Bild
Nästa artikel
Nyheter

Nissanchef erkänner misstag: ”Gick för snabbt fram”

Publicerad 29 december 2020 (uppdaterad 29 december 2020)
Nissans operativa chef erkänner att mycket gått snett. ”Vi hade föråldrade modeller och ett enormt modellutbud vi inte kunde underhålla”, säger han.

2020 har inte varit något enkelt år för någon av biltillverkarna, men Nissan är ett av märkena som haft det extra kämpigt – och inte bara på grund av att koncernchefen Carlos Ghosn flydde från häktet under spektakulära former.

Carlos Ghosn ville expandera ordentligt och siktade på åtta procents marknadsandel och åtta procents vinstmarginal – en imponerande siffra bland stora volymtillverkare. Men förra året nåddes bara knappt sex procents marknadsandel och förlusten uppgick till hela 3,3 miljarder kronor.

Nissan har nu sjösatt en räddningsplan som bland annat går ut på att fokusera mer på marknader där Nissan redan säljer bra. Det innebär att Europa, där försäljningen minskat med 30 procent de senaste två åren trots suv-rusningen, inte längre beskrivs som någon ”kärnmarknad”. Men märket ska inte försvinna helt.

I en intervju med Car Magazine erkänner Nissans operativa chef Ashwani Gupta att mycket gått fel.

– Vi gick för snabbt fram för att expandera i världen och trodde att den globala bilmarknaden skulle växa och att vår försäljning skulle gå jättebra, säger han.

Läs också: Nya krisplanen: Ska kapa både fabriker och modeller

”Vi hade föråldrade modeller och ett enormt modellutbud vi inte kunde underhålla”

Elbilar och suvar blir Nissans viktigaste produktkombination. Tydligaste exemplet är kommande elsuven Ariya.

Gamla modeller

Men så blev det inte, enligt Ashwani Gupta.

– Vi hade föråldrade modeller och ett enormt modellutbud vi inte kunde underhålla.

Ett exempel på det är förra generationen Juke som fick leva i nio år innan ersättaren kom. Populära suven Qashqai fick dessutom vänta länge på nya och snålare motorer, och ingen av dem finns ännu med hybridteknik.

– Om du inte har några intäkter får du inga nya bilar. Det är en ond cirkel. Då bestämde vi oss för att rationalisera, säger Ashwani Gupta.

Nissan ska spara enorma belopp på att förenkla modellutbudet och stänga flera fabriker. Renault ska fokusera på mindre bilar och skåpbilar medan Nissan ska bli koncernens spjutspets på elbilar, sportbilar och större modeller.

Nissan har bland annat visat upp en ny generation av Z-serien men den kommer inte till Europa. Det gör däremot den nya elsuven Ariya. I väntan på den ska Nissan fokusera mest på suvarna Juke, Qashqai och X-Trail.

Läs också: Världspremiär för elbilen Nissan Ariya

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.