Bild
Nästa artikel
Nyheter

Nissan: Batterierna klarar sig längre än bilen

Publicerad 29 maj 2019
Nissan har analyserat 400 000 Leafs och kommit fram till att batterierna kommer hålla 22 år.
Livslängden hos elbilens batterier är för många kunder en osäker punkt. Nissan säger sig nu ha tydligt svar på den frågan efter att ha analyserat över 400 000 europeiska exemplar av tillverkarens elbil.

Det var under en konferens i Göteborg som Francisco Carranza, chef för Renault-Nissan Energy, berättade om analysen. Den fann att bilbatterierna kommer hålla 22 år, vilket med Nissans antagande om en genomsnittlig livslängd på 10 år för en bil innebär att batteriernas livslängd inte kommer vara ett problem.

- Vi kommer behöva återvinna de batterierna, berättade Carranza på Automotive News Europe och tillade att eftermarknadsintäkter kommer minska avsevärt med elektrifiering.

Nissan tittar på nya sätt att få in pengar på elektriska bilar, då de inte ger samma traditionella inkomster som förbränningsbilar. Därför har tillverkaren tagit fram ett antal projekt för att använda batterierna, gamla eller nya, i sammanhang utanför bilen. Exempelvis som komplement till solceller.

Diskutera: Vad tycker du om Nissans analys? 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • 2019-05-29 13:08
JorgenE

Genomsnittlig livslängd på 10 år för en bil? Speglar den beräkningen märkets faktiska kvalitet eller att dom tappat verklighetsförankringen? Varför finns det då så pass många nissan leaf ute där batteripacket är dåligt, och en eftermarknad som vuxit fram just p.g.a detta? Men ok nissan, lova 22 års livslängd i sverige skriftligt, utan större kapacitetsbortfall så kan ett köp kanske övervägas med 10-procentig sannolikhet.

#2 • Uppdaterat: 2019-05-29 13:58
Klarsynt

"Nissans antagande om en genomsnittlig livslängd på 10 år"

VA? Det här blir värre och värre. Skall miljön behöva tolerera en livslängd på en bil som är 10 år? Inte nog med att blodsbatterierna tillverkas av el gjord på kol och att strömmen till dem tillverkas av el gjord på kol. Nu skall varje fordon göras om fullständigt vart tionde år. Naturligtvis med energi tillverkad av kol. 

Det bästa för miljön vore självklart att tillverka (enkla, funktionella och med gott rostskydd) dieselbilar där livslängden är 30 år. Räkna på den ni, miljötomtar.

.

#3 • 2019-05-29 14:10
Pi

10 år kan säkert gälla i Japan där jag förstått att bilarna inte används så många år. Men i Europa vill vi nog ha lite längre livslängd.

#4 • 2019-05-29 17:12
bengt39

Räckvidden efter 10 år är mer intressant att veta och om man kommer att förlänga garantitiden på batterierna med anledning av studien.
Lithiumbatterier av bra kvalitet kan hålla länge men är ändå oanvändbara om de inte kan hålla tillräcklig kapacitet

#5 • 2019-05-29 19:14
Styggavargen

Äh, gör man rätt kommer de hålla bilens livstid samt även med marginellt sämre effekt.
https://sites.google.com/view/teslamiles
https://alltomelbil.se/har-ar-elbilen-som-kort-54-000-mil-och-batteriet-haller/

Fast nu måste de ha fokus på att få praktiska modeller till bra priser.... jag väntar med spänning!

#6 • 2019-05-29 20:03
Prestigelös

Tja, vem ska man tro på?

De här på sidan med oklar agenda som menar, utan med någon som helst efterforskning som stöd, att batterierna max håller i tio år innan de måste bytas.

Eller en biltillverkare, med klar agenda, som dock gjort en forskning och menar att batterierna håller i över 20 år.

Den som lever får se...

#7 • 2019-05-29 20:51
Raywave

@Prestigelös - du kan ju kika på statistiken som Teslaclubbarna för, där ser du degradationen för batterierna som typiskt ligger på 7-8% efter 12000 mil. Det mesta av kapacitetstappet verkar ske i början för att sen plana ut. Extrapolerar man de kurvorna så torde de hålla väldigt länge. Det finns ju även ett mindre antal bilar som rullat riktigt långt på originalbatteri, några 40-50 000 mil, utan nåt större kapacitetstapp.

#8 • 2019-05-29 20:52
Raywave

https://alltomelbil.se/har-ar-elbilen-som-kort-54-000-mil-och-batteriet-haller/

#9 • 2019-05-29 21:25
1

Fanns en biltillverkare som gjorde turbo till sin grej, turbon fick bytas efter 10 000 mil, ändå fanns det de som sade att det var den bästa bilen ... Men den eran tog slut. Så finns det ett bilmärke kallat "premium" där man får byta automatlåda ideligen, dyrare än batteribyte som inte kommer behövas. Tror helt klart att batterier håller längre, dessutom är bilen i övrigt inte så krångelbenägen, blir en skön framtid detta.

#a • 2019-05-30 02:15
John2008

10 års livslängd på en bil och 22 år på batterier!? 22 års livslängd på bilen OCH batterierna vore betydligt mer rimligt.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.