Nästa artikel
Nevs tror på elbilssatsning
Nyheter

Nevs tror på elbilssatsning

Publicerad 7 juli 2014 (uppdaterad 7 juli 2014)
Tidningen Ny Teknik har träffat representanter för Nevs i Almedalen. Trots de ekonomiska problemen så tror Nevs på framtiden.
Det är Nevs Kommunikationschef Mikael Östlund som pratat med Ny Teknik. Han säger att Nevs testar olika batterier och motorer till den elbil som utvecklas med Saab 9-3 som bas. Han säger också att Nevs fortfarande arbetar med Phoenix-plattformen men att det just nu saknas resurser.
– För att det ska kunna bli färdigt så måste vi ha in mer kapital utifrån. Vi är för små för att utveckla den själva och vi har långt gångna samtal med två stora asiatiska fordonstillverkare. De samtalen började innan stängningen av fabriken, men skyndades på av det, säger Mikael Östlund till Ny Teknik.

Källa: Ny Teknik

Diskutera: Tror du på Nevs elbilssatsning?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-07-07 12:20
Tjalle

NEVS har burit sig amatörmässigt åt:
-gick in med för lite kapital - behövs, minst, SEK 10 miljarder för det utvecklingsprogram som man pratat om.
- planerade bara för elbilar - ändrade sedan till el -och bensinbilar.

Kan möjligen räddas av att Mahindra Automotive och kinesisk biltillverkare går in och investerar - men då bör ledningen bytas ut.

Ett problem är att medan NEVS "sovit", har konkurrenterna gått in massivt i Kina - med nyutvecklade elbilar.

#2 • Uppdaterat: 2014-07-07 13:19
Bortom

Man kan inte använda ett chassi ämnat åt en förbränningsmotor som bas till en elbil.
En elbil måste vara lätt (för att få en vettig räckvidd) så komposit/kolfiber är enda vägen att gå. Det årtionden gamla 9-3 chassiet duger bara till metallskrot

#3 • Uppdaterat: 2014-07-07 13:35
Hackenbush

Jag tror det är över för Nevs. När inte pengarna räcker till att ta fram den äldre bilmodellen med bensinmotor lär det inte finnas pengar till utveckling av elbilar och sedan produktion av dessa.

#4 • Uppdaterat: 2014-07-07 18:07
saabnisse

Jo jag tror på Nevs elbilssatsning, men som Tjalle skriver krävs det nog att vissa asiatiska stora företag (som det spekulerats om) tar över ekonomin och gör de det tar de säkert över en hel del av utvecklingen också.

Hacken, produktionen av 9-3 skedde ju främst för att trimma igång linen ( som redan fanns) och för att hålla modet uppe.
Dessutom hade man ju möjlighet att lösgöra lite låst kapital i form av redan befintliga delar.

#5 • Uppdaterat: 2014-07-07 18:51
Roy J

En elbil på Phoenix-plattformen kan bli något bra.
Problemet är att de på olika sätt försöker överleva tills produkten finns. Metoderna för denna överlevnad är inte de mest pålitliga.
Så jag gissar att en bra produkt aldrig kommer att byggas av Nevs.

#6 • Uppdaterat: 2014-07-08 10:37
Hackenbush

Jo det är sant saabnisse men ändå räckte inte pengarna.

#7 • Uppdaterat: 2014-07-08 10:57
Tjalle

Roy J: Det är klart att NEVS kan göra bra elbilar på Phoenix, men det är inget som säger att Phoenix är bättre/lika bra som det VW, BMW etc. utvecklar och redan har utvecklat. Kom ihåg att c:a 80% av en arkitektur utvecklas av leverantörer
Det finns dessutom inget som säger att NEVS får tillgång till "den bästa" batteritekniken - det brukar vara förbehållet dom stora drakarna,

Att Kai Johan skulle producera "den bästa" batteritekniken är osannolikt, även om Tesla - tillfälligt - tycks ha gjort det.

#8 • Uppdaterat: 2014-07-10 17:46
Leif Kavander

Så de har långt gångna samtal med två asiatiska biltillverkare.
Ingen av de två lär vara Toyota.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.