Bild
Nästa artikel
 Norska städerna jublar – får förbjuda förbränningsbilar

Norska städerna jublar – får förbjuda förbränningsbilar

Nyheter

Regeringen i Norge ger två kommuner rätt att förbjuda bensin- och dieselbilar – något som kan göras redan om två år.

Flera länder diskuteras just nu olika typer av förbud mot att sälja nya bensin- och dieselbilar. Men redan om två år får Oslo och Bergen rätt att införa ett förbud mot bilar med vanliga förbränningsmotorer.

I flera år har de norska städerna arbetat för att förbjuda förbränningsbilar för att sänka utsläppsnivåerna. Nu blir det möjligt med stöd i lagen, något som alltså efterfrågats länge.

– Det här har varit mycket efterlängtat för oss. Det är ett viktigt steg på vägen till ett fossilfritt Bergen år 2030, säger Eline Haakestad, kommunfullmäktige med ansvar för klimat, miljö och stadsutveckling i Bergen, till NRK.

Partiet FNB röstade emot förslaget.

– Det är synd för människorna som bor i området och har köpt vanliga bilar i tron ​​att de kan köra normalt med dem. I princip kommer de förbjudas att använda sina bilar, säger gruppledaren Bjørn Revil till NRK.

”Det här har varit mycket efterlängtat för oss”
 Norska städerna jublar – får förbjuda förbränningsbilar

Utsläppsfri stad om tio år

Oslo har som mål att vara en utsläppsfri stad senast 2030. Där kan särskilda zoner där bensin- och dieselbilar förbjuds införas 2023 och i början handlar det förmodligen om de mest centrala delarna. Senare kan de bensin- och dieselfria zonerna utökas.

Förra året var över hälften av alla nya bilar som registrerades i Norge eldrivna. Enligt den norska elbilsföreningen kommer elbilarna ha en marknadsandel på 65 procent i år.

– Om vi klarar det är målet att bara sälja nollutsläppsbilar 2025 inom räckhåll, säger föreningens ordförande Christina Bu.

Läs också: Norska rekordsiffrorna: Audi kör om alla konkurrenter

Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2021-01-12 06:35

Det är inte ok att redan om 2år införa förbud mot fosilbilar i en stad, utbudet av modeller på elbilar är fortfarande
begränsat-alla har inte möjlighet eller vill köra Tesla, Leaf och några till modeller. Elbilar är fortfarande dyra att köpa och därmed diskrimineras de som inte har råd.

#2
2021-01-12 07:26

Framsynt och järvt

#3
2021-01-12 07:34

Bara för att man inte har råd så har man ingen rättighet att äga en bil eller smutsa ner vår värld med den. Dessutom måste man börja någonstans. Det här kan jämföras med att stänga ute rökare från två kommuner, jag skulle direkt flytta dit. Elbilar är inte ”fortfarande” dyra att köpa, finns bra alternativ under 200.000:- (NYA) efter subventioner. När det nu handlar om en stad så finns kommunaltrafik, man kan beställa hem mat och även matkassar så de få gånger du behöver en bil så kan du hyra eller låna. En sån här omställning kan man göra på 1 månad men folk är riktigt tröga så därför har man lagt 2 år. Omställningen till el har pågått under en längre tid så alla vet vart pilen pekar, det betyder att dessa två år är ifrån nu men ser man tillbaka så har man haft flera år på sig. Nu är det bara två kommuner det handlar om och inte hela Norge.
Utöver detta så sa man redan på 00-talet att ”VI MÅSTE GÖRA NÅGOT NU” och ”ISARNA SMÄLTER” och ”DET KAN VARA FÖRSENT”. Nu 21 år senare så gör man något och ska förbjuda om ytterligare 2 år. Man har haft tid på sig....

#4
2021-01-12 08:12

Elbilar räddar inte världen. Hur många miljoner ton olja har Norge exporterat genom åren?

#5
2021-01-12 08:23

Elbilar är en del av det som räddar världen. Det kompenserar dem för nu.

#6
2021-01-12 08:38

Bra. Inga förbränningsmotorer i städerna.
Då kan norrmännen gå hem och elda i den helt orenade kaminen och pumpa upp olja istället.
Norge har ingen fjärrvärme. Gissa hur folk i städerna stödvärmer när det blir knäppkallt och inversion i luften?

Norge. Dubbelmoralens hemvist.

#7
2021-01-12 08:46

CEAT: Elbilar räddar inte ett piss av världen. Den räddar inte ens ett skit av det som är relevant.
Om du tror att tillverkning av nya 2-tonsklumpar med allsköns skit i räddar nått är du sinnesförvirrad.

Jag är på gränsen till misantrop. Om man ska bevara något på planeten så är det fanimej inte fler människor.
Och elbilen gör INGET bättre eftersom 80% av planetens energi är fossil (just nu iaf).
Och majoriteten av den fossila produktionen är för just el. I sammanhanget helt marginell skillnad.

Norges stadsmiljö blir marginellt bättre, möjligen. Men de eldar också i helt orenade kaminer.
För Norge saknar ett sekundärt värmesystem (fjärrvärme eller liknande) ifall de får elbrist eller elproblem.

#8
2021-01-12 08:51

Milky: Vad konstigt att det finns fjärrvärmebolag i Olsotrakten då......;)
Såklart elbilar är en del av lösningen, men inte hela....långt ifrån.
Men du är ju helt ute och cyklar i dina fradgatuggande kommentarer.

#9
2021-01-12 08:52

Norge är ett av fåtal länder där elbilen kommer till sin rätt, de har ren energi som inte tillverkas med massor med CO2. På jordklotet är det nog bara Island, Norge, Sverige och ett fåtal länder till som inte eldar med kolkraftverk eller liknande.

#10
2021-01-12 08:57

Samtidigt måste varje person på klotet använda mindre energi, annars får vi inte ned utsläppen. Tex så funkar inte en SUV elbil utan vi måste ha mindre och lättare elbilar som drar så lite som möjligt för att verkligen få ned utsläppen. Bilen som transportmedel har blivit för stor och tung, och därmed ineffektiv där allt mer går ut på att göra bilen säker mot andra bilar vilket idag antagligen gör att 80% av enregin som bilen drar, gör den helt i onödan pga denna faktor.

#11
2021-01-12 09:03

Hyckleri hyckleri hyckleri..,

Undra om Oslo skall förbjuda oljebolag att ha verksamhet i staden också? Norska oljefonden? Skall den också förbjudas tro?

Det vore ju tämligen fascinerande.

MVH AL

#12
2021-01-12 09:05

Vargen: Du skriver att varje person måste använda mindre energi, så de som går från fossil suv till elsuv tar ju ändå ett steg i rätt riktning, eller hur? Sen kan man ju fråga sig hur du rättfärdigar att du kör runt i en onödigt stor Octavia som drar och släpper ut mer än du hade behövt göra med tanke på din hetsjakt på alla andra? Hur motiverar du det? Om det nu är efter egna personliga referensramar, vad är det som säger att just din referansram är den rätta? Kan du ha någon självinsikt att se att det kanske finns andra som har ännu snävare ram som anser att du är en som sliter onödigt på resurserna precis som du med din ram anser att andra gör det?

#13
2021-01-12 09:35

CEAT, jag hittar ingen ny elbil för 200000 med subventioner som rymmer 2vuxna+2barn, barnvagn och bagage och med dragkrok som får lasta mer än ett cykelställ. Vilka bilar har du hittat för den summan som du skrev?

#14
2021-01-12 09:38

Nu spelar det inte så stor roll att en elbil laddas med kolkraft. Detta eftersom den elektriska drivlinan är så mkt effektivare (högre verkningsgrad) än fossilbilars dito. Så trots "smutsig el" i vissa länder så ger elbilen lägre klimatavtryck.

How clean are electric cars?
https://www.transportenvironment.org/what-we-do/electric-cars/how-clean-...

Electric vehicles are 'almost THREE TIMES greener' than petrol or diesel cars - even taking into account the battery and electricity
https://www.thisismoney.co.uk/money/cars/article-8236323/Electric-vehicl...

#15
2021-01-12 09:40

Stefan: Du anser dig inte lite löjlig när du skriver så? Se till TCO istället, det finns gott om elbilar idag med samma eller lägre TCO än motsvarande fossilbil. Så enkelt är det.

#16
2021-01-12 09:40

Vissa verkar ha svårt att skilja på klimat och miljö.

Avgasbilar i allmänhet och dieselbilar i synnerhet måste bort. Det handlar inte om klimatet, det handlar om (när)miljön. Luften vi andas in. Avgaser förgiftar oss. Finns mkt forskning på detta att fördjupa sig i. Detta är mest uppenbart i större städer.

#17
2021-01-12 09:55

Elbilar i all ära, men det finns en del issues.
Först måste man ju fixa infrastrukturen när det gäller laddplatser.
Det bör ju vara möjligt för alla att kunna ladda elbilen hemma. Bor man i hyreshus så kan ju DET vara ett stort problem.
Jag har kört en del elbil och det är oerhört frustrerande när man kommer till en tilltänkt laddplats och den är ur funktion eller om den är upptagen och man blir tvungen att stå och vänta i en timme innan man kan påbörja laddningen.
Att vara ute på resande fot med en elbil kan vara spännande.
Att komma till ett hotell en kväll och veta att deras laddning inte fungerar kan ställa till problem när man måste starta nästa dag med 10 procent i batteriet. Då ska man leta efter en laddplats och i värsta fall tillbringa ett par timmars väntan där.
Och har man otur så kan man inte betala laddningen med ett vanligt bankkort, nej man kan då behöva ett speciellt kort från den som äger laddstolpen.

#18
2021-01-12 10:00

Många av de som jublade när dubbdäck skulle förbjudas från vissa städer med resonemanget, "de som inte kör odubbat får faktiskt skylla sig själva", knorrar nu säkerligen istället.

Men det är väl så, att så länge agendan, och ekonomin, passar en själv så är det lätt att dras med utan att ägna övriga medtrafikanter en tanke.

#19
2021-01-12 10:07

Norrmännen har vetat rätt länge nu åt vilket håll utvecklingen går. Så de som köpt fossilbilar nyligen kan man säga att de får skylla sig själva. Men man skulle också kunnat vara lite schyst som myndighet och sagt att de kommuninvånare som köpt, låt oss säga inom en 2 årsperiod, en ny fossilbil före dagens datum får ett par års dispens när reglerna införs. Att införa nollutsläpp handlar inte om att klämma dit några enskilda människors privata ekonomi. Det är bra om folk inte blir hatiska till myndigheter.

#20
2021-01-12 10:13

Ceat: Varför är du så tyst? Det finns inga elbilar för 200.000kr. En laddhybrid är ingen elbil. den är närmast ett skämt med en helt obetydligt lägre förbrukning vid blandad körning än en bensin/dieselbil. Dessutom finns det inte någon vettig laddhybrid heller för 200.000 kr. Dessutom får man inte montera dragkrok på bilen. Vilket skämt!!

#21
2021-01-12 10:33

Glimma: Återigen detta tjafs om inköpspriset, när ska fossilkramarna förstå att det är TCO:n som är det viktiga. Du kan mer eller mindre ta vilken elbil som helst så kan jag visa att motsvarande fossilbil har samma eller högre TCO redan vid normalanvändning.
Men tvärtom, nej det finns idag inte elbilar motsvarande alla fossilbilar av förståeliga skäl. Men att 2021 plocka ut en ren fossilbil finns det ingen som helst ursäkt för mer eller mindre.
Och att påstå att en laddhybrid per automatik har obetydligt lägre förbrukning än en fossilbil är ju bara rent korkat.....det beror ju helt på respektive individs körmönster. De som har ett körmönster som passar den laddhybriden de skaffar åker ju till vardags nästan uteslutande på el. De som har ett körmönster som inte passar en laddhybrid kan ju helt enkelt välja en ren elbil istället.

#22
2021-01-12 11:18

När det gäller tjänstebil kan jag hålla med Henrik M att det är elbil som gäller, eller gas.

Men när det kommer till ett rent privatköp så är det en lite annan fråga.
Det är väldigt många idag som inte har råd att köpa en ny bil överhuvudtaget, och en stor del köper bilar i prisklassen 15-30.000:-
Och den elbil man hittar för de pengarna skulle inte jag våga köpa... :-)

#23
2021-01-12 11:26

Självfallet gäller inte samma på begagnatmarknaden Prestigelös, men även den marknaden styrs ju med några års eftersläpning av vad nybilsköparna plockar ut, därav min kommentar. Ju snabbare vi ställer om nybilsmarknaden ju snabbare fylls det på vad gäller begagnat med.

#24
2021-01-12 12:15

CEAT skriver; "Utöver detta så sa man redan på 00-talet att ”VI MÅSTE GÖRA NÅGOT NU” och ”ISARNA SMÄLTER” och ”DET KAN VARA FÖRSENT”. Nu 21 år senare så gör man något och ska förbjuda om ytterligare 2 år. Man har haft tid på sig...." Men klimathysterin är betydligt äldre än 21 År, talet om att vi har 10 eller 5 år på oss att vända utvecklingen när det gäller koldioxidutsläpp är över 50 år gammalt...slår vad om att vi kommer att säga det samma om 50 år till utan att något speciellt har hänt. Det vi ändå vet är att koldioxidutsläppen kommer att öka några decennier till eftersom de stora utsläpparna Kina och Indien kommer att bygga mängder med nya kolkraftverk. Det är bara här i Sverige med ett par tiotusendelar av utsläppen som vi förbjuder bilar mm

#25
2021-01-12 12:19

Det var ett jävla tjat om TCO. Man behöver fortfarande ha kapitalet för dyrare bilar. Det är nog är jävla bra TCO på en Koenigsegg....

#26
2021-01-12 12:30

Axa: Hört talas om privatleasing som blivit stort? Eller om finansiering av olika slag? Om du lägger 2000 kr mindre på soppa i månaden kan du ju lägga 1000 kr mer på finansieringen utan problem och fortfarande ha ett lägre TCO, vad är det du inte förstår?
Så jo, ska man jämföra en kostnad måste man ha med helheten annars blir det skevt.
Sen är det så jävla snett att bara se på pengar med, vad är det värt att barnbarnen får andas bättre? "Nej fy fabian, om det kostar mig en enda krona extra så får de allt andas avgaserna från min fossilbil ett tag till....."
Härlig inställning....

#27
2021-01-12 13:13

Axa:
Givetvis får man räkna på själv, hur det passar just mig.
Det är individuellt, beroende på körmönster och ekonomi.
När jag bytte bil för två år sedan så kom jag fram till att, istället för att lägga 4000 kr i bensin varje månad så kunde jag köpa en Tesla för ca det dubbla priset av en bensinbil.
Utslaget på 3 år.
Idag kan jag konstatera att kalkylen förmodligen kommer bli ännu bättre med tanke på att elbilarnas andrahandsvärde kommer stå sig bättre jmf med fossil dito.

Men det är min individuella kalkyl.
Som Henrik skrev, ju fler som köper nya elbilar, ju fler begagnade blir det framöver, som passar andras kalkyler.

#28
2021-01-12 13:12

Henrik
Ja, jag har ju varit väldigt mycket emot elbilar...

#29
2021-01-12 13:26

Hur ser det ut med laddmöjligheter hemma för de som bor i bostadsrätter och hyresrätter i Norge? Jag tycker inte att det ens ska funderas över förbud för fossilbilar innan man har löst den biten. Jag menar, det nyproduceras lägenheter idag där endast 10-20% av p-platserna får laddstolpar i Sverige.

#5
Ingen av oss kommer leva den dagen Norge har kompenserat alla såld råolja med minskade utsläpp från deras biltrafik.

#30
2021-01-12 13:38

Apex: Fast allt ligger ju inte alltid på andra att fixa....eller hur? Bostadsrättföreningar har all rätt i världen att göra fler av sina parkeringar till laddplatser, hyresvärdar kommer utan tvekan med att sätta upp laddplatser när det blir efterfrågan och en marknad, där naturligtvis till en början laddplatserna kommer kosta mer att hyra än de utan laddning. Och äger du din egen bostad, ja då är det bara upp till dig själv.....Förbud kommer att skapa en marknad nedåt för möjligheterna, var så säker.

#31
2021-01-12 14:42

Henrik M

Ska man införa förbud eller göra det svindyrt att köra fossilbilar så tycker jag att man måste göra mer för att få fart på utbyggnaden av laddstolpar. Det kommer inte att bli någon marknad innan laddstolpar står på plats, jag tror att få är beredda på att köpa en elbil innan de kan ladda hemma.

Min p-plats ligger 50m från nuvarande bostaden, hur ska jag ordna en laddplats?

#32
2021-01-12 14:24

Klart det blir bättre närmiljö i städerna om fossilbilar förbjuds, bra gjort av Norge. Råder nog ingen tvekan om att det kommer bli en mer utbredd företeelse, inte bara i Norge.
Sedan håller jag med Henrik M, jag har själv räknat på vår andrabil i familjen som finns i fossil och elutförandet. Med normal utrustning och antal mil så går det mer eller mindre jämt ut i kostnad per månad mellan dessa båda varianter. Trevligt är ju att privatleasing som tagit nästa 50% marknadsandel i finansform vid "köp" av bil förenklar ett "inköp" av elbil.

#33
2021-01-12 14:28

Apex: Svårt att svara på när man inte vet förutsättningarna. Brf, eget ägande eller hyres? Sålänge det inte är ren gatumark är det ju inget svårt alls även om det i vissa fall krävs en enighet för ekonomiska beslut såsom i brf och samfälligheter. Medans vissa brf som den jag bodde i innan lät var och en bekosta sin laddning om det önskades.
Utmaningen är ju de flerbostadsfastigheter där det saknas parkeringar helt och hållet utan den förlitar sig på ren gatumark. Men alla måste ju inte heller ladda hemma. Pendlar man som vi sett exempel på i spalterna här 8 km till jobbet så kommer man ganska många dagar på den laddningen man kan få när man storhandlar eller liknande vid en snabbladdare.

#34
2021-01-12 14:30

Re: Henrik M:
När det gäller finansiering så tänker ju inte bankerna så.
Har man inte tillräckligt hög inkomst så kanske man får nöja sig med en Volvo V70 från 2004.
Har man inte tillräckligt hög inkomst så lär man ju inte få det där lånet för att köpa den där nya elbilen. Banken skiter ju högaktningsfullt i om man slipper köpa bensin för 2000 kr per månad. Man får i alla fall inte låna några pengar till en ny elbil om inkomsten är för låg.
Känner ju folk som jobbar heltid och kanske får ut 18-19000 kr per månad och har barn med mera.
Då får man helt enkelt nöja sig med en Volvo V70 från 2004 för typ 20000 kr. Man har inget annat val.

#35
2021-01-12 14:30

Mycket bra, men förbud är fel. Hög avgift för fosilbilen i stan, visst. Den som bor på landsbyggden och åker till stan fyra gånger per år kan forsätta köra på diesel, men de som kör i stan ofta skall vara utsläppsfria.

#36
2021-01-12 14:34

Henrik M: Brf(HSB). Det finns ingen el dragen till parkeringen, blir för dyrt om jag ska bekosta det projektet själv. Jag har tagit upp detta och det skickades ut en ankät om laddstolpar och elbilar 2018, sedan dess har det varit knäpptyst.

#37
2021-01-12 14:46

Jag har oerhört svårt för den här typen av desperata lagar som helt struntar i alla de konsumenter som sitter med "förbjudna" bilar och förlorar enorma summor. För att inte tala om förödmjukelsen. Ska det här genomföras, ska också de bilägare som sitter med förbjudna och tillika värdelösa bilar kompenseras av staten. Det hade varit betydligt renhårigare att förbjuda försäljning av bensin- och dieselbilar från ett visst datum och sedan sätta en bortre gräns för hur länge de får användas, till exempel 15 år. Då hade marknaden fått klara regler att förhålla sig till, men att komma så här och slå en klubba i huvudet på folk är ohederligt och cyniskt.

A.L skriver det bra ovan: "Hyckleri hyckleri hyckleri ... Undrar om Oslo skall förbjuda oljebolag att ha verksamhet i staden också? Norska oljefonden? Skall den också förbjudas tro?"

Kanske borde Norge förbjudas att borra efter olja och sälja den?!

#38
2021-01-12 14:46

Jag är tyst för att jag har ett jobb att sköta.
Jag pratar bara 100 % elbilar, inga hybrider.

Finns det ingen bil för 200.000 efter subvention? Här är EN:
Skoda citigo iv. Du har allt förutom dragkrok.

Dragkrok har sina fördelar men inget dem flesta använder dagligen. Hört talas om mackar? Där kan man hyra/låna de få tillfällen mer utrymme behövs. Kan även meddela att det finns tjänster som både är billiga och ger jobb för att bli av med löv och annat.

Jag skrev fr.o.m 00-talet för att visa på dåtidens närtid. Givetvis har miljösnacket florerat betydligt längre och kommer GIVETVIS att fortsätta år för år då miljön påverkar oss alla.

Elbilar räddar inte ett piss av världen? Sätt dig i en kub 5x5 m tillsammans med vilken 100 % elbil du vill och se hur länge du kan vara i den kuben med bilen påslagen. Sedan gör du samma test igen med vilken förbränningsmotor som helst så får du se vad som händer.

Dubbdäck ska hållas helt utanför städerna, behövs 2 gånger per år som t.ex idag. Folk har smattrat sina dubb sen oktober, alternativ finns!

#39
2021-01-12 14:47

Patrik: De som köper en V70 från 2004 lär väl knappast tittat på ny fossilbil heller så en mycket konstig jämförelse som jag inte riktigt vet vad du ville säga med....
Men återigen, ju snabbare nybilsköparna ställer om ju snabbare finns det ett bredare utbud även begagnat. Logik du vet...

#40
2021-01-12 16:10

Henrik M: Grejen är att man tvingar folk till elbilen, trots att det inte finns några begagnade billiga elbilar att köpa.
Hade det funnits billiga begagnade elbilar för 20000 kr så hade det ju inte varit något problem.
Men det lär det ju inte göra förrän år 2035.

#41
2021-01-12 17:28

Elvis
Jo, naturligtvis behöver man utgå från sig själv när man räknar på ägandekalkylen. Jag lägger knappast 4000 kr i månaden på bränsle och då pendlar jag varje dag samt en hel del annan körning, kör ca 1600 mil per år.

Min poäng är att det åtminstone tidigare krävts att man investerar ekonomiskt för att få en hygglig elbil. Det har dock blivit bättre ekonomi med lägre priser och fler alternativ och som Henrik skriver att det numera är även ibland riktigt bra priser på privatleasing.

För övrigt så handlar det här inte om att jag är emot bättre miljö eller för fossilbilar. Jag har investerat en hel del i mitt boende och har väldigt låg energiförbrukning i övrigt (ca 7600 kWh totalt per år i hus och 4 pers) samt gör en hel del annat för att minska mitt klimatavtryck.

#42
2021-01-12 16:27

Gott att göra Axa,
Fast jag tvivlar på låg månadskostnad och samtidigt köra 1600 mil per månad :-)
Troligen har tryckfelsnisse varit framme... Lätt hänt.

#43
2021-01-12 17:17

Patrik: Fast det är ju ingen som tvingar dig att köpa elbil, du kan fortsätta köpa gamla bilar tills dess att det finns begagnade elbilar i den prisklass du vill handla för. Däremot kanske du får finna dig i att du får ta lokaltrafik eller fötterna till hjälp in vissa områden där det varit problem med höga koncentrationer av utsläpp tidigare. Men det är ju ett val du gör vad du prioriterar.
Jag har full förståelse att begagnatmarknaden släpar efter ett antal år, men det får inte stoppa utvecklingen.....återigen, vad ser till att begagnatmarknaden fylls på? Jo nybilsförsäljningen.....

#44
2021-01-12 17:27

Henrik den tvärsäkre: Jag har en total bilkostnad för ca 21 kr per mil och tror inte att någon elbil kommer i närheten. Skulle jag eller någon annan köpa en elbil för 6-800.000 kr. och låna 75-90% av detta belopp i jämförelse med att som jag gjort köpt för 134000 kr. för en ett år gammal bil med 734 mil på mätaren så går inte den ekvationen ihop. ViB tabeller är inte sällan helt tagna från det blå. För övrigt så är miljöproblemen kopplade till trafikutsläppen helt marginella. Det drev vi nu utsätts för gör folk helt chockade och förblindade. Jag inser naturligtvis att fossilbränslena inte kommer att leva för evigt men att inte låta bilparken rulla hela sin möjliga livslängd till någorlunda dagens milkostnader är bara hysteriskt.

#45
2021-01-12 17:28

Oops per år naturligtvis.

#46
2021-01-12 17:40

Glimma: Nu tror jag inte du läste ett dugg vad jag skrev.....
Jag hoppas verkligen på fullaste allvar att du inte är så korkad att du anser att en elbil för 6-800.000 kr är vad som är jämförbart med din Dacia? Jag skrev att de elbilar som är på marknaden idag har ett lägre TCO än sin motsvarande jämförbara fossilbil, redan vid normala mil.

#47
2021-01-12 18:37

Köpte en Saab 95 (årsmodell -99) för 7 år sedan för sek 35.000:- Har nu kört ca 8-tusen mil med den sedan dess, utan några nämnvärt dyra reparationer, utöver vanlig service. Den går alldeles utmärkt fortfarande. Vilken elbil kommer ens i närheten av det när det gäller totalekonomi? Vad ska alla de göra som inte har råd med nämnvärt dyrare bilar men är ändå helt beroende av bilen för att komma till arbete och affär? Cykla eller häst och vagn eller ?

#48
2021-01-12 18:46

Alltså läser inte folk de ord de tittar på, eller är det andra fel? Nej Svenne, en helt ny elbil är inte jämförbar med en 21 år gammal Saab och kan därmed inte heller jämföras på totalekonomi. Däremot skulle jag gissa, utan att ha säkra siffror på det att en begagnad Zoe för 100.000 kronor får betydligt lägre TCO än en Clio för 100.000 kronor om vi nu ska titta på bilar som går att jämföra vettigt på begagnatmarknaden. Jag är otroligt säker på att en begagnad Tesla Model S Performance för 600.000 kr har betydligt lägre TCO än en begagnad Mercedes AMG för samma peng. Men nej, det finns inga begagnade elbilar än motsvarande din 9-5, anar att du faktiskt själv förstår det och varför. Och vad de ska göra som inte har råd med en ny bil? Precis som innan, köpa begagnat av det urval som nybilsköparna förser dem med efter hand. Inte ett dugg svårare än så....att dra till med häst och vagn ytterligheten blir ju mest tramsigt.

#49
2021-01-12 19:21

Henrik
Fast du förutsätter ju att en elbil för 600 000 kr är 200 000 kr bättre än valfri bil för 400 000 kr.

#50
2021-01-12 19:31

Vart har jag skrivit det Axa? Jag har skrivit att de elbilar som finns idag, oavsett vad man anser om dess egenskaper, har samma eller lägre TCO än motsvarande jämförbar fossilbil. Har inte lagt nån värdering alls på inköpspriserna vilket jag som sagt påstår är fel post att enbart stirra sig blind på, då de lägre driftkostnaderna medför att det finns mer pengar att lägga på finansieringen för att landa in på samma TCO. Är du med?

#51
2021-01-12 19:45

Börjar nästan förstå Henriks frustration :-)
Är bil A för 600 kkr bättre än bil B för 400 kkr?

Vem svarar på det?
Tycke, smak och känsla.
Går egr-ventilen sönder, en vipparm, en drivrem som trasslar in sig i avgassystemet...?
Man kan ha otur och vad som helst kan hända.
Eller så värdesätter man egenskaperna med en elbil och tycker det är underbart att åka tyst och utan lokala utsläpp.
Sedan kan man förstås ha otur med elbilen med.

Så det är väldigt enkla och självklara frågor som ställs. (Obs ironi)

#52
2021-01-12 19:45

Nu är ju detta för Norge. Så ni som funderar på begagnade elbilar, laddning och dylikt bör ju titta på situationen i Norge och inte i Sverige.
Det är inga problem att leasa en 3 år gammal Leaf för en tusenlapp i månaden i Norge. Eller en ny 40+ mil/laddning för 2 500 i månaden. Casha en pendlarbil för 40 papp, de finns i mängder. Och vill ni hålla er runt 200kkr så går det till och med att få tag på en Model S. ;)

Man får också tänka på att mer än hälften och i December två tredjedelar av alla bilar som säljs är elbilar och att både Oslo och Bergen har mycket högre siffor än riksgenomsnittet. 15% av flottan är rena elbilar i riket och i Bergen och Oslo är andelen mycket högre än så.

Vi pratar om enkla och naturliga åtgärder i ett elbilsmoget land.

#53
2021-01-12 20:22

Elvis
Eller så köper man elbil och får dålig karosspassning, vatten som läcker in eller glastak som lossnar.
Nåja, det kan även vara otur med elbilar.

#54
2021-01-12 21:03

Axa,
Jag skrev ju:
"sedan kan man förstås ha otur med en elbil med"

Precis så skrev jag.
Tänkte du något annat?
Jisses...

#55
2021-01-12 21:13

haha, förstår du min frustration nu ELvis? ;)

#56
2021-01-12 21:26

Haha, inte alls förvånad att Henrik blir frustrerad, ligger väl i linje med hans personlighet.

Ja, jag missade den raden som Elvis hänvisade till.

I övrigt var det Henrik som tog upp begreppet jämbördiga bilar, vad det nu betyder?

#57
2021-01-12 21:39

Oj oj, konservativa farbröder som stretar o drar i sina gamla fossilbilar. Henrik och flera som har kört och har erfarenhet från elbilar har rätt i sina resonemang. En Volvodiesel eller bensin har också ett högt inköpspris men blir dyrare med beaktande av TCO. En bränslekostnad på 10 kr/mil, service 3 kr per mil, hög skatt, lägre andrahandsvärde gör kalkylen gynnsam till fördel för elbilen, (Tesla). Kvalitetsproblem ska nog knappast Volvoåkare ta upp, som argument, där utmärker sig Tesla M3 positivt.

#58
2021-01-12 21:53

JL
Jag är absolut inte konservativ i den meningen men jag misstänker starkt att kalkylerna utgår från man kör bilen i tjänsten eller kör väldigt många mil privat. För den som kör mer ”normalt” eller mindre så blir det inte lika fördelaktigt. Iallafall om man vill äga bilen. Men som jag skrev högre upp, det finns en del oslagbara erbjudanden på privatleasing.

#59
2021-01-12 21:56

Axa: Med jämnbördiga bilar avser jag modeller i samma klass, storlek, utrustning, ungefärlig prestanda och säkerhetsnivå vad gäller teknik etc.
Jag anser utan tvekan att de flesta, om inte alla elbilar på marknaden idag har samma eller lägre TCO än sin motsvarande fossilbil redan vid normalanvändning, 1500-2000 mil om året.
Sen finns det alternativ, som inte är jämbördiga, som har lägre TCO för som jag skrev tidigare, än så länge finns det inte elbilar som motsvarar alla olika fossilbilsversioner på marknaden.

#60
2021-01-13 04:59

Ingen fjärrvärme i Norge?! Det första jag fick upp med hjälp av Google var "Oslofjord Varme".

#61
2021-01-13 08:53

Henrik#26: "Om du lägger 2000 kr mindre i soppa kan du lägga 1000 kr mer i lånekostnad..." Jag lägger totalt mindre än 700 kr/månad i dieselkostnad när jag kör 1200-1400 mil per år. Det är utgångläget när jag ska jämföra. Sen har vi alla buggar och den korta sträckan mellan laddningarna och den oprövade kvalite`n i övrigt.

#62
2021-01-13 09:18

Glimma: Nu var inte den kommentaren skriven till dig utan allmänt för att få de som inte vill förstå hur man måste se på totalen och inte bara inköpspriset.
Och som jag skrev, vilket du troligtvis inte heller läste, så finns det idag inte elbilar motsvarande alla olika fossilbilar på marknaden. T.ex. motsvarande osäkra Dacior. Det jag skrev däremot var att de elbilar som finns på marknaden idag, har ett lägre TCO än motsvarande fossilbil redan vid normal körsträcka på runt 1500-2000 mil om året. Vad är det du inte förstår?
Sen har inte alla elbilar buggar, kort räckvidd och dålig kvalitet......
Min har inte haft en enda bugg på 11 000 mil, den kommer 40-60 mil per laddning och den har minst lika bra kvalitet som de fossilbilar jag plockar ut och kört lika långt med tidigare.
Frågor på det?

#63
2021-01-13 12:46

Henrik: Man kan inte jämföra champagne med starköl. Det är bara så att jag föredrar starköl. Jag köper nästan ny lågprisbil för 130-170.000kr, behåller den i ca 3 år och servar och reparerar för ca 1000-1200 kr per år och säljer sedan för 110-145.000kr. Så får jag en lägre kostnad (ca 20 kr/mil) än man kan få för en elbil även om den kostar något mindre (lätt begagnad) än i mitt exempel ovan. När elbilen i mellanstorlek med suvkaross kostar lätt begagnad under 220.000 med 1000-2500 mil på mätaren så möjligen men bara möjligen.

#64
2021-01-13 13:10

Glimma: Men det är ju precis det jag skrivit hela tiden.....*tar mig för pannan* Att det inte går att jämföra bilar som ej är motsvarande. Och din bil, som ej borde sålts med tanke på osäkerheten när de var nya, finns det ingen motsvarande elbil till. Så jag kan verkligen inte förstå varför du tjatar om att en begagnad skitbil allt kostar mindre en en ny elbil i helt annan klass......
Det vet och förstår redan alla. Men då är vi överens om att ja, det finns bilar som kostar mindre än en ny elbil att äga, men om man jämför motsvarande bilar, är elbilen lägre eller som sämst samma kost, är du med?

#65
2021-01-13 14:47

Då summerar jag, grattis norge!

#66
2021-01-14 06:44

CEAT, du är rolig du. En Skoda Citigo för 2 vuxna, 2 barn, barnvagn och bagage. Många har ett större behov än att
transportera sig själv och handväskan i en bil.

#67
2021-01-14 06:54

Allt det får plats, prova innan du skriver :)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.