Bild
Nästa artikel
Nissan NV200 blir London-taxi

Nissan NV200 blir London-taxi

Nyheter

Nissan NV200 intar snart Londons gator i form av den klassiska svartfärgade taxin. Med den kommer bättre bränsleekonomi.

Nissan NV200 är redan ett nytt tillskott i New Yorks taxiflotta. Affären har inspirerat Nissan att fortsätta att satsa på taxibilar. Resultatet är att NV200 nu även kommer att finnas på Londons gator, vars svartfärgade taxibilar är klassiska och kända som ”black cab”.

För taxiförare kommer Nissan NV200 att göra stor skillnad. Bilen rapporteras bli billigare än Mercedes taxialternativ. Dessutom blir bränsleekonomin 50 procent bättre jämfört med den snålaste modellen i Londons nuvarande taxiflotta, vilket ska spara en genomsnittlig taxiförare 1 000 pund, motsvarande 10 500 kronor, om året.

Taxibilar stor miljöbov
Den förbättrade bränsleekonomin är också viktig för London som stad, där 22 000 taxibilar kör sammanlagt 37 miljoner mil om året och står för 20 procent av stadens föroreningar. Nissan ska även börja testa en helt elektrisk version av sin London-taxi under 2013.

Nissans taxibil lanseras i en tid där delar av Londons taxiflotta behöver bytas ut. Från och med slutet av augusti blir det nämligen förbjudet för taxibilar äldre än 15 år att köra på gatorna.

Diskutera: Hur ser du på Nissan NV200 som taxibil?

Taggar: Nyheter, , Nissan NV200

Kommentarer

#1
2012-08-07 13:52

Skyltningen är utmärkt i Sverige och det är vi bortskämda med, det räcker att komma till Danmark så är det en katastrof.

#2
2012-08-07 14:53

Ful och charmlös bil, helt utan känsla. Usch säger jag. Ingen jag vill åka i.
Kan man inte sätta in nya mer effektiva motorer i de äldre bilarna och fortsätta då? Den äldre designen var bra, inget fel på den! Organiska, mjuka former och extremt rymlig invändig. Jag har åkt med en sådan i London och åker gärna fler gånger. Men jag tar hellre bussen eller går än åker en fyrkantig Nissan box. Någon värdighet måste man ändå ha, särskilt i London. :)

#3
2012-08-07 16:17

London svarttaxi.

#4
2012-08-07 22:49

Har personmodellen ökad spårvidd ?? Dom där feta skärmarna finns inte på skåpbilen.

#5
2012-08-08 07:43

Kan bara se det som positivt att London får bättre bilar.
PÅ tal om Taxibilar så diskuterade jag för en tid sedan det här med komfort och att det verkar viktigt för oss att sitta bra då vi åker Taxi. ( både som förare och kund )
I ett Engelskt program pratade man om "kvinnliga vardagsnöjen" och ett av dem var att åka en Taxi i just London....dess vibrationer var tydligen väldigt behagliga för kvinnor!

Charm och tradition är en sak men jag är glad för att det sker en förändring som är bra för både säkerheten och miljön.

#6
2012-08-08 11:25

Kevin Carlsson @ Konstig mattematik: Om 22 000 bilar kör 37 milj mil/år skulle det betyda att varje bil går 1682 mil/år. De går sannolikt 10 ggr så mycket och förbrukar minst 20 000 liter/år i London trafikens köer.

Om Nissan drar 50 % mindre så skulle man spara 10000 liter/år och lika många pund/bil.

#7
2012-08-08 13:50

Tyckte också att något måste var galet med den uträkningen,...10.000kr/året är ju bara löjligt för en Taxiåkare.
Snabbt räknat så sparar man 15000kr/år på en bil som förbukar hälften över 2000 mil. ( med 15kr/litern )
Vad jag kan utläsa så kostar Diesel i snitt 14,60kr/litern i London,...vilket alltså utgör en besparing på 14600kr för varje mindre förbrukad kubik. ( DET gör en skillnad som märks )

#8
2012-08-08 17:29

Håller med Raphael. Det är väldigt trist att man överger den klassiska och funktionella designen och byter till en fulare modell, i stället för att modernisera drivlinan på den befintliga modellen - eller en vidareutvecklad version av den. Men det handlar väl som vanligt om pengar. London blir lite tråkigare.

Edit: Även New York har valt denna Nissan-bil, vilket även där är något som gör stadsbilden tråkigare jämfört med de gamla klassiska amerikanska bilarna - Crown Victoria.

#9
2012-08-09 08:21

En "märklig" tanke för mig: Dem flesta vill ha nya prylar runt omkring sig och bilen skall inte vara för gammal.
Vi vill ha teknik i massor och inte minst vill vi åka säkert.
I Sverige ser vi helst att Taxibilen när vi väl åker den är en vräkig lyxbil!?
Men...om vi sedan åker till NewYork eller London så vill vi åka i en skrothög?
Varför?,..förändringar och inovativa lösningar får äga rum överallt och inom alla områden men om man byter ut Taxibilarna i en storstad så blir det kaos?

Som sagt,..man kan inte förstå allt ...

#10
2012-08-09 09:23

Åker man någonstans vill man att det ska vara som på de filmer man sett. När man åker till Newyork vill man helst se Checkertaxi och åker man till London vill man se klassisk londontaxi, plommonstop och dubbeldäckare, för det har man sett på film!

#11
2012-08-09 11:11

Vi är också uppväxta med historier ifrån hur det var förr,..liksom vi själva berättar för våra barn om hur vi har haft det.
Men hur mycket ifrån förr vill vi ha tillbaka? ( trots det berömda ordspråket )
På bilsidan minns man Amazoner med flera gamla bilar (främst då Volvo förståss) och det var bra bilar som man minns med glädje.
En hel del utav dessa rullar än och visst är det kul och minnesvärt då man ser en men för den sakens skull så kör dem flesta utav oss inte i dessa bilar till vardags!

Tror nog att både NewYork och London klarar sig utmärkt utan sina reliker och det finns dessutom annat att titta på som har sett likadant ut i sekler.
Hoppas inte att våra barn klagar om 10 år när dem nya bilarna byts ut eftersom att de då inte längre känner igen stadsbilden.

#12
2012-08-09 11:45

Men det känns lite konstigt med nissantaxi i NewYork! Men det är väl bara att vänja sig!

#13
2012-08-10 03:21

Jag har fortfarande inte släppt tanken på en NV200 när den börjar säljas här i slutet på året om jag inte köpt en ny Hyundai H-1 innan dess. Den är numera 6-växlad och effekten har sänkts från 125 kw till 100 kw så den borde vara ännu mer än min gamla.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.