Nästa artikel
Euro NCAP sågar Dacia – får två stjärnor i test
Nyheter

Euro NCAP sågar Dacia – får två stjärnor i test

Publicerad 14 april 2021 (uppdaterad 6 juli 2022)
När det väl smäller räknas Dacias säkerhet som "respektabel". Budgetmärket faller på mindre avancerad aktiv säkerhet. Foto: Euro NCAP
Två nya Daciamodeller får dåligt betyg av säkerhetsorganet. Men märket försvarar sig och menar att deras bilar aldrig har varit säkrare än nu.

Nya Dacia Sandero Stepway och Dacia Logan får två av fem stjärnor i betyg av Euro NCAP. Det skriver säkerhetsorganet i ett pressmeddelande.

Det låga betyget tillskrivs de mindre påkostade aktiva säkerhetssystem som bilarna är utrustade med, jämfört med dyrare märken. Dacias modeller är utrustade med det radarstyrda autobromssystem som snart kommer att vara ett lagkrav i alla nya bilar i EU. Men, skriver Euro NCAP, systemet är inte utformat för hindra kollisioner med fotgängare eller cyklister, vilket drar ned betyget. Den passiva krocksäkerheten anses dock som ”respektabel”, och hade räckt till ett fyrstjärnigt betyg om bilarna varit utrustade med mer avancerad teknik. Det är dock den lägsta delpoängen som bestämmer totalbetyget.

Dacia menar att deras bilar är säkra, trots det låga betyget.
– Dacias säkerhetsstrategi har alltid varit att erbjuda god passiv säkerhet för att skydda passagerarna i bilen i händelse av en olycka. När det gäller de aktiva säkerhetssystemen har Dacia fokuserat på att erbjuda de system som förväntas finnas i en modern bil – och som kunderna är villiga att betala för. Det innebär att bilen inte är utrustad med funktioner som körfältsassistans och nödbromsvarning för fotgängare och cyklister. Vi förbättrar bilarnas säkerhet år för år och har aldrig haft säkrare bilar än nu, uppger Dacia i ett uttalande.

Euro NCAP uppdaterade sina testprotokoll under 2020 vilket gjorde det svårare att nå högsta säkerhetsbetyg. Bland annat utförs frontalkrocktestet nu mot en rörlig barriär. En ny och mer känslig krockdocka används också, och det automatiska nödbromssystemet testas för att se hur det fungerar i kurvor och korsningar.

I och med att testkriterierna ständigt uppdateras går det inte att jämföra säkerhetsbetyg mellan olika generationer av en bilmodell.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.