Bild
Nästa artikel

Nissan: Batterierna klarar sig längre än bilen

Nyheter

Nissan har analyserat 400 000 Leafs och kommit fram till att batterierna kommer hålla 22 år.

Livslängden hos elbilens batterier är för många kunder en osäker punkt. Nissan säger sig nu ha tydligt svar på den frågan efter att ha analyserat över 400 000 europeiska exemplar av tillverkarens elbil.

Det var under en konferens i Göteborg som Francisco Carranza, chef för Renault-Nissan Energy, berättade om analysen. Den fann att bilbatterierna kommer hålla 22 år, vilket med Nissans antagande om en genomsnittlig livslängd på 10 år för en bil innebär att batteriernas livslängd inte kommer vara ett problem.

- Vi kommer behöva återvinna de batterierna, berättade Carranza på Automotive News Europe och tillade att eftermarknadsintäkter kommer minska avsevärt med elektrifiering.

Nissan tittar på nya sätt att få in pengar på elektriska bilar, då de inte ger samma traditionella inkomster som förbränningsbilar. Därför har tillverkaren tagit fram ett antal projekt för att använda batterierna, gamla eller nya, i sammanhang utanför bilen. Exempelvis som komplement till solceller.

Diskutera: Vad tycker du om Nissans analys? 

Kommentarer

#1
2019-05-29 12:40

Blodsbatterier! Måste ju vara bättre att elda upp 50000 liter diesel under samma period?

#2
2019-05-29 13:08

Genomsnittlig livslängd på 10 år för en bil? Speglar den beräkningen märkets faktiska kvalitet eller att dom tappat verklighetsförankringen? Varför finns det då så pass många nissan leaf ute där batteripacket är dåligt, och en eftermarknad som vuxit fram just p.g.a detta? Men ok nissan, lova 22 års livslängd i sverige skriftligt, utan större kapacitetsbortfall så kan ett köp kanske övervägas med 10-procentig sannolikhet.

#3
2019-05-29 13:58

"Nissans antagande om en genomsnittlig livslängd på 10 år"

VA? Det här blir värre och värre. Skall miljön behöva tolerera en livslängd på en bil som är 10 år? Inte nog med att blodsbatterierna tillverkas av el gjord på kol och att strömmen till dem tillverkas av el gjord på kol. Nu skall varje fordon göras om fullständigt vart tionde år. Naturligtvis med energi tillverkad av kol. 

Det bästa för miljön vore självklart att tillverka (enkla, funktionella och med gott rostskydd) dieselbilar där livslängden är 30 år. Räkna på den ni, miljötomtar.

.

#4
2019-05-29 14:10

10 år kan säkert gälla i Japan där jag förstått att bilarna inte används så många år. Men i Europa vill vi nog ha lite längre livslängd.

#6
2019-05-29 17:12

Räckvidden efter 10 år är mer intressant att veta och om man kommer att förlänga garantitiden på batterierna med anledning av studien.
Lithiumbatterier av bra kvalitet kan hålla länge men är ändå oanvändbara om de inte kan hålla tillräcklig kapacitet

#7
2019-05-29 19:14

Äh, gör man rätt kommer de hålla bilens livstid samt även med marginellt sämre effekt.
https://sites.google.com/view/teslamiles
https://alltomelbil.se/har-ar-elbilen-som-kort-54-000-mil-och-batteriet-...

Fast nu måste de ha fokus på att få praktiska modeller till bra priser.... jag väntar med spänning!

#8
2019-05-29 20:03

Tja, vem ska man tro på?

De här på sidan med oklar agenda som menar, utan med någon som helst efterforskning som stöd, att batterierna max håller i tio år innan de måste bytas.

Eller en biltillverkare, med klar agenda, som dock gjort en forskning och menar att batterierna håller i över 20 år.

Den som lever får se...

#9
2019-05-29 20:51

@Prestigelös - du kan ju kika på statistiken som Teslaclubbarna för, där ser du degradationen för batterierna som typiskt ligger på 7-8% efter 12000 mil. Det mesta av kapacitetstappet verkar ske i början för att sen plana ut. Extrapolerar man de kurvorna så torde de hålla väldigt länge. Det finns ju även ett mindre antal bilar som rullat riktigt långt på originalbatteri, några 40-50 000 mil, utan nåt större kapacitetstapp.

#11
1
2019-05-29 21:25

Fanns en biltillverkare som gjorde turbo till sin grej, turbon fick bytas efter 10 000 mil, ändå fanns det de som sade att det var den bästa bilen ... Men den eran tog slut. Så finns det ett bilmärke kallat "premium" där man får byta automatlåda ideligen, dyrare än batteribyte som inte kommer behövas. Tror helt klart att batterier håller längre, dessutom är bilen i övrigt inte så krångelbenägen, blir en skön framtid detta.

#12
2019-05-30 02:15

10 års livslängd på en bil och 22 år på batterier!? 22 års livslängd på bilen OCH batterierna vore betydligt mer rimligt.

#13
2019-05-30 08:12

Finns nog bara en Tysk bil och två Japaner som håller 22år av dagens bilar;

#14
2019-05-30 10:24

Rätt många bilar skrotas ju i unga år pga krock osv., 10 år är ju inte hur länge bilar som sköts är kördugliga utan vad man uppskattar i medeltal av sina tillverkade bilar (i världen gissar jag), tror nog de vet vad de talar om mer än random "snackare" här, bara för att det finns kvar Volvo från 1969 som rullar här, innebär det inte att Volvo 142 med samma synsätt har en livslängd på 50 år...
Sen att det är bättre för miljön att nyttja bilar så länge som möjligt är det nog ingen som säger emot, sålänge de har avgasrening åtminstone.

#15
2019-05-30 10:45

Har för mig att jag läst att medellivslängden på en bil (i Sverige?) var 13år. Om man vill dra långtgående slutsatser bör källan kollas upp :)

Men att räkna på 10år låter lite väl kort ändå.

#16
2019-05-30 11:02

Medellivslängd är svår att sia om, den innehåller ju gamla synder. För några år sen Klev MB ner från tornen pga det man tillverkade i slutet på 90 talet, och blev omkörd av Volvo och Toyota.

#17
2019-05-31 00:16

När jag fick min tjänstebil, V70 140 2001 sa en bekant "nu åker du Kungligt." Själv hade han erfarenhet från en S80. I dag 18 år senare åker jag precis lika komfortabelt och säkert med lika många krockkuddar som i en helt ny bil. Fortfarande helt rostfri (troligen i mer än 10 år till) och motorn är kanske inkörd i dag.

#18
2019-05-31 09:50

Min "nyaste" bil är 13 år...
Det finns många fördomar och påståenden om batteriernas livslängd och prestanda. Det är som med Biltemas oljor, många har åsikter men få har fakta.
Att det inte går att ersätta världens bilflotta med elbilar är faktiskt ingen fördom, det finns inte material, och jakten på råvaror är inte vänlig mot varken miljö eller människan.
Nu har jag inte sett återvinningsgraden på dagens batterier, men även om den är 95% så är det fortfarande 5% som måste ersättas varje gång.

#19
2019-05-31 23:39

Min nyaste bil är även den 13 år, men Priusen som är näst yngst är inne på sitt nittonde år med orginalbatteriet för hybriddriften och startar lika piggt i smällkalla vintern som den gjorde när den var ny och bensinförbrukningen är även den densamma som när bilen var ny och då har den ändå inte varit på en service under alla år och ändå gått igenom besiktningen utan anmärkning under dessa år vilket inte är dåligt när den bara fick en tvåa i VB rosttest och enligt uppgift skulle snart ha rostat bort med bensintank i plåt osv.

#20
2019-06-01 08:28

En v70 från 2001 är inte alls lika komfortabel som vilken ny bil som helst i samma klass;)

#21
2019-06-01 09:47

Vad mänskligheten än väljer kommer det att ha negativ påverkan på miljön. Fossilbilarna har ett gigantiskt avtryck under sitt brukande. Kan någon få upp verkningsgraden till 90-90% på fossilmotorer, ja då är det fortfarande ett alternativ. Problemet är att människokollektivet inte bryr sig över sitt resursslöseri, i och med att det mesta vi konsumerar är för billigt, vilket leder till slöseri. Resemönster, konsumtion av kläder, kastar mat som är helt ätbar. Systemet bygger på kontinuerlig tillväxt som mäts i pengar, som i och för sig bara är ettor och nollor när valutorna är digitala, dagens tillväxtmått är lika med undergång för människa, djur och natur.

#22
2019-06-01 09:55

PREVIA!
Där snackar vi riktig kvalité ir;)

#23
2019-06-01 21:17

@J.L +100 Ack, så sant! :-(

#24
2019-06-01 22:19

Klarsynt, du (och några till) framhärdar med den smaklösa benämningen "blodsbatterier", trots att batteriet inte kan rå för att vissa ämnen bryts under vidriga förhållanden som ju faktiskt går att förbättra, trots att man är på väg mot helt andra batterier, trots att utvecklingen alltid fortskrider.
Vad beträffar fossilmotorer (en betydligt mer adekvat benämning) tror du tydligen att tillverkningen går helt utan energitillförsel.
Du vet för övrigt förbannat väl att el kan tillverkas på en mängd olika sätt, så varför fastna vid det värsta bara för att det just nu är dominerande.

#25
2019-06-02 02:13

Mb600 skriver: "En v70 från 2001 är inte alls lika komfortabel som vilken ny bil som helst i samma klass;)" Min fråga: Var ligger skillnaden i komfort? Ev. skillnad som t.ex. autobroms och GPS motiverar inte byte till en ny bil som innebär minst dubbelt så stor kostnad per år och mil, eller?

#26
2019-06-02 07:04

En V90 går tystare och mjukare för att inte tala om en Mercedes E klass:)
Sen är de nyare betydligt krocksäkrare tex;)

#27
2019-06-03 16:26

Mb 600 @ Om man är Prinsessan på ärtan så stämmer det, samtidigt säljs det fler stadsjeepar (än vanliga bilar) och som har både styvare fjädrar och går sämre över fartguppen än en V70N.

#28
2019-06-03 22:46

Frågan är vad en V70 från 2001 drar per mil? Svårt att tro att den går under litern blandad. Så bränslekostnaden borde vara till fördel för ny bil.

#29
2019-06-04 13:02

Axa @ Där har Du helt fel! Det är ingen skillnad vid praktisk körning på en gammal och ny bil oavsett om det är en diesel eller bensinbil. Skillnaden finns bara i NEDC testen och har därför blivit en skröna. Med WLTP testen kommer den officiella förbrukningen att öka med c:a 18% och då är det de nya bilarna som officiellt får den högsta förbrukningen och CO2 utsläppet.

Vår V70N ligger mellan 0,6 och 0,7 liter per mil blandad körning inkl. körning av bensinvärmaren före varje start sommar och vinter. Vår SAAB 9-3 2001 drar nära 0,1 liter mer per mil och vår V70 2,4D 2007 drar c:a 0,1 liter mindre per mil än V70N. Det ligger samma däckdimension fabrikat på alla tre bilar.

#30
2019-06-04 13:12

Snabb
Nåja, min gamla 240 drog betydligt mer än den bil jag har idag. Likaså drog tidigare V50 -03 betydligt mer än den bil jag har idag.
Jag har svårt att tro att en V70 drar så lite men å andra sidan kanske du praktiserar extrem eco-driving... Det kanske är diesel du har på 70N?

#31
2019-06-04 22:32

Axa @ Alla våra bilar drar förhållandevis lite, så även vår 245 DL med 200K motor, men inte p.g.a. extrem eco-driving, dock på engagerad körning och inte så hög hastighet. Men att 245 drar mer har inte med åldern att göra utan luftmotståndet. Till alla våra bilar finns en elektronisk körjournal och jag kan inte finna något motiv till att frisera dessa siffror.

Men om en V70 är från 2000 eller från 2019 har liten eller ingen betydelse för bränsleförbrukningen, trots att den förra har en 2,4 och den senare en 2 liters motor. Din nuvarande bil kanske är lättare eller har mindre luftmotstånd än V50 och därför har lägre bensinförbrukning. Kostnaden för något högre bränsleförbrukning är dock försumbar i förhållande till värdeminskningen för en ny bil.

#32
2019-06-04 23:28

Snabb
V50 och den bil jag har är likvärdiga. V50 hade dock en omodern sugmotor och 0,85 under den tiden jag hade den. Leon som är modernare motor med turbo snittar 0,65. Blandad på båda.

Alltså...jag gissar på att din V70N har dieselmotor...

#33
2019-06-05 11:31

Pågen i Malmö vill bygga ut, men kan ej garanteras EL. Då kan man undra om det kommer att erbjudas el till alla elbilar också ??
( Pågen är ett stort bageri som är el beroende. )

#34
2019-06-05 14:59

Axa @ Du behöver inte gissa. Om Du läser #29 en gång till så ser Du att vi har både en V70 2,4 Diesel och en V70 140 bensin. Förbrukningen skiljer 0,1 liter per mil mellan de två V70 ll, båda med manuell låda.

SAAB 9-3 drar inte fullt 0,1 liter mer bensin per mil trots en motor på bara 2 liter jämfört med Volvons 2,4 liter. Men SAAB:en har ju en Turbo som skall snurra och pumpa luft runt i By-pass ventil som står öppen hela tiden när jag eller frun kör, (det ser jag på den ingasmanometer som jag monterat och som vid alla driftförhållanden mäter ett undertryck). Turbon bromsar avgaserna och höjer förbrukningen något till ingen nytta.

Axa, är det din egen mätning Du refererar till när det gäller V50 resp. Leon eller är det de officiella förbrukningssiffrorna? Om det är de senare skall Du läsa #29 och i så fall är det inte med verkligheten överensstämmande.

#35
2019-06-05 18:18

Snabb
Sorry, jag missade det om bensin gällande 70N. Ja, då var det en bra siffra.

Ja, det är uppmätta siffror vid pump, medel på alla tankningar. Har en app som jag matar in värden efter varje tankning.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.