Nästa artikel
Mittkrockkudde gör skillnad – flera nya toppbetyg
Nyheter

Mittkrockkudde gör skillnad – flera nya toppbetyg

Publicerad 28 oktober 2021 (uppdaterad 29 november 2021)
Med en mittmonterad krockkudde ökar chansen till toppbetyg i Euro NCAP:s krocktest. Fyra av fem bilar som testats i senaste omgången får fem stjärnor.

Euro NCAP har släppt en ny omgång krocktester, den här gången av fem nya bilmodeller.

Först ut är elbilen Ford Mustang Mach-E som får toppbetyget fem stjärnor, liksom konkurrenten Hyundai Ioniq 5. Skyddet för vuxna är något bättre i Ford men Hyundai får bättre betyg för de aktiva säkerhetssystemen.

En skillnad är dock att Ford Mustang räknas som en mer ”aggressiv” bil att krocka med för andra bilar än Ioniq.

Vid sidan av Hyundais elbil har även den nya upplagan av Hyundai Tucson och kompaktsuven Bayon testats. Tucson får högsta betyg med minsta möjliga marginal medan Bayon bara får fyra stjärnor.

Hyundai Ioniq 5 får toppbetyget fem stjärnor i Euro NCAP:s krocktest.

Viktig nyhet saknas

En anledning till det fyrstjärniga betyget är att modellen saknar mittmonterad krockkudde i kupén. Det är en nyhet som fler och fler bilmodeller får och som hindrar passagerarna från att kastas över till andra sidan av bilen vid en olycka och krocka med varandra.

Finessen gör skillnad för krocktestbetyget och i den här krocktestomgången är det bara Hyundai Bayon som saknar den.

Även upphöjda Toyota Yaris Cross har testats med femstjärnigt betyg. Laddhybriderna Volvo XC40 Recharge och Volkswagen Touareg har också testats med samma resultat som sina ”förbränningssyskon” för tre år sedan.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (0)

Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.