och moms på E85 och vi får direkt en snabb omställning mot minskade koldioxidutsläpp. Det är inte subvention av E85 om skatt och moms inte utgår. Subvention blir det först om staten bidrar med pengar till etanolet. Ett minskat skatteuttag är inte ett bidrag utan endast en minskning av skatt.

En halvering av literpriset vid pump av E85 skulle direkt påverka Sveriges nettobidrag till den globala koldioxidutsläppet, under förutsättning att etanolen tillverkas i vårt närområde och inte av olja eller socker i Sydamerika.

Kommer detta ske? Självklart inte.

#5
2020-02-03 09:59

Kanske,
Självklart kommer det inte att ske.
Att subventionera etanolen eller andra drivmedel i stor skala kommer aldrig bli aktuellt. Även om det löste alla kommande miljömål. Det handlar självklart om att flå människors ekonomiska tillgångar med så stor marginal som möjligt så länge man inte får majoriteten av folket emot sig.
Tex bensinupproret gjorde att vi fick vi symbolisk sänkt skatt på bensin/diesel, då folket började bli riktigt arga.
Det är bara politisk spel.
Om man på riktigt skulle vilja lösa problem gällande miljö,migration och andra stora problem utan särintressen skulle det gå mycket snabbare. Lite off topic men aja,,

#6
2020-02-03 10:53

@Sanor.

Borttagande av skatt och moms är inte en subvention. Tyvärr finns en stor andel politiker som tycks tro att borttagande eller minskning av skatt är subvention. Om en vara/tjänst inte har någon skatt eller moms och staten bidrar med en del av kostnaden då är det en subvention. Det går alltså utmärkt, tvärtemot vad många tror, att inte belasta en vara/tjänst med skatt och eller moms.

#7
2020-02-03 11:42

Detta var dödfött från början. Jag förstod aldrig detta med etanol.

#8
2020-02-03 14:46

Etanol och metanol som fordonsbränsle är tillsammans med biogas det mest miljövänliga som finns, men för att det ska vara konkurrenskraftigt bör det vara ca 5:-/l billigare än bensin.
Sedan att det var få biltillverkare som lyckades med att ta fram bra motorer för dessa bränslen är en annan sak och det hade de gjort om det satsats mer, kolla bara hur det är i Brasilien.
HVO 100 är inte lika miljövänligt, det släpper ut lika mycket NOx som annan diesel.

#9
2020-02-03 14:49

Synd, iaf den etanol som produceras inom landet borde vi ju skapa avsättning för. Allt som minskar beroendet av importerad olja och har potential att minska koldioxidutsläpp är ju positivt.

#10
2020-02-03 16:29

Ja, det är en tråkig utveckling. Om man inte vill ha smutsig olja i tanken.
Förhoppningsvis blir det inte färre tankställen än de som nu finns för fordonsgas.
https://www.energigas.se/fakta-om-gas/fordonsgas-och-gasbilar/tanka-gas/

#11
2020-02-03 19:15

Bgl #2: "HVO är inte problemfritt ur klimatsynpunkt av flera skäl."

HVO sänker, sett till hela livscykeln, de fossila koldioxidutsläppen med upp till 90 %.

Jag tankade HVO 100 som jag brukar för några dagar sedan för 18,44 kr/ liter (på Qstar som är enda mack här omkring med HVO) och då är det ändå skattebefriat. Dieseln (B5) på samma ställe kostade 15,88 kr/ liter. Men om bilister är snåla, överdrivet skeptiska och okunniga om "nya" drivmedel, är det stor risk för att det går lika dåligt för HVO som för E85.

#12
2020-02-03 18:53

John:
HVO100 på OKQ8 kostar bara 50 öre mer än vanlig diesel dvs 16,76. Jag tankade tidigare HVO100 på Preem men där skiljer det nästan 3! kr per liter jämfört med OKQ8. Så numera är det bye bye till Preems dyra HVO100. Våra dieselbilar fungerar utmärkt på OKQ8´s HVO100.

#13
2020-02-03 18:53

Om vi hade valt att bygga renodlade E85-motorer istället för flexifuel-motorer som egentigen är bensinmotorer med annan styrning skulle vi minska lite av ineffektiviteten som finns i bilar som går på E85 och även en stor del av vinterstartproblemen genom att motorerna skulle ha högre grundkompression än idag, som inte bensin klarar av utan att självantända okontrollerat.

#14
2020-02-04 10:25

Det är inte lönsamt att köra på etanol. P.g.a. etanol innehåller omkring 30 procent mindre energi än bensin. I Frankrike kostar etanolen 7 - 8 kronor litern och i Sverige 12 - 13 kronor litern. Det måste löna sig att tanka etanol,
för att folk är villiga att tanka etanol !!!

#15
2020-02-04 21:35

Det är nästan bra med bara en E85 mack per ort och bolag, lite omsättning behövs för att bibehålla kvaliteten på bränslet. Sen får det gärna bli fler E85 bilar igen.
Och som ovan/nedan talare, bensinbolagen är själva skyldiga till att få tankar E85, priset är för högt och ligger för nära bensin och då väljer många ägare till flexbilar bensinen som trots allt är lite enklare. Skulle man tjäna 1-2 kr liter åtminstone, så kansle omsättning ökar rejält och vinsten kanske också. Borde va billigare särskilt också då E85 redan är skatyebefriad (förutom moms), eller?

#16
2020-10-09 14:44

Tror det här med priset enbart är ren och skär politik från bränslebolagen för att kunna motivera dålig försäljning av E85 och istället få in HVO

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.